змінити професію кар'єра
Колаж: Дарья Давиденко

Війна поставила на паузу професійні прагнення багатьох українців. Хтось вирішив відкласти зміну фаху на кращі часи, комусь навпаки довелося перекваліфікуватися екстерном.
Людей, які вже склалися як професіонали в певній сфері, але з якихось причин вирішили змінити спеціальність, називають світчерами. Зазвичай, бажання здобути новий фах виникає через відсутність викликів та перспектив кар'єрного росту на попередньому місці роботи, через втому від свого щоденного функціонала, а також через необхідність поліпшити матеріальне становище.

Утім сьогодні доведеться говорити ще й про так званих вимушених світчерів – людей, які у зв’язку з війною розпочали своє професійне зростання з самого початку в новій сфері, хоча ще до повномасштабного вторгнення в них таких планів не було. 

«Наш Київ» поспілкувався з людьми, які наважилися під час війни змінити професію. Далі розповідаємо про їхній досвід.

З піар-менеджменту у сферу краси

сфера красиУсе своє свідоме життя я займалася піаром та журналістикою. До війни працювала піар-менеджером в культурній установі. Це був музей.
Коли почалося повномасштабне вторгнення, я разом з дитиною виїхала до Словаччини. В евакуації провела три місяці. В цей час працювала віддалено. Утім в травні стало відомо, що музей закривається на два місяці. Я розуміла, що в реаліях війни – майбутнє примарне, тож одразу замислилась про нову роботу. У Словаччині мої знання з піару, мої контакти з журналістами, взагалі весь мій попередній досвід нічого не вартий. Для того, щоб знайти там якусь роботу, аби була змога утримувати і себе, і дитину, необхідно було змінювати професію. Тоді я і почала розмірковувати над тим, де ще можу себе застосувати. Вирішила, що у  сфері краси.  

Далі вже мислила саме у цьому напрямі. Запитала себе: чим би я могла зайнятись? Манікюр – точно ні, тому що я не змогла б робити педикюр через певні фізіологічні моменти. Подумала, напевно, волоссям. Почала цікавитися, які саме послуги в цій ніші надають. Навчатися стригти було б довго, адже необхідно поставити руку. А от, що відновлення і вирівнювання волосся, популярні в Україні, я знала. Вирішила спробувати себе у цьому. 

Спочатку дивилася відео-уроки на ютубі. Далі переглядала Instagram-акаунти дівчат, які цим вже займаються. Мені кілька сподобалося. Однак хтось з них вже не навчав, у когось був занадто великий прайс, а хтось мав запис до кінця року. Тож, я знайшла бренд, який пропонував курси в Україні. Написала їм. Вони підібрали мені технолога. Мене все влаштувало.

Думаю, спробую. Навчання коштувала 100 доларів. За спробу втрачу гроші, але отримаю досвід і зрозумію, чи в правильному напрямі я рухаюсь. Я прийшла на навчання. Мені все сподобалося: і сама інформація, і її подача.

Після проходження курсів почала займатися відновленням та кератином волосся вже як фахівець. Спочатку пропонувала свої послуги подругам. Потім завела сторінку в Instagram. Там почала викладати роботи, які зробила під час навчання. Запустила рекламу. Потихеньку почала напрацьовувати базу клієнтів. Паралельно продовжувала навчатися.

Зізнаюся, на початку мені було дуже дискомфортно від думки, що я з такої красивої, культурної сфери, з піару – модної професії – перейшла на волосся. Коли ж почала займатися цим, зрозуміла, яка це цікава, творча, потрібна для людей професія. Щоб стати справжнім майстром, треба знати купу нюансів, поринути у деталі, пройти не один курс навчання. Такий підхід дав позитивні результати, а відгуки моїх клієнток про мою роботу підтверджують, що я на правильному шляху.

Одна з головних труднощів у перекваліфікації – заявити про себе як про майстра в конкурентному середовищі. Тут ліки такі – ставати професіоналом: більше вчитися, занурюватися в нову інформацію, дивитися, як працюють інші, пробувати самому.

