З кожним роком проблема надмірного випуску одягу дедалі більше турбує що екоактивістів, що самих його виробників.
І якщо перші переймаються загальнолюдським благом, то другі — лише власним комерційним успіхом, адже який сенс виробляти те, що не продається?
Проте й ті, й ті дійшли думки: а навіщо викидати непотрібний одяг, коли його можна переробити? Так з’явилось поняття upcycle («вторинне використання»). І хоч насправді переробленням старих речей займались ще споконвік, та робили це тихо, аби ніхто не знав.
Сьогодні upcycle — один зі способів дати нове життя речам, які втратили вигляд. Ба більше, це ще й добрий привід привернути увагу до проблеми надмірного споживання та надвиробництва.
Про культуру upcycle в Україні, його першопрохідців та нову генерацію "обміркованої моди" — у топ 8 up-cycle брендів, складеному за версією “Наш Київ”.
KSENIASCHNAIDER
Піонери re-cycle технології в українському просторі.
Компанія, заснована сімейною парою, Ксенією та Антоном Шнайдерами, у 2011 році, регулярно бере участь у показах Ukrainian Fashion Week та Amazon Fashion Week Tokyo. 2016 року марка здійснила справжній прорив: тоді Ксенія придумала знамениті джинси demi-denims, що виявились найінстаграмнішою річчю сезону.
Головною особливістю бренду стало максимально можливе повторне використання денім-матеріалів, аж до технології patchwork (у перекладі з англійської — "клаптеве шиття"), коли розміри тканини не дозволяють зшити цілісну річ.
Цього літа марка випустила колекцію разом з Adidas Originals. Її продавали у понад 50 країнах світу.
Бренд KSENIASCHNAIDER представлений в десятках магазинів Європи та Азії, а зірковими клієнтами бренду є Селін Діон, Дуа Ліпа, Белла Хадід та інші знаменитості.
Tokonikomu
Заснований 2016 року бренд тривалий час спеціалізувався на кастомізації одягу з деніму. З часом почали випускати авторські речі, зроблені з використанням технік recycle та upcycle.
Ідеї, до яких вдалися засновники Tokonikomu, — це апсайклінг, кастомізація деніму та екологічність його створення. Основними джерелами матеріалів є секонд-хенди та аутлети. Для апсайклінгу використовують вінтажний денім від Levi's, Wrangler, Lee.
Цього року власники розширили асортимент і додали чоловічу лінійку.
Tokonikomu вже давно перетнув межі локального бренду та завойовує місце на європейському ринку.
Bettter
Bettter — апсайклінг-бренд, створений стилісткою та колишньою фешн-директоркою Vogue UA Юлією Пеліпас. Бренд заснували у 2020 році, а вже цього року він здобув спеціальну нагороду Карла Лагерфельда у межах цьогорічної премії LVMH.
Окрім створення одягу, фахівці, що працюють під цим брендом, поширюють важливу думку про перехід на екологічнішу модель існування фешн-індустрії.
"Ми виробляли занадто багато, ми споживали занадто багато, ми ніколи не були на 100% задоволені результатом через нескінченні маркетингові маніпуляції, — каже Пеліпас. — Тільки тепер люди починають думати про те, що вони купують".
Кожну річ від bettter виготовляють в екологічно чистих умовах. Матеріали отримують із секонд-хендів, на ринках або із заводських запасів невикористаних тканин.
Всі речі бренду випускають в Україні, тканини для них команда Юлії також шукає по всіх куточках країни.
ARTISANAL by LITKOVSKAYA
Лінійка demi couture від бренду LITKOVSKAYA заснована у 2020 році. Сама Лілія описує ARTISANAL як суміш свого фірмового стилю та старовинних ткацьких традицій Карпатських гір.
Всі речі виготовлені в одному екземплярі з перероблених тканин і залишків архівних колекцій, при цьому дотримані принципи екологічності та slow fashion.
Фахівці ARTISANAL переосмислюють та перетворюють старі речі у нові форми поза рамками трендів. Полотнища виробляють переважно вручну у віддалених карпатських селах. Особливість виробництва в тому, що майстрині застосовують старовинні ткацькі техніки. Проте одяг, до якого вони доклали рук, є сучасним.
Для LITKOVSKAYA немає нового чи старого. Ця філософія лежить в основі лінії ARTISANAL. Дизайнерка Лілія Літковська дає шанс старому одягу на нове красиве життя. Для Лілії це екологічний спосіб “зазирнути у вічність”, “вловити момент трансформації часу”.
Нова генерація
Kotik studio
Молодий бренд заснувала 2021 року у Дніпрі Катерина Тимченко. Вона не мала профільної освіти, але з дитинства захоплювалась створенням одягу. Тоді Катерина почала шити панами та сумки-шопери зі старих футболок, курток та інших речей.
