Карантин у Києві послабили 12 травня, і вже за кілька днів столиця опинилась у заторах. Адже відкрились літні майданчики ресторанів та кафе, почали працювати перукарні та непродовольчі магазини. Людям потрібно добиратись до роботи, але метро, яке могло б суттєво полегшити логістику, не працює. Наш.Київ.UA у п’яти питаннях та відповідях до них розказує, коли ж для пасажирів відкриють двері підземки та як усе буде організовано.
Коли чекати відкриття метрополітену?
Поки пасажирські перевезення у метро заборонені до 22 травня відповідною постановою Кабміну, проте для відновлення роботи метро потрібне додаткове рішення.
«Дозволимо запуск метрополітену тільки з покращенням епідситуації та ухвалених етапів виходу з карантину, — каже в ефірі Українського радіо Віктор Ляшко, головний державний санітарний лікар. — Мова йде про три міста: Київ, Харків і Дніпро. І я не можу гарантувати, що метрополітени в них відкриються в один день».
Мер столиці Віталій Кличко на брифінгу 13 травня звернувся до Кабінету міністрів із проханням відновити роботу метрополітену з 25 травня. Але згодом міністр інфраструктури Владислав Криклій виступив проти такої ідеї. А от Олег Рубан, начальник управління Держпродспоживслужби в м. Києві, солідарний у цьому питанні з мером Києва та вважає, що запускати метро можна вже зараз.
«Фіксують тільки невеликі спалахи зараження короновірусом. Вважаю, що ситуація цілком контрольована, та є сенс відкривати метро вже зараз. Ми зможемо вжити усіх потрібних профілактичних дій. Але у будь-якому випадку, відкриття метрополітену — це рішення уряду», — ділиться Олег Рубан.
Між тим, працівники підземки вже готові до початку пасажирських перевезень.
«Ми одразу готові відкрити метрополітен для пасажирів, як буде рішення Кабміну. Робота персоналу на час карантину не зупинялась, тож окремих дій для підготовки нам не потрібно», — зазначає Наталія Макогон, радниця керівника КП «Київський метрополітен».
Увечері 18 травня, вже після виходу статті, прем'єр-міністр України Денис Шмигаль в ефірі телеканалу ICTV заявив, що уряд планує відновити роботу метрополітенів в Києві, Дніпрі та Харкові 3 25 травня. Але тільки за умови, якщо буде дозволяти епідемічна ситуація.
Які обмеження в метрополітені можуть ввести після його відкриття?
Під час пандемії для метрополітену, як й для інших організацій, ухвалили рекомендації щодо роботи персоналу, проведення дезинфекції приміщень, санітарного контролю відвідувачів та інше. Проте окремі спеціальні правила для роботи громадського транспорту ще тільки розробляють у міністерствах. За словами Олега Рубана, їх мають оприлюднити до 22 травня.
«Є п’ять загальних вимог до усіх організацій: фільтрація повітря на вході, вимірювання температури персоналу та відвідувачів, дезінфекція, засоби персонального захисту та соціальна дистанція, — розповідає Олег Рубан. — Разом з тим у транспорті неможливо розмістити одну людину на 10 квадратних метрів. Тому потрібно уважніше ставитись до дезінфекції, одягати маски та рукавички».
Олег Рубан зазначає, що попередньо в один вагон можна буде запускати не більше 100 осіб. Зараз експерти вивчають іноземний досвід аби організувати перевезення без натовпу та з дотриманням усіх п’яти згаданих рекомендацій.
Біля кас метрополітену вже нанесли спеціальну розмітку соціальної дистанції для пасажирів. На стінах розміщені плакати з попередженнями дотримуватись правил індивідуального захисту та гігієни. Але чи буде проїзд у метро по перепустках, поки що достеменно не відомо. Проте Віталій Кличко закликав Кабмін дозволити звичайний режим роботи. Він вважає, що спецперепустки в метро «створять величезні натовпи».
