Український музей сучасного мистецтва / UMCA та Національний центр “Український Дім” презентують проєкт “Кола Сільваші” — велику музейну ретроспективу, присвячену творчості та особистості одного з головних українських митців другої половини ХХ — початку ХХІ століть. Перша музейна ретроспектива Тіберія Сільваші представляє його практики у розвитку: у різних контекстах, медіа та з проєктами, що змінювалися або не були реалізовані. Разом із творами Сільваші на пʼятьох поверхах Українського Дому представлені роботи 99 авторів.Кураторами та кураторками цього проєкту UMCA стали Лідія Аполлонова, Ольга Балашова, Анна-Марія Кучеренко, Борис Філоненко та Ярослав Футимський.
Перший поверх "Українського Дому" займає інсталяція “Малярство”, що вперше була представлена у 2000 році. У творі “Малярство” Сільваші виходить за межі полотна, розширюючи можливості живопису як медіуму. Кругла форма басейну відрізняється від початкової квадратної, адже вона обживає простір Українського Дому, що будується на нашаруванні кіл його поверхів. Експозиція другого поверху, запрошеними кураторами якої стали Сергій Попов та Мирослав Вайда, оприявнює зв’язки міжнародних художніх спільнот і самоорганізованих ініціатив, об'єднаних безпредметним, нефігуративним (non-objective) мистецтвом. Широка географія їхніх практик не обмежує діалог та взаємообмін між ними. Тут представлені роботи художників з Австралії, Японії, Угорщини, Італії, України та інших країн. Одне з таких об’єднань — KNO | Kyiv Non Objectiv — було засноване у 2017 році Тіберієм Сільваші спільно з Бадрі Губіанурі, Оленою Домбровською та Сергієм Поповим. KNO веде свою програмну діяльність через організацію виставок, спільні дискусії та лабораторії. Ретроспективна частина виставки на третьому поверсі побудована як шлях Тіберія Сільваші до монохромного живопису — шлях, що пролягає через роки роздумів, пошуків, навчань та відмов. Метафізичний вектор роботи з часом приводить його до нефігуративної абстракції: на цьому етапі ключовим для художника є дослідження взаємозалежності кольору та світла. Тіберій постійно “переливає” живопис із медіума в медіум — експериментує з графікою, шовкографією, просторовими об’єктами, колажами та фотографією. Кульмінацією творчого методу художника стає робота з монохромним живописом та віднаходження відчуття опори в традиції українського мистецтва, що пролягає від візантійської статичності через неспокій бароко до рівноваги левітуючих в безкінечності форм аванґарду. Четвертий поверх наповнює своєрідний тимчасовий архів, що складається з текстів, схем, світлин, слайдів, конвертів, ескізів, нереалізованих проєктів та проєктів, втілених під час роботи над цією виставкою. Для більш ґрунтовного ознайомлення з текстами художника на поверсі є простір для читання з вибраними виданнями. На пʼятому поверсі куратори виставки звертаються до практик художниць і художників, які працюють з темами й проблематиками Сільваші, але можуть бути не пов’язані з ним прямо або дискутувати з його теоретичними побудовами. Ця частина експозиції об’єднує кілька тематичних блоків: межі й розвиток живопису, метаморфоза картини в об’єкт, матеріальність живопису, спадок аванґарду в сучасному світі. Кожен твір на цьому поверсі має розширений коментар, що розкриває історію його створення та проблематику. Масштабну експозицію в Українському Домі доповнює публічна програма проєкту, кураторкою якої виступила Катерина Яковленко. Програма включає освітні та пізнавальні активності як для спеціалістів у сфері мистецтва, так і для широкої авдиторії.
- Виставка “Кола Сільваші” демонструватиметься в Українському Домі до 27 жовтня.
- Кураторські екскурсії виставкою проходять щосуботи та щонеділі о 14:00.