Як зацікавити людей читати? Розповідаємо на прикладі коміксу з доповненою реальністю «Нокс»
Фото: з особистого архіву

Знайомтеся, це — перший в Україні комікс з AR-технологією «Нокс. Шлях у невідоме». Насправді це вже друге видання із серії, в якому застосована технологія доповненої реальності. Але щоб прям комікс, й усі сцени з AR-ефектом — то вперше. За допомогою спеціального додатка можна оживити героїв книги, послухати діалоги та навіть самостійно погратися з оформленням деяких зображень.

Як працює доповнена реальність у «Ноксі», та чому сучасні технології вчать закохуватися у літературу, розповідає автор коміксу Антон Хуснутдінов.

Антон Хуснутдінов

Що це таке — «Нокс»?

Нокс — герой серії розповідей, що візуалізовані завдяки доповненій реальності. Сьогодні є перші дві частини історії про цього персонажа: книга 2019 року та комікс 2021 року. Але сюжетно комікс є першою частиною, а книга — другою. Про це навіть написано на перших сторінках.

Така плутанина трапилася через те, що початково Нокс мав бути комп’ютерною грою. Її сюжет відповідає розповіді саме книги 2019 року. Герой прокидається у темниці, а ми повинні допомогти йому вибратися. Це класика підходу логічних ігор, на яких я виріс. Гра про Нокса мала бути саме такою.

У 2011 році я намалював цього персонажа у Photoshop. Він видався цікавим, тому мені спало на думку використати його для створення комп’ютерної гри. Я зробив демоверсію, а потім затестив її на друзях та знайомих. Мені треба було побачити, як вони реагують на Нокса. Що історія, що сам герой людям сподобався.

До 2018 року я намагався придумати втілення для цього персонажа. Пробував відеоанімації, думав зробити з ним мультфільм. А потім вирішив спробувати познайомити людей з персонажем через книгу.

Який сюжет?

У коміксі, що є першою частиною, розповідається про пригоди Нокса, який шукає іншого персонажа — дівчину Ноксі. Їхня перша зустріч трапилася тоді, коли Ноксі загубила квиток поруч з домом головного героя. Нокс вибіг на вулицю, аби попередити незнайомку про втрату. Але та вже зникла. Тоді головний герой за цим білетом їде у місто, аби відшукати свою симпатію. У мегаполісі Нокс знайомиться зі створінням, яке обіцяє йому допомогти відшукати Ноксі. Але історія складається зовсім не так, як герой очікував.

У книзі пригоди Нокса продовжуються. Персонаж прокидається у темниці, не розуміючи, що з ним сталося. Він знову починає шукати Ноксі, але вже з метою дізнатися про події, яких він не пам’ятає. Фактично це історія про те, що завжди потрібно рухатися — ставити собі цілі та йти до них.

Загалом я планую видати шість частин розповіді про Нокса. Сюжети будуть змінюватися, але завжди триватиме історія Нокса та Ноксі. Їхня зустріч стала зав’язкою пригод, тому стосунки цих персонажів розвиватимуться протягом усіх частин.

Як працює AR у «Ноксі»?

У книзі присутні сцени, які можна відтворити у тривимірному зображенні. На таких сторінках є позначка AR. Завантажуєш спеціальний додаток, наводиш камеру на зображення, і воно оживає. З деякими сценами можна взаємодіяти. Наприклад, при натисканні на екран на зображення бібліотеки будуть вилітати книжки. Також є можливість вимикати світло. Невеликий, але все ж інтерактив.

У коміксі ми значно розширили функціонал. Кожна сцена відтворюється у доповненій реальності. Тобто, якщо навести камеру на якусь сторінку, усі сцени окремо будуть об’ємними та з власним інтерактивом. Це навіть не 3D-моделі, а повноцінна відеоанімація. Сцени супроводжуються звуком, деякі мають додаткові кнопки взаємодії — на кшталт змінити музичне оформлення на концерті або радіо в машині. Також ми озвучили сцени з діалогами. З січня стала доступною функція історії, коли комікс читає себе сам. Це дійсно цікаво, оскільки читач сам обирає, як сприйматиме сюжет Нокса.

Книжки з 3D-моделями — це не нова технологія. Але комікс, що повністю зроблений за технологією доповненої реальності — так. Я скільки шукав, так і не знайшов подібних розробок. Тому наразі це унікальна робота.

На кого розрахована історія Нокса?

За задумом, ще перша комп’ютерна гра про Нокса не була розрахована на дітей. Це повноцінна доросла гра, в якій були логічні завдання. Але книгу я вирішив подати у формі дитячої історії, що нагадує казку. Можливо, з часом я перевидам книгу та зроблю з неї комікс, але наразі не бачу її у цьому форматі. Вся історія книги — це пошуки. Там практично немає діалогів.

Комікс розрахований вже на дорослішу аудиторію. Там багато діалогів та серйозних питань. Але поки в основному видання купують для дітей. Хоча є відсоток доросліших покупців, які фанатіють від коміксів та технологій.

Чому «Нокс» насправді сприяє читанню, а не шкодить йому

Колись я був на ефірі, на якому презентував видання. Тоді мені поставили питання: як подібні технології впливають на людей? Психолог, яка також була присутньою на ефірі, сказала, що це допомагає розвивати фантазію. Я з цим погоджуюсь. Коли ми читаємо книгу, то намагаємося візуалізувати прочитане. Коли ми бачимо перед собою ще й анімовану картинку, можемо точно уявити, як виглядає написане. AR-технологія дозволяє повністю поринути у фантастичний світ, відчути атмосферу, в якій перебуває персонаж, його емоції та дії. Складається враження, ніби ти сам перебуваєш поруч з героєм. З доповненою реальністю ми доповнюємо свою фантазію.

Проте не всі сприймають ідею книг з технологіями. Дехто каже, що Нокс — це не книга, а проста забавка. Бували закиди на кшталт «І так всі в телефонах, а ви ще гірше робите». Проте є люди, які, навпаки, кажуть, що діти все одно сидітимуть в телефонах, але тепер принаймні будуть робити в них щось корисне. Дякувати, таких людей — більшість.

Не треба сприймати технології як те, що витіснить культуру минулого. Книга з AR-ефектом жодним чином не загрожує класичній літературі. На сьогодні є запит на інтерактив, простоту та технології, але невідомо, як буде далі. Історія циклічна. Я думаю, що рано чи пізно всі повернуться до добре знайомих речей. Якщо зараз є імерсивний театр, то у майбутньому люди відвідуватимуть класичні вистави. Або ці два театри існуватимуть паралельно.

Технології — це одна з можливостей зацікавити людей читати. Нам розповідали не одну історію, як діти, що взагалі не хотіли читати, після нашої книги просили батьків купити ще щось.

Якщо Нокс стає мотиватором відкрити книгу — це супер. Тоді ми все робимо правильно.

Що ще, окрім книг?

Коли я створював Нокса, думав над буквально усіма можливими форматами його прояву. Була ідея мультфільму, наразі я допрацьовую повноцінну гру на ПК. Це формат лабіринту, з якого потрібно буде вибратися. На Comic Con у вересні 2021 року ми презентували частину цієї гри. Ще трохи її дороблю, і дам можливість завантажити демоверсію.

На сайті є мініігри про Нокса. Також є версії для мобільного телефону. У планах — ще більше розширити Всесвіт Нокса. Емоції — це найцінніше, що може отримати автор від читача. Саме позитивні відгуки є стимулом працювати далі.

Купити історії про Нокса можна тут.

Усі фото надані автором коміксу.