«Алгоритм роботи метрополітену під час пандемії буде визначений Кабінетом міністрів окремо. Проте працівники підземки готові впроваджувати будь-який сценарій, — зазначає Наталія Макогон. — Ми вже маємо досвід роботи у складних умовах. Наприклад, під час масових заходів, коли доводилось якось обмежувати роботу певних станцій, направляти натовп людей».
Які вимоги до дезінфекції метрополітену?
Згідно вимог, дезінфікувати та прибирати метрополітен мають частіше. Наприклад, сидіння та поручні у вагонах метро мають обробляти спеціальними засобами кожні 2 години. До карантину їх обробляли раз на добу.
«Крім коронавірусу, у нас кожного року є грип та інші респіраторні захворювання з осени по весну. У ці періоди дезінфікують у посиленому режимі вагони, вестибюлі, усі ручки, вікна кас та двері, усі інші приміщення станцій, де перебуває пасажир, — розповідає Наталія Макогон. — Ще до карантину ми придбали спеціальні засоби дезінфекції українських виробників. За інструкцією їх треба наносити на поверхні раз у 14 днів. Ми проводили обробку раз на добу».
Наталія зазначає, що з початком пандемії коронавірусу у метрополітені змінився підхід до дезінфекції. Зокрема, працівники із балонів оприскують дезінфікуючими засобами вагони перед кожним рейсом.
Як будуть контролювати?
Олег Рубан зазначає, що пасажирські перевезення у метрополітені забезпечують 17 служб. Він вважає, що контролювати виконання усіх вимог мають саме працівники підземки. Адже за ст. 11 Закону України «Про захист населення від інфекційних хвороб», організовувати протиепідеміологічні заходи мають не тільки органи виконавчої влади, місцевого самоврядування та державної санітарно-епідеміологічної служби, але й підприємства. За необхідності будуть залучати працівників Національної поліції міста Києва та Муніципальної варти.
А така необхідність вочевидь буде. В коментарі виданню «Сьогодні» Олег Рубан зазначив, що з початком послаблень карантину на зупинках автобусів і на трамвайних станціях виникла проблема з накопиченням людей. Схожа ситуація може виникнути і у метрополітені.
«Люди вже ігнорують всі вимоги з безпеки, заходять в салони без масок і без спеціальних перепусток, які дають право на проїзд. У салони тролейбусів і трамваїв набивалася величезна кількість людей! Вони просто не розуміють, що потрапляють в зону ризику, — додає Олег Рубан. — Ми муситимемо відновлювати роботу громадського транспорту так, як це було спочатку, із залученням до чергувань на вході в транспорт співробітників поліції. Без обмежувальних заходів запустити транспорт в безпечному режимі, на жаль, неможливо».
Олег Рубан зазначає, що Національна поліція має штрафувати тих, хто порушує правила карантину. Нагадаємо, що сума штрафу становить від 17 до 34 тисяч грн (ст. 44-3 Кодексу України про адміністративні правопорушення). Також передбачена і кримінальна відповідальність за ст. 325 Кримінального кодексу України.
Чи зміниться система оплати у метрополітені?
Через коронавірус змінюватись система оплати проїзду в громадському транспорті не буде. Як і планувалося, Київський метрополітен 1 квітня перейшов на безконтактну оплату за Е-квитком. Картку Kyiv Smart Card або білет з QR-кодом можна придбати у касах та терміналах метрополітену та через мобільний додаток. Також ті, хто має банківські картки з PayPass або телефон з NFC-чіпом, можуть і далі оплачувати ними поїздки.
«Метрополітен, як і весь міський транспорт перейшов на Е-квиток. Але ті пасажири, які мають жетони, можуть їх використати. Також ті, хто має пластикову зелену картку метро можуть поповнювати її у касі та розраховуватись до березня 2021 року», — ділиться Наталія Макогон.
Після виходу статті, вранці 19 травня, прес-служба КП «Київський метрополітен» повідомила, що жетони після відновлення роботи метро більше не продаватимуть. Використати вже придбані жетони пасажири зможуть на протязі місяця.
Читайте також: «У Києві продовжує працювати незаконний хостел в елітному будинку»