Як виховати
дитину-поліглота:
вибір мовних курсів
та пошук мотивації
Розповідаємо, як уникнути найбільш поширених помилок, які зазвичай роблять батьки.
Сьогодні англійською мовою розмовляє близько 20% усього населення планети і ця цифра щороку збільшується. В Україні серед іноземних мов, які вивчають у школах, університетах або на курсах теж переважає англійська. Її використовують для особистого розвитку, навчання, спілкування з друзями, подорожей, а в подальшому — для роботи.

Утім, окрім очевидної вигоди від вивчення іноземної мови у вигляді більших можливостей та перспектив, цей процес приносить і додаткову користь. Вивчення мов дозволяє розвинути мультизадачність, покращити роботу мозку та пам’ять, а також краще розуміти мови, якими ви вже володієте. При цьому, що раніше дитина розпочне знайомство з новою мовою, то більше користі отримає від неї.
У цьому матеріалі ми розповімо
як батькам уникнути найбільш поширених помилок і прищепити дітям любов до мов
як мотивувати дитину
з чого почати вивчення англійської
З чого почати вивчення англійської мови?
Інший, не менш важливий, фактор — це вік дитини. Необхідно пам’ятати, що у дітей до 10 років ще недостатньо життєвого досвіду. Вони не можуть обговорювати теми, які вже зрозумілі для старших студентів. Тож потрібно обирати курс з урахуванням вікових особливостей дитини. Зокрема, теми варто підбирати таким чином, щоб дитина могла не тільки висловити свою думку, а й розширити кругозір, дізнатися щось нове і цікаве для себе.
Обираючи курс, варто оцінити мету, очікувані результати, а також рівень дитини. Наприклад, якщо це курс загальної англійської, на якому студент розширить свій словниковий запас та покращить знання граматики, тоді поточний рівень дитини має значення. При чому оцінюються здебільшого її продуктивні навички, такі як письмо чи говоріння. Якщо ж ми говоримо про курс підготовки до іспиту, головний фокус переміщується на стратегії та підходи до різних типів екзаменаційних завдань. Такий курс надасть студенту можливість відточити володіння навичками читання, аудіювання, письма чи говоріння на тому рівні, якого потребує іспит,розповідає Катерина Пауел, викладачка англійської в Британській Раді.
Перш за все, необхідно визначити, навіщо дитина вивчає англійську мову. Щоб розширити словниковий запас, покращити навички письма або говоріння чи, наприклад, підготуватися до ЗНО або IELTS?
Як зацікавити дитину вчити англійську?
Також для дітей 6-11 років важливо якомога більше урізноманітнювати заняття, бо вони можуть швидко втомитися або втратити інтерес. Це стосується як навчання вдома з батьками, так і занять в групах. Уроки мають бути захопливими і динамічними, аби дитині було цікаво. Лише так можна очікувати від неї високих результатів.

Це саме стосується і дітей 11-17 років. Не варто забувати, що у підлітковому віці діти переживають доволі складні періоди фізичних та психологічних трансформацій. Тож, окрім цікавого наповнення уроків, важливо налагодити з дитиною зв’язок та встановити довірливі стосунки. Тут неабияке значення відіграє похвала та усвідомлення дитиною власного прогресу.
У цій справі не обійтися без правильної мотивації, адже при невдало підібраному підході «вивчення мови просто для себе» може закінчитися пропущеними заняттями через завантаженість або сімейні обставини. Натомість конкретна ціль, наприклад, скласти іспит або почуватися більш впевнено при спілкуванні, дозволяє сформувати мотивацію та підтримує бажання дитини продовжувати навчання.