Я абсолютно не шкодую про зміну фаху. Тим паче, що попередній досвід мені стає при нагоді й на новій роботі. Те, що я вмію писати, – мені на користь. Те, що я вмію розмовляти з людьми, – мені на користь. Те, що я працювала на телебаченні і маю досвід роботи в кадрі, – мені теж на користь, адже зараз потрібно записувати сторіс тощо.

Щодо моїх наступних кроків у новій професії, то спершу хочу розширити коло своїх клієнтів. Хочу, щоб люди довіряли мені як фахівцю, йшли до мене. Зараз я арендую кабінет, але планую відкрити свою студію. Згодом, я могла б навчати інших – адже вмію надихати та залюбки передавала б свій досвід. Маленькими кроками – до великої мети.
На своєму новому місці роботи намагаюся бути максимально корисною. Наприклад, зараз безкоштовно надаю послуги для дівчат-переселенок, які мають статус ВПО. Їм дуже приємно було побачити таку мою пропозицію, а мені дуже важливо щось робити своїми руками для цих людей.

Тим, хто зараз стоїть перед вибором, з яким я стикнулася раніше, – перейти з інтелектуальної професії у більш практичну – ремесло, раджу думати більше про те, що такий крок може допомогти вижити, дасть новий життєвий досвід та забезпечить завтрашній день для вас, вашої дитини, сім’ї, а не про свою корону на голові.

З менеджменту продажів в таргетинг

таргетолог

До війни я був менеджером з продажів в компанії з оренди машин. Достатньо велику кількість наших клієнтів складали іноземці. Зрозуміло, що з початком повномасштабної війни, навіть за тиждень до цього, люди почали потроху повертати автомобілі. Угод стало набагато менше. Після початку війни, в принципі, питання оренди авто на якийсь час стало не актуальним. Виняток становили хіба що перші кілька днів, поки люди намагалися виїхати зі своїх міст. Потім вже особливого попиту не було. Тому я вирішив, що час змінювати професію, а саме – йти в онлайн-сферу.

Мій вибір пав на таргетолога. У мене вже був досвід продажів. Я розумів, що зможу його використати і в новій сфері. Наприклад, після того, як мені вдалося б залучити клієнтів до бізнесів, я міг би консультувати компанії, як цим самим клієнтам правильно продавати свої продукти чи послуги. Забігаючи наперед, скажу, що я не помилився. Наразі це одна з моїх компетенцій.

Після того, як нова ніша була вибрана, я почав ознайомлюватися з онлайн-курсами. На них розповіли, як налаштовувати рекламу, як шукати клієнтів тощо. Звучало все це досить легко. На практиці ж виявилося в рази складніше. Виникало у мене чимало труднощів з рекламою. На перших етапах я витрачав достатньо багато часу на пошук інформації. На ті речі, на які я зараз виділяю 15 хвилин, тоді йшло по півдня. Пошук клієнтів – це також достатньо складний процес. Коли ти отримуєш одну, дві, три, чотири, п’ять, десять, двадцять, сто відмов, досить складно знайти мотивацію продовжувати писати людям, дзвонити їм та запускати рекламу.

Після проходження онлайн-курсу, почав шукати агенції, куди б я міг працевлаштуватися. Тут так само було не все просто. Проблема №1 – нікому не потрібна людина без досвіду. Попри те, що я працював в продажах 6+ років, обіймав достатньо високу посаду в тій компанії і навіть навчав людей, тут стикнувся з тим, що нікому не потрібен. Це психологічно був важкий момент. Проблема № 2 – в агенції пропонують на посаді помічника таргетолога втричі меншу зарплату, ніж я отримував раніше. На таких умовах я не хотів йти працювати в агенцію, та мене й не брали. Так я почав працювати самостійно. Згодом знайшов колегу по духу, який також був самозайнятим, до того ж мав дизайнера. Ось ми і створили свою невеличку команду, тепер разом працюємо над проєктами.

