Знижки на Чорну пʼятницю
Колажі (тут і далі): Микита Шклярук

Чорна п’ятниця – вже традиція для України. Свято знижок перейшло до нас із США з 60-х років минулого століття. Чорною її назвали поліціянти, бо в цей день місто стає у заторах, а в магазинах іноді стаються бійки за товар. 

За даними дослідження Picodi, розпродажі наприкінці листопада активно приваблюють українців. Обсяги продажів у період Чорної пʼятниці (особливо, в суботу) зростають удвічі у порівнянні з іншими, не святковими днями. 

Чому люди ведуться на знижки? Чому починають купувати потрібне і не дуже, коли бачать нижчу ціну? Як купувати одяг так, щоб потім він не лежав на полиці? Для цього ми поспілкувались зі стилісткою Поліною Соломка та психотерапевтом Віталієм Саїком. 

Чому люди люблять купувати нові речі? 

Віталій Саїк, психотерапевт 

Шопінг явище, що визначає наш спосіб життя та впливає на емоційний стан. Чому багато з нас відчувають задоволення, коли оглядають вітрини магазинів і обирають собі нові придбання? Глобально цей механізм пов'язаний із системою позитивного підкріплення. Люди часто асоціюють себе з речами, якими володіють. Так вони ніби “збільшують та розширюють” свою особистість. 

Також, деякі люди використовують свої покупки як спосіб самовираження. Завдяки одягу ми можемо виражати наш стиль, індивідуальність та смак, що сприяє формуванню унікального образу. 

Нові речі можуть підняти самооцінку. Володіння різними, іноді унікальними речами, відчуття удосконалення свого побуту та змога дозволяти собі різні придбання може зробити нас більш впевненими в собі. 

Важливим фактором є те, що деякі люди використовують покупки як спосіб заохочення чи нагородження себе за досягнення чи старання. Це може бути мотивацією для досягнення поставлених цілей. 

Не менш важливим є терапевтичний аспект покупок. Деякі люди можуть використовувати шопінг як спосіб подолання стресу або покращення настрою. Хоча покупки можуть приносити тимчасове задоволення, важливо зберігати розумний підхід до споживання та уникати надмірної залежності від матеріальних речей. Здорове ставлення до покупок дозволяє нам насолоджуватися новими речами, не забуваючи про важливість інших радощів життя.

Феномен знижок, або чому вони змушують людину купувати? 

Однією з ключових причин привабливості знижок є психологічний аспект. Люди мають потребу відчути себе розважливим та розумними споживачами, і знижки стають для них можливістю досягнення цього. Пропозиції на кшталт “збережіть 50%” або “купуйте один, отримуйте другий безкоштовно” збуджують емоції й стимулюють до покупок. Вони мають, часом хибне, відчуття перемоги над системою. За психологією споживача, знижки викликають враження обмеженості у часі, що створює почуття терміновості. Люди вважають, що вони пропустять унікальну можливість, якщо не скористаються знижкою одразу. Це посилює мотивацію до швидких та імпульсивних рішень щодо покупок. При цьому люди часто ігнорують те, що насправді вони не зекономили гроші, а витратили їх. Саме цей механізм робить знижки такими ефективними й привабливими для покупців, в той ще час неймовірно вигідними для продавців. Тож важливо розуміти, що не завжди те, що пропонується зі знижкою, є дійсно потрібним або вигідним. Під час періоду акцій і знижок важливо залишатися розсудливим споживачем, оцінювати реальну необхідність товарів та визначати, чи є знижка справді вигідною.

Чому ми ведемося на знижки на Чорну пʼятницю

Чи може нова покупка зняти стрес? 

Шопінг, крім здійснення матеріальних потреб, може бути своєрідною терапією для подолання стресу та поліпшення настрою. У моменти втоми або під впливом стресу, акт покупок може стати способом емоційної втечі. Це дозволяє тимчасово відволіктися від проблем та сконцентруватися на приємності вибору нових речей. 

Витрати на нові предмети часто супроводжуються позитивними емоціями, сприяють покращенню настрою та створюють позитивний емоційний досвід. Однак важливо враховувати, що терапевтичний ефект шопінгу має свої межі, і зловживання покупками як механізмом подолання стресу може призвести до негативних наслідків. Це фінансові труднощі чи емоційна залежність від споживання

Як війна вплинула на звичку купувати 

У період війни спостерігається різна реакція людей на споживчі звички, що пояснюється різноманітністю психологічних механізмів.

Страх та невизначеність, які виникають під час військових конфліктів, можуть призвести до зменшення прагнення розкішних покупок. У таких умовах люди переосмислюють свої пріоритети, звертають увагу на більш життєво необхідні аспекти.

