Людині треба людина. Для спілкування, налагодження зв’язків та набуття досвіду — як власного, так і перейнятого. Сьогодні існує з десяток різновидів наставництва, яке має на меті допомогти людині подолати труднощі чи спланувати подальші дії. Серед усіх них можна виділити менторство. Хто такі ментори, що вони роблять і як обрати людину з потрібним для вас досвідом — розповідаємо у матеріалі.
Хто такий ментор?
Ментор — це людина з досвідом у певній сфері, яка передає свої знання та вміння іншим. Той, хто переймає досвід, називається менті. На відміну від коучів, ментори дають прямі поради, які базуються на власній експертизі. Якщо ж порівнювати менторство з консалтингом, то перше допомагає здобути знання та навички, які вже застосовували у схожих ситуаціях, а друге — виявляти проблему та отримати готове рішення.
Ці три ролі можна пояснити на одному прикладі. Уявімо, що вам терміново потрібно добратися з лівого берега на Поділ, приміром, на Щекавицю. У такій ситуації консультант, коуч і ментор діяли б зовсім по-різному:
Консультант детально вивчить питання, проаналізує час, упродовж якого ви можете добратися до пункту призначення на авто і громадському транспорті, врахує ваші витрати в обох випадках та запропонує найбільш доцільний варіант.
Коуч поставить низку уточнювальних запитань: коли і о котрій ви хочете прибути на Щекавицю, чи дійсно вам потрібно саме туди, який спосіб пересування містом вам найбільше до вподоби і чи плануєте ви на шляху заїжджати ще кудись. Зрештою, фінальне рішення на основі власних відповідей ви ухвалите самі.
Ментор розповість про свій досвід поїздок з лівого берега на Поділ, скільки часу подібні маршрути займають у нього, поділиться своїми історіями зі Щекавиці і, можливо, якимись лайфхаками швидкого пересування містом. На основі власного та перейнятого досвіду ви разом з ментором зможете ухвалити рішення.
Ці підходи відрізняються не лише за ступенем вашої залученості до процесу, але й за тим, які знання ви отримаєте у результаті. У випадку з консультантом буде готове рішення для конкретної ситуації, з коучем ви зможете по-новому подивитися на свій досвід та, ймовірно, плануватимете подібні поїздки завчасно, а з ментором — переймете ще й досвід іншої людини, який зможете застосовувати надалі.
Якими бувають ментори?
Головне завдання ментора — передати вам свої знання. Як ви їх застосовуватимете — справа інша. Тож не варто очікувати якихось "домашніх завдань", готових рішень чи використання психологічних прийомів, які дозволять вам розібратися у собі. Грубо кажучи, безкоштовно або за певну суму ви отримуєте чиюсь експертизу, яка здобувалася роками.
Менторів можна розділити за компетенцією у певній сфері: ІТ, маркетинг, фінанси, реклама, дизайн тощо. Також їх часто ділять на індивідуальних та бізнес-менторів. Перші допомагають вирішити особистий запит людини, другі можуть працювати з групою або цілою компанією.
Також окремо можна виділити такі ситуації, коли ментор і менті мають схожий по тривалості досвід, але обмінюються унікальними знаннями та вміннями. Або ж буває так зване зворотне менторство, коли людина з меншим досвідом дає поради старшому спеціалісту. Утім, такі випадки трапляються нечасто.
Що робить ментор?
Окрім того, що ментор ділиться досвідом, він також може;
- давати професійні поради;
- рекомендувати книги, курси тощо;
- знайомити вас з іншими представниками сфери;
- допомагати у плануванні подальшої реалізації цілей.
Водночас ментор своїм прикладом може надихати і мотивувати. Адже досвід — це не лише про застосування якихось рішень, але й про сприйняття життєвих ситуацій і ставлення до проблем через призму часу.
Як зрозуміти, що мені потрібен ментор?
Досить часто людині буває складно визначити, яка допомога їй потрібна: менторство, консалтинг, коучинг чи взагалі щось інше. Для того, аби це зрозуміти, потрібно поставити собі декілька запитань.
- Якою є ваша проблема і мета?
- Як швидко вам потрібне рішення?
- Чого вам не вистачає для того, аби вирішити проблему самостійно?