Плани на майбутнє – розвиватися в новій сфері, ставати професіоналом і вже потім консультувати людей, з чого починати. Я вже пройшов цей шлях, знаю, з якими помилками стикаються люди, тому хотів би, щоб завдяки мені вони змогли їх оминути. Щодо першочергових задач – це створення бази постійних клієнтів. Далі, можливо, – відкриття своєї агенції.

З журналістики в ресторанний бізнес

журналістка Я навчалася на журналіста та телеведучу. З 18 років практикувалася та працювала на різних телеканалах. Щиро сподівалася, що в цій сфері буду активно розвиватися й надалі. Утім розпочалася війна. На телеканалах стали скорочувати штати. Я залишилася без роботи. Тривалий час розмірковувала, де б я могла себе реалізувати. Спершу шукала роботу за спеціальністю. Не виходило. Далі почала розглядати інші варіанти, зокрема, там, де не потребували досвіду роботи. Так я стала офіціанткою в одному із столичних ресторанів. Співбесіда була досить швидкою. Перший робочий день розпочався з тригодинної екскурсії закладом харчування і ознайомлення зі стандартами обслуговування. До наступного робочого дня я мала вивчити меню. З цим я успішно впоралася. На другий робочий день адміністраторка перевірила, наскільки добре я засвоїла стандарти обслуговування, а шеф-кухар – мої знання меню. Після цього я вже почала працювати в залі.

У робочий процес я влилася досить швидко. І керівництво, і колектив мене підтримували. Моє вміння спілкуватися з людьми, яке я відточила, працюючи журналістом, знадобилося мені і на новому місці роботи. Відвідувачі завжди були задоволені моїм обслуговуванням.

Мені подобалося працювати офіціанткою. Був азарт, якомога більше отримати чайових. В серпні-вересні за день могла таким чином заробити близько тисячі гривень.

Працюючи на телебаченні журналістом мій мозок повинен був функціонувати на всі 200%, на роботі в ресторані я відпочиваю душею.

Наразі я вже обіймаю посаду адміністратора, щоправда, в іншому закладі. Ця робота трохи легша. Я маю контролювати офіціантів, за необхідності допомагати їм.
До війни ніколи не думала про те, аби піти у ресторанний бізнес. Наразі ж є мрія з часом відкрити власний заклад харчування.

З чого розпочати зміну професії?

Найперше, що радять фахівці з кар’єрного консультування тим, хто наважився змінити професію з якихось кризових обставин, – це оцінити свою подушку безпеки. Одне питання, коли заощаджень вистачає на пів року, друге – коли на 2-3 місяці, третє – коли вони відсутні.

екперт консультант"Якщо ми беремо до уваги другий варіант, то кандидату в такій ситуації слід, по-перше, розглядати посади та напрямки діяльності, які плюс-мінус коригуються з тим, чим він займався раніше. По-друге, проаналізувати спектр своїх навичок, які є універсальними для будь-якої спеціальності – знання мов, digital-навички і комунікаційні навички. Наприклад, якщо ви раніше працювали журналістом, можна звернути увагу на вакансії піарника чи копірайтера.

Якщо ми розглядаємо другий варіант, коли у людини є гроші, розпочати зміну професії слід з питання до самого себе: що я хочу робити. Далі необхідно подивитися на ринок і  зрозуміти, яка є потреба в тих чи інших спеціалістах. Плюс-мінус оцінити час на перехід. Чим більше висувається вимог до нової професії, тим більше потрібно часу на навчання. В IT, наприклад, мінімальний вхід на мінімальну посаду, наприклад, тестувальника – це пів року. Це час на те, щоб людина навчилася, здобула якусь практику та могла претендувати на посаду pre або junior", – говорить hr-експертка та кар’єрна консультантка Домініка Іванова-Бекар.

Крок №1 на шляху до зміни професії – це збір інформації. По-перше, потрібно провести аудит власних ресурсів – знань та навичок. По-друге, необхідно здійснити аналіз ринку. Тут при нагоді можуть стати сайти з пошуки роботи, LinkedIn тощо. Далі все це потрібно поєднати.

