Шкільна програма
Фото: freepik.com

Міністерство освіти та науки оновило зміст навчальних програм у середніх школах через повномасштабне вторгнення росії в Україну.

Переглядом програми займалася робоча група, що складалась із представників провідних вишів, органів влади, науковці, освітян та представників правозахисних організацій тощо. 

Зокрема, зміни внесли до навчальних програм з Історії України та Всесвітньої історії для 6 – 11 класів, а також інтегрованого курсу "Історія: Україна і світ" (10 клас). Наприклад, в оновлених програмах СРСР будуть розглядати як державу імперського типу. Крім того, програми будуть орієнтуватися на вивчення не тільки інструментів насильства, якого в XX столітті зазнавали українці, а й опору йому.

Частина змін у навчальних програмах спрямована на розширення просторових контекстів української історії, створення додаткових можливостей для аналогій і порівнянь. Суттєві зміни пропонуються для вивчення найновішої історії. В першу чергу — подій, які пов’язані зі збройною агресією рф проти України. Так, російсько-українську війну будуть вивчати окремим блоком з акцентом на геноцидних діях керівництва та армії росії щодо українців, національному опорі та міжнародній підтримці України.

Також оновили перелік термінів "присвоєння суверенітету", "русскій мір", "рашизм", уточнили контекст поняття "колабораціонізм", а замість вислову "політика русифікації" будуть застосовувати "політика російщення".

У програмі предмета "Захист України" посилили військово-патріотичну складову та доповнять її інформацією про сучасну російсько-українську війну. Також переглянули та доповнили теми розділів з вогневої підготовки, домедичної допомоги та цивільного захисту. 

У програмі предмета "Основи здоров’я" розширили зміст першого розділу про безпеку та здоров’я. Також додали питання, що пов’язані з ризиками воєнного часу: сигнали оповіщення населення, дії під час повітряної тривоги, обстріли, укриття, протимінний захист, поводження з вибухонебезпечними та незнайомими предметами, надання домедичної та психологічної самодопомоги.

Зміст програми з основ правознавства, громадянської освіти розширили вивченням питань, пов’язаних з правами людини, з російсько-українською війною та доповнили інформацією щодо Міжнародного гуманітарного права. 

У програмі з географії переглянули обсяг часу на вивчення країн у світлі війни. А до теми "Країни Азії" доли інформацію про Південну Корею та її зв’язки з Україною.

З програм із вивчення літератури вилучили твори російських і білоруських авторів. Натомість додали твори зарубіжних письменників, таких як Жан де Лафонтен, О. Генрі, Анна Ґавальда, У. Старк, Джон Бойн, Е. Шмітт, Йозеф Рот, А. Гранах тощо. Замість творів російських поетів школярі вивчатимуть класику світової лірики. У шкільному курсі із зарубіжної літератури вивчатимуть твори письменників, які писали російською, але життя та творчість яких були пов’язані з Україною – Гоголя, Короленка (за вибором вчителя), твір Булгакова "Собаче серце" (за вибором учнів і вчителя). У списку творів для додаткового читання залишили для вибору вчителем твори Ільфа і Петрова ("12 стільців") та А. Кузнецова ("Бабин Яр"). Також визнано доцільним залишити вивчення творів кримськотатарського письменника Т. Халілова.

З переліку рекомендованих для використання в освітньому процесі вилучили програми "Література (російська та зарубіжна)", "Російська мова для загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням російською мовою" для 10 – 11 класів.

У столичних школах більше не викладатимуть російською мовою