Дослідницька компанія Gradus Research вивчила, як змінилися споживацькі звички українців за час повномасштабної війни. Дослідники виявила товари, які зараз мають найбільший попит, а також вивчили ставлення до перемикання між брендами у цих умовах.
Сім найбільш популярних категорій товарів, які зазвичай купують українців під час війни:
- продукти (58%, тут і далі вказаний відсоток респондентів, які позначили, що планують купувати товари даної категорії);
- ліки (33%);
- одяг та взуття (31%);
- засоби гігієни та догляду (29%);
- побутова хімія (17%);
- товари для домашніх тварин (17%);
- товари для дітей (14%).
Неможливість планування та втрата доходу призвели до того, що левова частка покупок, які роблять українці — це харчі. Також на спектр споживання вплинула хвиля переселення до безпечних місць. Більшість людей лишали свої домівки поспішно, з мінімумом речей, і без планів на довгу відсутність.Тому зараз їм необхідно купувати одяг та взуття, ліки, засоби гігієни. Одяг та взуття планують придбати більш ніж третина переміщених, однак вони не завжди можуть знайти потрібне на новому місці. Таким чином, зростає актуальність онлайн-продажів.
Ліки найбільше купують у південному регіоні, тут це відзначили 43% опитаних, в той час, як у західному — 26%. Через логістичні складнощі, які зараз переживає південний регіон, збільшене споживання ліків, скоріш за все, пов’язане з накопиченням. У той час як на заході, де з постачанням проблем менше, споживання йде у звичайному режимі.
Традиційно головним чином розпоряджається сімейними грошима жінка. Категоріями, в яких право вибору товару залишається більшою мірою у жінок, є товари повсякденного попиту: їжа, догляд, домашній побут, ліки, дитячі товари тощо. Чоловіки, також традиційно, продовжують реалізовувати свою експертизу в категорії будівельних матеріалів.
Щодо прихильності до певних брендів, то 63% опитаних заявили, що у нових умовах не звертають уваги на бренд, а вибирають з того, що є у наявності. Ще 15% купують товари як звичних для себе брендів, так і нових. А 5% надають перевагу саме перевіреним брендам.
Серед причин купувати товари звичних брендів українці відзначають позитивний досвід (44%), який вже мали з цим брендом. А нові бренди, як правило, обирають через відсутність альтернативи (44%). На другому місці серед причин як перемикання на нові бренди, так і свідомої покупки звичних брендів — бажання підтримати українського виробника (41% та 39% відповідно).
Дві хвилі опитування були проведені 28 березня та 1 квітня 2022. Відповіді дали 1019 власників смартфонів у віці 18-60 років, які проживають у містах з населенням 50 тис+ осіб. Метод — самозаповнення анкети у мобільному додатку. Респонденти відповідали про наміри купувати найближчим часом товари з 16 найбільш розповсюджених категорій.