В Україні запустили першу платформу каршерингу Porto. Співзасновник стартапу Олексій Грушко розповів, як працює сервіс оренди авто, хто може скористатися та скільки коштувала розробка проєкту.
Як працює каршеринг Porto та як проходить процес оренди
"Каршеринг — це частина глобального світового тренду. Ми поступово відходимо від того, щоб бути власниками речей, а все частіше беремо їх в оренду і користуємось. За деякими прогнозами, у великих містах, зокрема Києві, до 2030 року половина автівок будуть каршеринговими", — підкреслив Олексій Грушко.
За його словами, Porto створює інструменти та регулює відносини між учасниками оренди авто в рамках законодавства України.
Процес каршерингу на платформі Porto проходить наступним чином:
Власники автомобілів та орендарі реєструються на сервісі. Якщо потрібна машина — орендар дає запит на оренду. Власник може переглянути особові дані орендаря: ім'я та прізвище, водійські права, рейтинг попередніх угод та відгуки. Крім того, є можливість перевірити права за реєстрами й на основі цієї інформації погодитись на здачу в оренду свого авто чи відмовитись.
Власник погодився на оренду — що далі. Після ухвалення сервіс автоматично створює договір оренди та LifeChat з унікальним ID, де відображатимуться усі домовленості між власником і орендарем. LifeChat — це акт прийому-передачі автомобіля. В ньому можна зафіксувати комплектацію та усі недоліки авто (для того, щоб після повернення авто не виникало зайвих суперечок). Передача авто відбувається під час особистої зустрічі. Власник робить фото орендаря разом з техпаспортом і додає це у LifeChat.
Листування у LifeChat захищає обох учасників каршерінгу, а сервіс Porto виступає як нотаріус. Якщо виникає суперечка між власником та орендарем — для доказів можна використовувати листування у LifeChat у суді. Адже в чаті є договір оренди та оферта.
Важливо: платформа Porto не бере участь у передачі грошей і застави від орендаря власнику. Адже учасники самі домовляються про зручний спосіб переказу грошей.
Хто і де може скористатися сервісом Porto
Сервісом Porto можуть користуватися люди у різних життєвих ситуаціях. Для прикладу — людина здала авто на СТО на тиждень і їй тимчасово потрібна машина. Або автівку продали, а нову ще не отримали. Також бувають випадки, коли треба поїхати у відпустку, але своє авто не хочеться ганяти — тому орендують авто типу кабріолет.
Цікаво те, що орендувати авто можна навіть у сусіда. На мапі можна обрати найближчу адресу, де є доступне авто для оренди. Серед зручностей для власника — можливість здавати в оренду авто саме в той час, коли це зручно, наприклад на вихідні.
У Porto очікують, що сервіс матиме великий попит у таксистів. Йдеться про тривалу оренду від одного місяця.
"Зараз 70% автівок таксі, які виїздять на маршрути в Україні, є орендованими. Це ще один момент, що підкреслює ефективність каршерингу. Власники автопарків мають певну кількість авто, які вони здають в оренду таксистам. Для них це інвестиції і заробіток. До війни у Києві щомісяця таксистам здавали в оренду 20 тисяч авто. Це близько 400 мільйонів гривень обороту. Зараз цифри не на багато змінились".
Для деяких людей каршеринг може стати варіантом вкладання грошей і отримання прибутку від здачі їх в оренду.
Сервіс Porto доступний у додатках на Android та iOS.
Послуги сервісу Porto планують розповсюдити по всій Україні. Спочатку більше авто для оренди з’являтиметься у великих містах. Власники впевнені, що кінця літа на платформі зареєструють 400 автівок, а далі їхня кількість зростатиме експоненціально.
Як створювали сервіс каршерингу Porto
Для свого стартапу власники брали за приклад американські компанії з каршерингу Turo та Getaround. Грушко наголошує, що ці компанії на ринку понад десять років і в них капіталізація — більше мільярда. Проєкт Porto запустили недавно, наразі він працює на перспективу.
"Через три-п’ять років ми матимемо перші результати і тоді зможемо говорити про монетизацію проєкту", — зазначив Олексій Грушко.
На розробку сервісу пішло 2 роки та 100 тисяч доларів інвестицій. Більшість послуг замовляли на аутсорсингу, у постійному штаті стартапу наразі працює чотири людини, включаючи співзасновників.