З іншого боку, збільшення купівельної активності може виникнути як спроба компенсувати стрес та тривогу. Купівля нових речей може тимчасово полегшити емоційне напруження та створити враження контролю над власним життям та навколишньою ситуацією.

Деякі люди можуть збільшити купівельну активність з метою убезпечити себе та близьких від непередбачуваних обставин. Так би мовити, купувати про запас, щоб не потребувати дефіцитних товарів згодом. Активація такого “режиму запасливого хом’яка” є нормальною реакцією на ненормальні обставини. 

Шопінг також може стати формою емоційної розрядки. Він допомагає тимчасово відволіктися від реальності й відчути емоційне задоволення, яке не доступне в іншій формі через навколишню ситуацію.

У цій динаміці важливо враховувати, що психологічні реакції на війну можуть бути індивідуальними, залежно від особистісних характеристик, соціокультурного контексту та інших факторів.

Шопоголізм та розумний шопінг

Шопоголізм — це хвороба? 

Бездумне купування, породжене терапевтичним ефектом шопінгу, може вести до ряду серйозних наслідків, особливо, коли це стає повсякденністю. Проблема шопоголізму, або патологічної потреби у безупинних покупках, стала важливим аспектом вивчення споживацької поведінки.

Шопоголізм визначається як патологічна схильність до непідвладного потягу купувати, що призводить до безконтрольних та непропорційних витрат. Це явище часто розглядається в контексті залежності від шопінгу, адже люди, страждаючи від цього розладу, можуть відчувати нездатність стримувати себе від покупок навіть тоді, коли це має негативний вплив на їхнє фінансове становище, емоційний стан та соціальні відносини.

Цей розлад може виникати як спроба заповнити нестерпну емоційну порожнечу, а також як реакція на стрес, невизначеність чи емоційні труднощі. Шопоголіки можуть відчувати тимчасове полегшення своїх емоційних проблем через покупки, що сприяє утворенню патологічного циклу. 

Коли шопінг стає єдиним способом емоційної регуляції та полегшення страждань, ми можемо говорити про нього як про розлад.

Розуміння цього розладу підкреслює необхідність свідомого та відповідального підходу до шопінгу, а також визначення способів подолання емоційних викликів без надмірного споживання. Такий підхід допомагає не лише уникнути негативних наслідків безконтрольних витрат, а й підтримує психічне та фізичне здоров'я.

Розумний шопінг

стилістка Поліна Соломка

Загальних правил, як корисно робити покупки немає, розповідає стилістка Поліна Соломка. Але вона радить заздалегідь складати шопінг-лист реально необхідних речей. Для цього треба проаналізувати гардероб або скористатися допомогою стиліста. 

“Знайдіть завчасно речі на сайтах, збережіть посилання та замовляйте або купуйте офлайн після примірки тільки те, що вам треба, або альтернативи. Якщо ви йдете на шопінг офлайн, заздалегідь складіть для себе шопінг-маршрут — яким буде перший, другий, третій магазин. Це ваш навігатор, що буде вести з одного магазину в інший.

Старайтесь не йти в ті магазини, що не увійшли у ваш список, щоб не розсіювати увагу і сконцентруватись тільки на необхідних позиціях. Це зекономить час та збереже ваші сили”, — радить стилістка. 

Капсульний гардероб – найкраще рішення 

“Це одна з найпопулярніших моїх послуг, тому що капсульний гардероб економить ваш час під час зборів та гардеробний простір. Це обмежений набір речей, який вдало поєднується між собою”, — розповідає Поліна. 

Для самостійного складання капсули вона рекомендує такий алгоритм дій: 

  • пошук референсів образів у Pinterest; 
  • аналіз цих референсів — розібрати образи на окремі одиниці речей і зафіксувати їх у шопінг-листі. Варто виписати весь одяг, який складає образ. Додатково можна проаналізувати кожну річ окремо: чи відгукується вона вам, чи подобається крій, колір, довжина тощо. За словами стилістки, важливо аналізувати всі категорії речей: верхній одяг, верхи, низи, взуття, аксесуари, прикраси. 
  • пошук подібних речей в магазинах цінового сегмента, що вам підходить, та збереження їх у нотатках;
  • візуалізація у будь-якому зручному сервісі — Power Point, Canva, Whering. Якщо додати весь одяг на один слайд, можна побачити, чи гармонійні речі між собою.
  • для натхнення так можна подивитися готові капсульні рішення в Pinterest. Для цього треба написати в пошуку, наприклад, capsule wardrobe 2023. Також капсули зберігають стилісти у соцмережах — це приклад мінікапсули від Поліни Соломко.

Стилістка додає: немає універсальних порад, як одягатися, бо всі люди різні й зі своїми особливостями. Найкраща порада — глибинний аналіз себе, своїх вподобань, своїх ліній зовнішності (фігури) і робота з ними. 

5 моделей пуховиків на зиму