Ці питання дозволять визначити вектор майбутньої роботи зі спеціалістом або, навпаки, стануть маячком, що варто пригальмувати. Можливо, саме у цій ситуації вам не потрібна жодна допомога або вона буде неефективною через розмитий фокус.
Від чого залежить ефективність менторства?
Якщо ж ви таки вирішили звернутися за допомогою до ментора, то до цього потрібно підійти відповідально. Усе залежить як від компетенцій самого експерта і його здатності передавати свій досвід іншим, так і від вас особисто.
Засновник платформи "Ментори в тилу" Артур Федоренко радить насамперед правильно сформувати запит, з яким ви звертаєтеся по допомогу. Чітко опишіть проблему, вкажіть свою мету та очікування від сесії. За можливості, додайте посилання на свій профіль у соцмережах, сайт чи попередні доробки. Якщо є ще якісь деталі, які варто знати ментору — розкажіть. Це допоможе йому/їй допомогти вам.
Менті має підготуватися і до самої зустрічі з ментором. Просто описати проблему, і знайти людину з потрібним досвідом — недостатньо. Якщо у своєму запиті ви даєте короткі тези, то вже під час зустрічі необхідно детально пройтися по кожній із них. Для цього треба знати подробиці, які стосуються вашої справи та підготувати відповіді на питання, що можуть виникнути. Приміром, якщо йдеться про допомогу у сфері маркетингу, то вже під час зустрічі треба знати, на який ринок ви хочете вийти, що маєте зараз, яка ваша аудиторія, скільки хочете охопити і так далі.
І насамперед потрібно бути готовим проявляти ініціативу та реалізовувати заплановане. Адже відповідальність за використання здобутого досвіду лежить саме на вас, а не на тому, хто поділився своєю експертизою.
Як обрати ментора?
Ментором може стати досвідчений друг або колега, керівник на роботі тощо. Таку людину з експертизою можна шукати на профільних заходах та курсах, у професійних спільнотах, на нетворкінгу, за рекомендаціями друзів чи навіть серед свого оточення. Існують навіть спеціальні платформи для пошуку ментора (наприклад, "Ментори в тилу", Projector Mentorship та інші).
У кожному із цих випадків мотивація людини менторити вас може бути абсолютно різною. Для керівника — це зацікавленість у вашому рості та, відповідно, якості роботи. Для колеги — можливість передати досвід чи встановити тісні зв’язки, а для спеціаліста не з вашого оточення це може бути можливістю заробити. Звісно, тут є й негативні сторони. Приміром, друг не завжди зможе об’єктивно оцінити ситуацію та відверто порадити вам якесь рішення, а керівник може бути не зацікавленим у вашому професійному рості.
У випадку із платформами пошуку менторів йдеться про фінансові витрати, хоча подекуди там можна забронювати і безкоштовні сесії. На таких сервісах є налагоджена система фільтрів, детальна інформація про кожного фахівця, його напрям роботи та проблеми, досвід вирішення яких він має. Також там можна прочитати відгуки інших менті, подивитися опубліковані статті, книги, виступи на конференціях та дізнатися потенційну аудиторію експерта.
Хто може стати ментором?
Буває так, що класний професіонал не завжди може доступно передати свої знання іншому. Тож менторство — це ще й про навички спілкування з іншими.
Водночас є низка вимог, яким мають відповідати спеціалісти, аби стати менторами на платформі "Ментори в тилу":
- досвід у певній сфері від 5 років і більше;
- менторські сесії потрібно надавати саме у тій сфері, в якій ви компетентні. Будучи маркетологом з десятирічним стажем не можна менторити людину щодо рекрутингу, в якому ви працюєте півроку;
- досвід ментора має бути підтверджений внеском у спільноту: профільними статтями, виступами на конференціях, вебінарах, воркшопах тощо;
- оскільки частина коштів від вартості менторської сесії йде у фонди допомоги ЗСУ, то ментор має підтвердити свої добрі наміри. Тобто людина має показати, що і раніше донатила, волонтерила, долучалася до благодійних ініціатив.
Врешті-решт, пошук ментора може стати дійсно цікавим та корисним досвідом, якщо до цієї справи підійти відповідально та усвідомлено. Адже дуже багато ту залежить саме від вас!