Текст: Богдана Смуток
керівниця PR-відділу Green Forest Academic.
На запитання, як застосувати його в робочому процесі, сам чат-бот пропонує такі відповіді:
Як українські компанії
налагоджують та полегшують роботу
завдяки інтеграції новітніх технологій
Тема штучного інтелекту останніми роками стала однією з топових. ШІ досягнув стрімкого прогресу у сфері комп’ютерних ігор, навчився діагностувати деякі медичні стани, модерувати контент та виконувати багато інших задач.

Компанії, які застосовують штучний інтелект, показують чудові фінансові результати. Forbes USA у щорічному рейтингу «ШІ 50» визначає найбільш перспективні бізнеси, основою розвитку яких є такі технології. За даними американського видання, компанії зі списку 2023 року разом залучили $27,2 млрд інвестицій, найбільшою із яких є $10 млрд від Microsoft для OpenAI. Ця корпорація — один із локомотивів популяризації технологій штучного інтелекту. Продукти компанії, серед яких генератор зображень DALL-E, система розпізнавання голосу Whisper і чат-бот ChatGPT, набули світової популярності. Либонь, найвідомішою стала розробка, остання з перерахованих.
Обслуговування клієнтів: для розробки інтелектуальних чат-ботів, які можуть взаємодіяти з клієнтами і допомагати їм у задоволенні їхніх запитів.

Управління інформацією: для створення бази знань, яку люди можуть використовувати для швидкого доступу до інформації, пов’язаної з їхньою роботою.

Навчання: для розробки інтерактивних навчальних модулів, які допоможуть співробітникам засвоїти нові навички та концепції.

Прийняття рішень: для аналізу даних і надання інсайтів, які допоможуть компаніям приймати кращі рішення.

Маркетинг: для розробки персоналізованих маркетингових кампаній, які можуть залучати клієнтів і стимулювати продажі.
У компанії зазначають, що завжди позиціонували її як інноваційну і постійно запроваджують нові інструменти, щоб оптимізувати та поліпшити роботу.
ChatGPT — це чат-бот на базі штучного інтелекту. Він призначений для генерування відповідей на текстові запитання. ChatGPT навчений на великому масиві інтернет-текстів, які були створені до 2021 року. Широкому загалу чат-бот став доступний у листопаді 2022-го та всього за два місяці після випуску мав понад 100 млн активних користувачів. Його застосовують для навчання, організації; генерування ідей та вирішення багатьох інших задач. Сотні компаній у світі впроваджують ChatGPT у робочий процес та покращують свої результати.
ChatGPT у поміч
Мережа шкіл
англійської мови
Green Forest
Тетяна Миронова
Українські бізнеси також активно застосовують чат-бот у виконанні робочих завдань. «Наш Київ» розпитав представників кількох компаній про досвід роботи із ChatGPT.
«Щойно ChatGPT став доступним в Україні, ми вирішили спробувати використовувати його для нашої роботи, а точніше — взаємодіяти з ним», — розповідає Тетяна Миронова, керівниця PR-відділу Green Forest Academic.
Користуються ChatGPT для підготовки занять і викладачі школи. Для них навіть провели тренінг з використання ШІ, розібравши на прикладах, які інструменти можна застосовувати, як створювати тексти, практичні завдання, генерувати ідеї тощо. Окрім ChatGPT, працівники компанії звертаються й до інших ШІ-інструментів, котрі допомагають формувати аудіоматеріали та візуальний контент.

Чат-бот позитивно вплинув на роботу вчителів англійської, розповідають у Green Forest. Він сприяє тому, щоби швидше й ефективніше отримувати навчальний матеріал.
«Ми використовуємо ChatGPT для написання певного матеріалу в наших інтерактивних підручниках. Вивчаючи мову, студенти виконують багато практичних завдань вдома, і ChatGPT — це чудовий інструмент, який допомагає прискорити роботу зі створення матеріалів», — пояснює Тетяна Миронова.
керуючий директор компанії Railsware
Продуктова
ІТ-компанія
Railsware
Сергій Корольов
Удосконалення англомовних текстів при підготовці продуктових дайджестів, анонсів, розсилок тощо.