Справжня популярність та затребуваність до Катерини прийшла тоді, коли вона вперше пошила корсет і запропонувала його покупцям як повсякденний одяг.
"Для людей це було щось зовсім нове: сам корсет як річ, котру можна носити щодня. Тим паче пошитий зі звичайної футболки-поло, знайденої в секондіw, — розповідає майстриня.
Сьогодні корсети Kotik studio напрочуд популярні серед користувачів українського сегмента Tik-Tok та Instagram. Вони мають лаконічний та сучасний дизайн, а доречність та простота використання незвичного елементу у щоденному гардеробі вражає.
Vidchu1
Перша колекція бренду "Відчуй" побачила світ у 2022 році й складалася з шести одиниць, створених за принципом upcycle. За створенням бренду стоїть молода дизайнерка Марина Чуй.
"Мені подобається поєднувати речі між собою, рвати тканину, відривати ґудзики, різати деталі. І зовсім не цікаво шити за викрійкою, за правилами. Тому я обираю апсайклінг, бо можу взяти готову, наприклад, верхню частину джинсів і використати її при пошитті спідниці, при цьому не витративши часу на конструювання поясної частини", — пояснює Марина.
Для дизайнерки завжди було важливим шукати нові форми та техніки. Саме тому деконструктивізм та upcycle стали її улюбленими техніками.
Осмислене споживання та піклування про довкілля з кожним роком стають все актуальнішим, і дизайнери теж шукають нові шляхи розвитку фешн-індустрії. "Надання нового життя речам є основною причиною, чому я продовжую цим займатись: аби ми менше викидали того, що ще здатне принести користь", — каже Чуй.
Levkovska
Бренд заснувала у 2022 році Роксолана Левковська під час вимушеної евакуації з рідного дому.
Перебуваючи в селі, де вона колись проводила кожні літні канікули в бабусі, дівчина знайшла швейну машинку. У купі старого одягу та бабусиних запасів тканин майстриня побачила потенціал і таким чином відшукала власний спосіб врятуватись від стресу та апатії.
"Пошиття речей — це те, що стабілізує моє душевне здоровʼя, це певна медитація", — ділиться думками Роксолана.
Кожну річ виготовляє на 100% самостійно, а матеріали годинами, інколи й днями вишуковує у секонд-хендах або на різних маркетплейсах.
Як розповідає сама дизайнерка, натхненням для неї стають музика, живопис, власний настрій, архівні колекції Mugler та вишуканість деталей Schiaparelli.
Серед глобальних планів Levkovska — вихід на міжнародний рівень та популяризація сучасної української моди. У майбутньому Роксолана хоче донести до більшості українок важливість сталого способу життя та переходу на «зелену сторону».
Сьогодні Levkovska підкорила серця багатьох it-girls України й продовжує завойовувати нових прихильників.
Газдівка.UA
Заснований у 2023 році дизайнеркою Соломією Ковальчиною бренд спеціалізується на виготовленні чоловічих речей та поєднує у своїй основі давні автентичні українські вишивки з сучасними upcycle-техніками.
"У світі, наповненому прогресом та інноваціями, потрібно чітко розуміти свою позицію щодо одягу. Для мене надзвичайно важливо, щоби відходи від одягу, який купую, не потрапляли на сміттєзвалища і не забруднювали те, що я так сильно люблю.
Саме тому я створюю речі з ручною автентичною, старовинною вишивкою, беручи сировину та нитки для повторного використання", — каже Соломія.
Понад 8 років дівчина працювала у сфері дизайну та виробництва одягу. До повномасштабного вторгнення співпрацювала з міжнародними fast fashion-компаніями з величезними обсягами продукції та багатомільйонним ринком збуту. Проте з часом усвідомила, що негативних чинників у роботі вже занадто, і це розходилося з її ідейними цінностями.
"Я екоактивістка та вегетаріанка. Тому питання про утилізацію відходів вкрай важливе для мене, так само як і використання вегетаріанської сировини. У дуже розтиражованих виробів немає своїх особливостей, вони без “енергетики”. Мені захотілося створювати щось незвичне, унікальні речі з душею".
Натхнення Соломія знаходить, переглядаючи архівні фото своєї прабабусі, відомої борщівської вишивальниці. Ось що розповідає Ковальчина:
"Історія виникнення борщівської автентичної вишивки сягає аж XV ст. Під час одного з нападів монголо-татар загинуло все чоловіче населення Борщівщини. І тоді жінки поклялися протягом семи поколінь носити чорні траурні вишиванки! Так от, моя прабабуся була з того останнього покоління. Але, на превеликий жаль, потреба у чорних вишитих сорочках знову стала вкрай важливою! Тому я почала відроджувати для себе все те надбання, що залишила по собі прабабця".