У виборі мотивації також велику роль відіграє вік учня. Наприклад, для дітей від 6 до 10-11 років відшукати сильний внутрішній стимул буває дуже важко: вони не можуть занадто зосереджуватися на граматиці та сухих правилах й активніше розвивають соціальні навички, моторику тощо.
Діти навчаються та схоплюють нову інформацію у формі, яка дуже відрізняється від того, як це відбувається у дорослих. Наприклад, діти не можуть просто «вивчити» та використати граматичне правило, їм потрібен лексичний підхід, тобто запам’ятовування усталених словосполучень і подальше їх використання в інших контекстах. Дітей потрібно мотивувати за допомогою ігор, інтерактивних завдань, похвали та заохочень, пояснює Катерина Пауел, викладачка англійської в Британській Раді.
Діти навчаються та схоплюють нову інформацію у формі, яка дуже відрізняється від того, як це відбувається у дорослих. Наприклад, діти не можуть просто «вивчити» та використати граматичне правило, їм потрібен лексичний підхід, тобто запам’ятовування усталених словосполучень і подальше їх використання в інших контекстах. Дітей потрібно мотивувати за допомогою ігор, інтерактивних завдань, похвали та заохочень,пояснює Катерина Пауел, викладачка англійської в Британській Раді.
Як обрати сучасні підходи та методики викладання?
Протягом останнього десятиліття відбулися якісні зміни у викладанні англійської. Сьогодні акцент на вивчення мови заради та під час комунікації на уроках сильно відрізняється від граматико-перекладного підходу, який вважався найефективнішим у минулому. Зокрема, виявилося, що спільна робота над проєктом, ідею якого обрали чи узгодили самі учні, приносить значно більше користі для вивчення англійської. Чому так відбувається?
Діти формують та відпрацьовують навички спілкування англійською, необхідні для спільної продуктивної роботи
Учні вчаться будувати та підтримувати бесіду англійською за допомогою фраз для висловлення власної думки, запитання про думку співрозмовника, погодження або ввічливого вираження сумнівів
Діти вчаться ставити собі цілі, працювати з автентичними матеріалами, шукати та вибирати інформацію
Учні покращують свої навички роботи у команді: вчаться розподіляти ролі, бути відповідальними за свою частину роботи
При цьому вчитель визначає, які саме граматичні структури та лексика можуть знадобитися учням для успішного розвитку проекту та презентації його результатів. Викладач допомагає дітям висловлювати їхні думки англійською, тож використані у розмові структури та слова запам’ятовуються набагато краще.
Одним із найпотужніших поштовхів для змін у підході до вивчення та викладання мови стала пандемія. Перехід в онлайн відкрив нові можливості для навчання — з’явилися платформи, що дозволяють ефективно організовувати цікаву та різноманітну роботу в групах, разом дивитися та обговорювати відео, переходити за посиланнями, разом читати цікаві статті в онлайн виданнях, поповнювати словниковий запас, моментально отримувати від вчителя усний або письмовий зворотній зв’язок, спілкуватися з людьми з інших країн. У Британській Раді, наприклад, існує проект Connecting Cultures, «Поєднання Культур». У ньому діти та підлітки мають можливість спілкуватися із однолітками з різних країн світу, які також вивчають англійську. Діти виконують спільні проекти, діляться новинами, дізнаються про особливості іншої культури, та насолоджуються спілкуванням! — каже Катерина Пауел, викладачка англійської в Британській Раді.
Який формат занять вибрати і скільки часу потрібно на вивчення мови?
Зазвичай батьки обирають для своєї дитини групові заняття або індивідуальні уроки з репетитором. Кожен із цих форматів має свої переваги. Утім під час роботи у групі в учнів більше розвивається комунікабельність, вони частіше взаємодіють з іншими дітьми і таким чином удосконалюють свої розмовні навички:
Учні беруть активну участь у спілкуванні, наближеному до того, яке відбувається у реальному житті
При роботі в групі діти вчаться на помилках інших. Приміром, коли вчитель виправляє помилку одного студента, це допомагає іншим зменшити кількість своїх помилок
Учні більше працюють як над навичками сприймання і розуміння мови, так і над говорінням і письмом. Діти більше слухають одне одного, більше говорять і повторюють сказане
На групових заняттях діти відчувають менше стресу під час говоріння
Також сьогодні є можливість обирати між онлайн-форматом та заняттями у класі. Тут вибір більш зручного для вас формату залежить від місця розташування закладу, де проходять заняття з англійської, від вашого графіка та технічних можливостей. І не варто забувати про розподіл занять на повноцінні курси, розраховані на довгострокову перспективу, та інтенсиви.

Приміром, у Британській Раді є можливість обрати курс Primary Plus або Secondary Plus в залежності від віку дитини. У розробці програми викладачі відштовхуються від того, аби учні отримали максимум користі від навчального процесу. Це і розвиток комунікаційних навичок, і вивчення тем, тісно пов’язаних із сучасним життям, і робота над реальними проектами. Також існують окремі курси для підготовки до іспитів з англійської у школі чи в міжнародному університеті для дітей старшого віку. Утім експерти зазначають, що для складання екзамену потрібно врахувати два фактори: рівень володіння англійською та розуміння критерії оцінювання.
Перш за все важливим є саме вивчення мови, на це може піти чимало років, якщо мета — високий рівень. Але не менш значущою є підготовка і до формату екзамену з усіма його хитрощами і тренуваннями у письмі й мовленні. На таку підготовку, як правило, йде від місяця до пів року, залежно від інтенсивності роботи. При цьому потрібно приділити більше уваги удосконаленню навичок читання і письма, знати критерії оцінювання письмової та усної відповіді. Якщо є бажання, то все вийде і робота над собою буде в радістькаже Катерина Пауел, викладачка англійської в Британській Раді.
Як обрати мовну школу та викладача?
Не менш важливим є пошук правильної мовної школи, де вашій дитині буде комфортно та цікаво. Адже безпечне освітнє середовище, без булінгу, конфліктів з іншими учнями та тиску, є чи не одним із основних факторів успіху в будь-якому навчанні. Важливо, аби дитина відчувала себе впевнено, розуміла, що її поважають і цінують, отримувала задоволення від взаємодії з іншими учасниками групи та вчителем — це ще більше запалить її жагу до знань.