Переклад промоматеріалів мовами, якими команда не володіє (наприклад, португальською).

Команди, які працюють з клієнтами, використовують ChatGPT для формулювання листів і для пришвидшення пошуку інформації про бізнеси клієнтів.

Нерідко чат-бот сприяє генерації ідей, коли треба від чогось відштовхнутись.

Команда підтримки клієнтів за потреби користується відповідною функцією на базі ChatGPT, аби сформулювати більш дружню відповідь.
«Завдяки ШІ ми можемо робити це швидше: більше не потрібно витрачати години, аби написати 20 речень, ChatGPT робить це за кілька хвилин. Звісно, це не означає, що ми просто копіюємо і вставляємо завдання, запропоновані чатом. Фахівці діють як інженери: формують чітке завдання та модерують результат. Хоча потрібно перевіряти та редагувати інформацію, але чат-бот зберігає чимало часу», — розповідає Тетяна Миронова.
У Green Forest мають довгострокові плани з приєднання ШІ до своєї платформи, але їхні деталі поки не оприлюднюють.
«Тоді переважно йшлося про тестування можливостей цього ШІ: колеги випробували його у різних сценаріях, від потреб контент-фахівців до роботи безпосередньо з кодом. Вдалося і розвеселити команду, наприклад, розповісти про Railsware чи наші продукти Mailtrap.io і Coupler.io в стилі майстра Йоди та “Володаря кілець”», — розповідає Сергій Корольов, керуючий директор компанії.
Застосувати ChatGPT в компанії вперше спробували минулої осені, одразу після того, як чат-бот представили широкому загалу.
«Пʼять ідей для просування продукту для певної аудиторії? Десяток варіантів заголовку для листа чи тем для статей у блог? Слабкі та сильні сторони вашої гіпотези? ШІ допоможе з усім цим. Так, його відповіді навряд чи будуть напрочуд оригінальними — утім, маючи їх, людині набагато простіше зробити подальші інтелектуальні та креативні кроки», — пояснює Сергій Корольов.
Він зазначає, що на нинішньому етапі розвитку ChatGPT не підходить для складних інженерних та продуктових задач, над якими працює Railsware. Вони потребують глибокого занурення в контекст та нешаблонного мислення. Однак ШІ став хорошим помічником для маркетингової команди. Він допомагає швидко отримати поверхове уявлення про ту чи іншу тему, дослідити певний ринок, підготувати чернетку короткого тексту. Ще одна сфера, де працівники компанії активно застосовують ChatGPT, — брейнсторминг.
«Будь-який результат його роботи потребує обробки людиною. Обмеженість його бази знань нерідко призводить до фактичних помилок, тому його видачу потрібно регулярно верифікувати. Навіть прості тексти, створені ШІ, краще перечитати та відредагувати», — визнають у Railsware.
У компанії ще не вимірювали, який ефект справляє чат-бот на продуктивність праці. Стверджують: поки в цьому немає потреби. Та й сам інструмент зараз далекий від ідеалу.
директорка з маркетингу компанії YouScan
Продуктова
компанія
YouScan
Тетяна
Куца
Про ґрунтовні зміни в роботі працівників компанії від впливом ШІ говорити зарано. Однак, зазначає Сергій Корольов, шлях вже розпочато.
На основі ChatGPT компанія YouScan навіть створила власний продукт — ШІ-асистента Insights Copilot. Він допомагає брендам аналізувати дані з понад 500 тис. онлайн-джерел (соціальних медіа, блогів, форумів тощо). Користувачу достатньо сформулювати запитання і асистент надасть розгорнуту відповідь протягом хвилини. Це допомагає краще розуміти тенденції ринку та пришвидшувати процес ухвалення рішень.
Ще одна продуктова компанія, яка створює продукти для збору й аналітики даних із соціальних медіа та інших онлайн-джерел, YouScan, також використовує ChatGPT у своїй роботі. Приклади застосування чат-боту наводить директорка з маркетингу компанії Тетяна Куца:
