Сікорський. Зазвичай, коли ми згадуємо це прізвище, на думку спадає університет чи парк. Але як щодо особистості, на честь якої названі вулиці, навчальні заклади, астероїди чи навіть аеропорти? Хто такий Ігор Сікорський? Та як його історія доводить, чому варто бути вірним своїм дитячим мріям?
У день смерті видатного українця розповідаємо про його життя та цікаві факти з біографії.
Захоплення літаками
Кінець 19 століття. Київ. У родині аристократів народжується пʼята дитина, яка змалечку проявляє хист до механіки, а в майбутньому вплине на розвиток Першої та Другої світової війни, а також на авіаіндустрію загалом.
З дитинства зацікавлений залізним Птахом Леонарда да Вінчі, Ігор Сікорський перетворює польоти на одну з основних пристрастей свого життя. З часом у нього з’являється мрія – створити механізм вертикального польоту. Після навчання у Паризькій технічній школі, майбутній авіаконструктор поступає до Київського політехнічного інституту, щоб втілити її у життя.
У 1907 році Пол Корню створює перший гелікоптер і мотивує Ігоря Івановича на повернення до дитячої мрії. Дві спроби створити “вертольот” провалилися, тому Сікорський фокусується на конструюванні аеропланів.
У 21 рік він підіймає у повітря один зі своїх пристроїв. Оскільки воно стало третім судном, яке сконструювали у Східній Європі, слава про генія-конструктора шириться на території усієї Російської Імперії. У 23 роки юнак стає генеральним конструктором авіаційного відділу Російсько-Балтійського вагонного заводу. Він встановлює світові рекорди, створює літаки, які використовують під час Першої світової війни (а саме “Руський витязь”). У 24 конструктор працює над літаком “Ілля Муромець”, який стане прообразом пасажирських літаків та підніме у повітря 16 людей одночасно (і одного собаку).
Здається, Ігор Іванович виграв життя. Він молодий та успішний. Його винаходи мають попит, а російський цар відзначає діяльність конструктора та особисто дарує йому золотий годинник.
Втеча від режиму
Більшовицький переворот вносить свої корективи у життя Сікорського. У 1918 українець дізнається, що більшовицька влада підписала наказ про його розстріл. Щоб врятувати себе, Сікорський переїжджає спершу до Франції, а згодом до США.
У Нью-Йорку конструктор починає все спочатку. Новий континент не відразу був до нього привітним. Грошей не вистачало, тому Сікорський підпрацьовував викладачем математики та давав уроки пілотування.
У 1923 році він створює авіаційну фірму Sikorsky Aircraft. Відкрити своє діло допомагає діаспора, а також знайомство з композитором Сергієм Рахманіновим. Той виписує конструктору чек на 5 тисяч доларів, а також залишає записку зі словами:
Перший американський літак був побудований на птахофермі одного з друзів Ігоря Івановича. Фірма стає відомою в промислових колах країни, замовлення починають зростати, як і кількість створених літальних машин.
Розвиток фірми спонукає Сікорського до збільшення виробництва. В період до 1939 року конструктор спорудив пʼятнадцять типів аеропланів, а згодом вирішив повернутися до роботи над створенням гелікоптерів. Того ж року він випробовує політ на вертольоті ВС-300. Пентагон зацікавлюється проєктом та здійснює замовлення вертолітної техніки. З часом гелікоптери починають продавати за кордон, а військове керівництво США пропонує Сікорському створити вертоліт, придатний для військового використання.
Так, Ігор Іванович Сікорський знову здобув авторитет та визнання на території вже нового материка. Попри все, він залишився вірний своїй дитячій мрії та покликанню.
Цікаві факти про Сікорського
- У 12 років батько Ігоря Сікорського придбав перший в Російській Імперії автомобіль;
- Гелікоптер s-47 Сікорського використовувала антигітлерівська коаліція під час Другої світової війни
- Сікорський сконструював у США 17 типів літаків та 18 гелікоптерів
- Радянський союз не прийняв Сікорського та звинувачував його у любові до царя й еміграції
Будинок Сікорського у Києві
Будинок, в якому народився та виріс авіаконструктор, знаходиться навпроти кав’ярні Idealist Coffee, на вулиці Ярославів Вал, 15Б. Ця будівля довгий час належала Міністерству оборони, однак через постійний брак коштів на реставрацію вона почала занепадати. У 2000 році садибу Сікорського передали в оренду на 49 років благодійному фонду "Музей історії повітроплавання і авіації ім. Сікорського". Однак фонд не дотримався обіцянки відновити будівлю та не провів жодного ремонту. Свого часу нардеп Шуфрич намагався заволодіти нерухомістю та перетворити її у готель, однак київські активісти завадили процесу.
Попри те, що будівля має статус пам'ятки історії національного значення, вона продовжує занепадати. Тому київські активісти ще у липні 2023 року звернулися до Міністерства культури та інформаційної політики щодо передачі будинку як пам'ятки архітектури національного значення у власність громади Києва. Міністерство оборони, якому належить будівля, надало Мінекономіки комплект документів, щоб розробити відповідний проєкт і внести його на розгляд уряду. Однак поки відповіді від Кабміну немає.