Індустрія моди, як і будь-яка з економічних галузей, за час повномасштабного вторгнення військ рф в Україну зазнала значних втрат та руйнувань. І мова йде не тільки про втрачені можливості, а й про ресурси, і що найстрашніше – людські.
Проте, як і більшість українців, дизайнери не втратили оптимізму і сил для своєї боротьби задля спільної перемоги. Як змінилась українська мода з 24 лютого та які плани на майбутнє у наших дизайнерів, ми дізнались у відвертих інтерв’ю з креативними директорами і засновницями таких різних брендів: Gasanova та By Mom, Ельвірою Гасановою та Ганною Бобровицькою.
Не варто й казати, що війна вплинула на всі галузі як соціального, так і економічного устрою. Розкажіть, що зараз відбувається з вашим брендом та як змінились торгівельні обороти?
Е. Г.: Звісно, війна диктує свої правила, і якщо ти хочеш залишатися на плаву, потрібно до них прилаштовуватися. Обороти змінилися, це факт, але і до цього ми готові. Якщо до початку повномасштабного вторгнення Росії наш бренд спеціалізувався здебільшого на вечірній моді, то сьогодні ми перепрофілювали виробництво на повсякденні речі: футболки, світшоти, спортивні костюми та повсякденний льон. Саме такий запит зараз є на українському ринку, і ми можемо його задовольнити. А от Європа та Америка, як і раніше, надають перевагу нашим святковим сукням, і я щиро сподіваюсь, що ми теж скоро зможемо святкувати.
Г. Б.: З першого дня війни наш шоурум у центрі Києва став укриттям для людей. В нас закрилось кілька точок продажу, а виробництво не працювало з міркувань безпеки. Місяць ми знаходились в емоційній комі. Я з сім‘єю, з маленькою дитиною, переїхала до Іспанії. Там і почала відновлювати роботу бренду. З перших днів, коли ми оголосили про відновлення роботи онлайн, до нас посипалося дуже багато замовлень, особливо з-за кордону. Всі хотіли підтримати та дати змогу працювати. Ми щиро вдячні кожній людині, котра тоді написала нам. Хтось підтримував добрим словом, хтось замовленням. Завдяки цьому ми почали працювати та опановувати нові ринки.
Зараз ми в процесі налагодження роботи на експорт. Відкриваємо магазин з нашим одягом в Іспанії, ведемо перемовини щодо Литви та ще кількох країн. Відновив роботу ЦУМ, де ми представлені також. Звичайно, порівняно із минулим роком продажі впали, проте ми продовжуємо працювати із вірою, що скоро повернемося додому. Цей час ми використовуємо як можливість, в тому числі, щоб зробити внесок в економіку нашої країни
Багато хто з брендів не переживе ці кризові часи. Хтось уже закриває виробництва, деякі ставлять на паузи випуск нових колекцій і зосереджуються на розпродажу залишків, а хтось взагалі перепрофілювався. Як ви боретесь за майбутнє свого бренду?
Е. Г.: Така тенденція, на жаль, існує. Багато з українських брендів не були готові до таких форс-мажорів, і сьогодні вимушені згортати свою діяльність. Передусім це пов’язано з їх бізнес-моделлю, що була орієнтована на український ринок. З виробничими потужностями, що працювали лише на теперішній сезон, і не мали ні тканин, ні фурнітури про запас.
Наша ж історія — це симбіоз роботи як для українського ринку, так і для світового. І саме завдяки цьому ми зараз прибутково працюємо, і навіть маємо змогу розширятися у напрямі імпорту
Г. Б.: На мені лежить відповідальність за своїх співробітників. Ми – одна велика та дружня сім‘я, тож рішення відновити виробництво в Києві приймали разом та швидко. Ще з зими ми підготувались до сезону весна – літо, в нас була закуплена тканина, котру ми розробляємо і фарбуємо для себе. Тож, ймовірно, в цьому плані нам було трішки легше.
Зараз я також шукаю нових постачальників в Європі. Нові моделі розробляємо на відстані, дівчата на виробництві шиють семпли, надсилають мені, і я вже корегую та затверджую. Так, логістика непроста. Проте зараз я вдячна, що ми маємо змогу працювати.
На безмірній хвилі патріотизму багато дизайнерів та брендів випустили благодійні капсульні колекції на підтримку ЗСУ та України. Дехто перераховує до фондів частину від продажу основних своїх колекцій, а хтось перепрофілював свої виробництва під військові потреби. А які соціальні ініціативи підтримує ваш бренд?
Е. Г.: Звичайно, залишитись осторонь від страшної біди, що спіткала нашу країну, ми не могли. У перші ж дні війни ми перерахували 150 тис. грн до фонду ЗСУ та продовжуємо регулярно донатити. Більш того, ми створили й власний благочинний фонд, коштом якого налагодили виробництво військової амуніції: бронежилетів, плитоносок та одягу для наших хлопців. Наш цех не приймає замовлень та не продає ці вироби, вони йдуть виключно на потреби ЗСУ. Адже для того, щоб наблизити спільну перемогу, важлива праця кожного, і ми розуміємо це.
Г. Б.: Зараз ми в процесі створення однієї колаборації, котру презентуємо, сподіваюсь, до нашої перемоги на День Незалежності України. Це буде неймовірно гарна колекція із потужним соціальним підтекстом. Також ми регулярно надсилаємо кошти на користь ЗСУ. Багато моїх друзів перебувають на фронті і у кожного окремого батальйону виникають свої потреби. Тож по можливості ми намагаємося підтримувати хлопців фінансово.
Коли ми переможемо, а це, звісно, є очевидним фактом, в Україні, як і у всьому світі, буде значне зростання інтересу до вітчизняної культури та моди зокрема. Ми вже спостерігаємо за цим. Як ви гадаєте, це торкнеться лише етнічних напрямів чи інтелектуальна та концептуальна українська мода теж зацікавить світ?
Е. Г.: Зацікавленість світу українською культурою та модою спостерігається вже досить давно, і на прикладі свого бренду я це прозоро бачу. По закінченню війни попит буде лише збільшуватись, та торкнеться не тільки етнічних аспектів української культури, але й сучасних.
Наші дизайнери неймовірно талановиті, а головне – не схожі ні на кого. В нас є неабиякий потенціал, щоб виходити на європейський ринок, а далі й на світовий.
Наша культура глибока, а головне – будується на культі життя та його краси, і саме в цьому наша споконвічна сила! Тому я впевнена, що у майбутньому про Україну будуть говорити не лише як про країну безстрашних воїнів, але й як про одну зі світських столиць Європи.
Г. Б.: Вона вже цікавить. І я особисто спостерігаю за цим кожного дня. Я бачу, як люди реагують на вироби, якість пошиття, а коли дізнаються, що це зроблено в Україні, по-доброму дивуються та купують кілька одиниць для себе та друзів. Звичайно, це приємно. Це прояв неабиякої підтримки.
Наша країна завжди була творчою. В нас неймовірні поети, артисти, творчі люди, і звичайно, дизайнери. Ми нація митців, хоч і наразі вимушено стали нацією воїнів.
І кожен веде боротьбу на своєму фронті. І я абсолютно впевнена, що на кожному з них — ми переможемо.