креативний директор української компанії Reface
Чи змінять
технології ШІ
ринок праці?
Відповідь експерта
Станіслав Стояцький
«Можна попросити Insights Copilot зробити SWOT-аналіз бренду, і дізнатися про сильні і слабкі сторони, загрози і можливості, які випливають із даних онлайн-джерел. Або ж запитати про проблеми споживачів, які продукт зараз не вирішує, чи дізнатися думку інфлюенсерів про ваш бренд», — пояснює Тетяна Куца.
Компанія вирішила створити свій продукт саме на основі ChatGPT, тому що технічно GPT-модель показує хороші результати у порівнянні з більш «сирими» конкурентами.
«По-перше, технології ШІ справді мають потенціал автоматизувати деякі види робіт, але не тільки ті, що вимагають рутинних, повторюваних завдань, а й такі, що потребують творчості та креативного підходу. По-друге, важливо врахувати, що ШІ може допомогти людям виконувати їхню роботу краще, а не просто замінювати їх», — пояснює експерт.
Разом із популярністю інструментів штучного інтелекту у світі зростає і занепокоєння щодо його впливу на ринок праці. Станіслав Стояцький, креативний директор української компанії Reface, яка розробляє ШI-інструменти для роботи з візуальним контентом, вважає, що насправді ситуація складніша, ніж просто «втрата робочих місць через ШІ».
«ШІ — це новий і потужний інструмент для роботи. Безумовно, він змінить робочі процеси у багатьох сферах, і, безумовно, ми всі стикнемося з “луддизмом ХХІ століття”», — вважає Станіслав Стояцький.
Станіслав Стояцький вважає, що ШІ змінює ринок праці, але це не обов’язково означає, що прорив у технологіях залишить мільйони людей без роботи. В історії технологічного прогресу часто одні професії зникали, а інші з’являлись.
медіаюрист
ChatGPT і питання
інтелектуальної
власності
Роман Головенко
Із суттєвим впливом штучного інтелекту на ринок праці згоден і Сергій Корольов. На його думку, вже скоро від фахівців очікуватимуть вміння оперувати різноманітними інструментами на основі штучного інтелекту.
Спецпроєкт реалізований за підтримки German Marshall Fund
«У жарті на тему ChatGPT — мовляв, вашу роботу забере не ШІ, а ті, хто вміють ним користуватися, — лише частка жарту», — попереджає керуючий директор Railsware.
«Законодавство про авторське право в різних країнах різне й практика може бути різна. В Україні не можна сказати, що згенеровані ШІ тексти чітко підпадають під регулювання законодавства про авторське право (з огляду на проблемність застосування до текстів від ШІ понять “твір”, “автор”)», — стверджує медіаюрист Роман Головенко.
Питання прав інтелектуальної власності на контент, створений ШІ, поки залишається відкритим. Якщо звернутись із цим запитом до самого чат-бота, він відповідає так: «Я не володію контентом, який я генерую. Я — модель машинного навчання, яка розроблена і належить OpenAI, і контент, що генерується мною, підпадає під дію ліцензії та умов використання OpenAI».

В Єврокомісії стверджують, що європейське (і американське) законодавство не передбачають володіння авторським правом для ШІ, оскільки він не може бути визнаний автором. В Україні з цим також проблеми. Адже українське законодавство вважає автором фізичну особу, а штучний інтелект такою не є. Зі складністю регуляції цього питання погоджуються і юристи.
Тому юридичній галузі тільки належить адаптуватись до нових реалій, де бізнеси та спеціалісти активно застосовуватимуть інструменти штучного інтелекту.
Як українські компанії працюють з ChatGPT