Зверніть увагу на кваліфікацію та досвід викладачів у школі. Хибним є припущення, що будь-який носій мови може забезпечити якість навчання вашої дитини. Передусім важливо, аби ця людина вміла працювати з дітьми, могла побачити в учнях потенціал та направити його у правильне русло. Це все неможливо без спеціальної викладацької підготовки.
Ефективний вчитель вміє з’ясувати потреби учня та побудувати свій урок так, щоб максимально допомогти студентам. Хороший викладач знає, як підібрати цікавий та мотивуючий рівень складності для кожної дитини, адже дуже легкий або, навпаки, дуже складний, урок може розчарувати учня. Тому дуже важливо поставити кожному студенту задачі відповідно до його потреб, аби він міг бачити свій прогрес та розкриття потенціалу. При цьому важливо, аби вчитель і сам не переставав підвищувати свій рівень, відвідував міжнародні вебінари та конференції, активно обмінювався досвідом з іншими каже Катерина Пауел, викладачка англійської в Британській Раді.
Як підтримати мотивацію дитини?
Мотивація дитини — це справа не лише вчителя, а й батьків. Якщо мова йдеться про дітей 6-11 років, то у вас є цілий арсенал способів, за допомогою яких можна ще більше зацікавити дитину у вивченні англійської. Вмикайте їй англомовні пісні, читайте з нею історії, дивіться мультфільми або короткі відео — цікаві ресурси для вивчення англійської можна знайти, зокрема, на сайті Британської Ради. Все це може прищепити любов до мови так, що дитина швидко схоплюватиме нові вирази, а навчання стане для неї захопливою грою.

Що стосується підлітків, то, перш за все, мотивація студента залежить від чітко розробленої програми. Важливо, аби у дитини була можливість повторювати пройдений матеріал та бачити свій прогрес — це, зокрема, залежить від добре розробленої системи оцінювання.
Студент також може вести особистий щоденник і записувати там, що нового він вивчив, над чим ще потрібно попрацювати і де є суттєвий прогрес. Завдання на уроках мають бути максимально персоналізовані для учнів, щоб у них завжди була можливість висловитися про свої вподобання або точку зору, і таким чином розвивати розмовні або письмові навичкирозповідає Катерина Пауел, викладачка англійської в Британській Раді.
Чого не варто робити, коли
ваша дитина починає вивчати англійську?

Аби вивчення іноземної мови не перетворилося для вашої дитини у тортури, радимо звернути увагу на найбільш розповсюджені помилки, які роблять батьки. Уникнувши їх, можна перетворити навчальний процес у захоплюючу пригоду — це, відповідно, відобразиться на результатах навчання.
Невідповідність програми віку дитини
Доволі часто батьки змушують маленьких дітей вчитися читати та писати ще до того, як вони почнуть говорити простими фразами англійською. Такий підхід робить вивчення мови менш цікавим, і натомість додає ще більше стресу. Експерти рекомендують піти природнім шляхом і дозволити дитині опановувати англійську поступово — так само, як вона опановує рідну мову. Таким чином дитина буде вивчати мову в контексті, краще розумітиме англійську та буде більш вмотивована.
Орієнтація на граматику і лексику, а не на навички
Оцінюючи результати дитини, перш за все звертайте увагу на її навички говоріння, аудіювання, читання та письма. Не вимагайте від дитини запам’ятовувати правила, які вона не зможе застосовувати на практиці. І не змушуйте вчити довгі списки слів, які в результаті можуть потрапити до пасивного словникового запасу. Робіть акцент на вміннях дитини та відзначайте її успіхи.
Часто батьки очікують, що під час виконання письмових завдань дитина перенесе знання з рідної мови на англійську. В результаті, діти пишуть довжелезні есе та твори, в яких роблять одні й ті самі помилки. При цьому, батьки не враховують специфіку кожної мови — приміром, в англійській кожен тип есе має свою структуру, рівень формальності і особливу лексику. Ці правила не завжди або вкрай рідко відповідають вимогам до творів українською мовою.
Перенесення правил з однієї мови в іншу
Чомусь так склалося, що батьки часто змушують дитину перекладати всі слова або ж цілі речення рідною мовою. При цьому, таке рішення ніяк не підкріплюється метою, з якою дитина вчить мову. Звісно, якщо вона хоче стати перекладачем, такий варіант може цілком підійти. Але якщо ви хочете, аби ваша дитина вільно спілкувалася англійською, варто позбутися такої практики. Навпаки, діти можуть розвинути здатність думати англійською, що, фактично, допомагає зробити її другою мовою.
Акцент на переклад як спосіб вивчення мови
МАТЕРІАЛ ПІДГОТОВЛЕНО ЗА ПІДТРИМКИ