“Brain rot” стало словом 2024 року за версією Оксфордського словника. Його буквальний переклад означає "гниття мозку".
Поняття визначається як “передбачуване погіршення психічного чи інтелектуального стану людини внаслідок надмірного споживання матеріалу (особливо онлайн-контенту), який є тривіальним або нескладним”. Деякі фахівці вважають, що постійний перегляд соціальних медіа та іншого онлайн-контенту робить саме це — змушує "гнити" наші мізки.
Про це йдеться в матеріалі New York Post.
Зокрема, поведінковий нейробіолог Кіра Бобіне, авторка книги “Нестримний мозок”, відмічає, що нині зростає обізнаність про явище та його негативних наслідків.
“Нині люди відчувають труднощі з концентрацією уваги. Їхнє мислення затьмарене, і вони мають меншу концентрацію... Вони не можуть виконувати глибоку роботу”, — стверджує фахівчиня.
За її словами, певна частина мозку, яка називається habenula, відповідає за “нескінченне прокручування” сторінок у соцмережах.
Це центральна частина мозку, яка бере участь у різних важливих функціях, включаючи мотивацію та прийняття рішень. Але коли ця область активована, вона також може “вбити нашу мотивацію до дій”.
“Коли ти знаєш, що повинен щось робити, а замість цього робиш щось інше, наприклад, займаєшся думскролінгом” — зазначає нейробіологиня.
(Думскролінг — споживання великої кількості негативних новин чи контенту в інтернеті протягом короткого проміжку часу)
Постійний перегляд сторінок у соцмережах також є способом “дистанціювання”, що дає мозку відпочити після довгого дня — цю “поведінку уникнення” контролює habenula. Через це може сформуватися залежність від соціальних мереж, оскільки через цю частину мозку припинення перегляду контенту може бути “дуже болючим”.
Як уникнути “Гниття мозку”
За словами фахівчині, не існує універсального способу, щоб уникнути цього явища. Важливо знайти індивідуальний підхід до людини, “налаштовуючи та коригуючи” поведінку — “Люди дуже витривалі. Коли ми дізнаємося правду про наше тіло, тоді ми зможемо щось з цим зробити”, — підсумувала нейробіологія.
Водночас Доктор Дон Грант, фахівець із Newport Healthcare у Лос-Анджелесі звинуватив виробників пристроїв і контенту у тому, що вони “тримають користувачів підключеними до їхніх ґаджетів”.
Зокрема зазначив, що творці алгоритмів “використовують нашу лімбічну систему так само, як це робили люди, які створили ігрові автомати”. Грант також стурбований “смертю” уяви, пам’яті та освіти людей.
Науковець відмітив, що у дітей стрімко зменшуються “увага та концентрація” і запропонував декілька порад:
- оскільки контент в інтернеті “залишається назавжди”, не варто боятися щось пропустити і для цього залишатися постійно онлайн — краще зателефонувати друзям або рідним;
- варто більш стратегічно ставитися до проведення часу в інтернеті, розділяючи його на 80% “важливого” контенту та 20% розваг;
- можна встановити певні обмеження на перебування в інтернеті, або ж запровадити “години без ґаджетів” — особливо для сімей. Краще прогулятися на вулиці, пограти в щось на запам’ятовування, інтелектуально складні або навчальні ігри.
Крім того, експерт закликає людей ставити собі кілька запитань після споживання контенту, щоб допомогти оцінити якість та кількість витраченого часу.