кар'єрний коуч

"Є такий ще інструмент – три кола, які перетинаються між собою. Це відповіді на питання: що я хочу, що я можу і що потрібно світу, тобто буде затребуваним. Те, що опиниться в центрі, буде тим, що має знайти кандидат", – пояснює фахівець по роботі з талантами, кар’єрний коуч Вікторія Сафронова.

Крок № 2 – створення плану професійного розвитку. Він може складатися з курсів і тренінгів, які вам необхідно пройти, книг, які ви хочете прочитати, спілкування з ментором, напрацювання портфоліо робіт.

"Система навчання складається за принципом 70/20/10. Лише 10% – це теоретичні знання: тренінги та книжки. 20% – спілкування з ментором, спостереження за іншими фахівцями. 70% – практика.

Якщо ви вже обрали нову для себе сферу, було б дуже класно піти до ментора і запитати в нього, як в цій ніші розвиватися. Де його шукати? Перше – запитати у своїх знайомих контакти фахівця, який вам потрібен. Друге – написати пост у соціальних мережах про те, щоб ви хочете світчнутися, і куди.  Люди дуже охоче дають поради.
До того, як записатися на якісь курси або паралельно з ними, необхідно спробувати зробити щось самостійно. Наприклад, якщо ви хочете стати дизайнером, треба відкрити Figma, Illustrator чи Photoshop і попрацювати в цих програмах. Разом з цим вписати до свого плану розвитку щось на кшталт – зробити 10 робіт для свого портфоліо.

Потрібно також шукати грантові програми, стажування.  Розуміти, що якісь роботи, напевно, доведеться виконати безкоштовно. Тобто потрібно бути готовим до того, що зміна професії – це такий дауншифтінг в плані грошей", – пояснює Вікторія Сафронова.

план розвиткуКрок № 3 – це створення резюме та написання мотиваційних листів.

"Резюме має бути достатньо зрозумілим і не надто довгим. У людини, яка відкриває цей файл, є умовно до 2 хвилин, іноді навіть менше, щоб зрозуміти, чи підходить кандидат компанії.

Перша вимога до резюме – воно має бути релевантним, тобто відповідати тій посаді, на яку ви подаєтеся. Друге – необхідно додати все, що може бути корисним для роботи в компанії, де ви хочете працювати: курси, рівень мови, освіта.

Звичайно, ми пишемо і про досвід роботи в іншій сфері. Ми не відправляємо пустий аркуш. Подати це можна наступним чином. Спершу перелічити досвід роботи, а потім зазначити, що умовно з березня 2022 року ви навчаєтеся на курсі дизайну і додати посилання на своє портфоліо.

Якщо говоримо про мотиваційний лист, то у них необхідно запевнити компанію, чому саме ви будете корисним для них. Вкажіть, що готові виконати тестове завдання. З мого рекрутингового досвіду можу сказати, що саме на цьому етапі велика кількість кандидатів зникають, бо тест для них виявляється складним", – продовжує фахівець по роботі з талантами, кар’єрний коуч Вікторія Сафронова.

робота резюме Крок №4 – пошук першої роботи за новим фахом. Тут є два основні шляхи. Перший – стажування в компаніях. Другий – створення власного проєкту.

"Перше, на що треба звертати увагу під час пошуку першої роботи, – це  на стажування від великих компаній. Як правило, вони пропонують досить невисокий рівень заробітної плати на таких програмах. Однак це можливість для пошукачів без досвіду роботи, лише з теоретичними знаннями, зайти в компанію, попрацювати там від 2 тижнів до 2 місяців, проявити себе і перейти на посаду в штат.

Якщо ви хочете перейти в IT-cферу, то я б радила звертати увагу на курси, які створюють самі фірми, і після яких пропонують працевлаштування.
Наразі також є можливості доєднатися до різних проєктів на волонтерських засадах. Це теж досвід. Він буде плюсом.

Або можна створити свій проект. В IT навіть є спеціальний термін – pet-проекти. Люди, які починають тільки щось програмувати, розробляти, створюють свій сайт, пишуть невелику програму. Так, в них немає досвіду, але є портфоліо, яке вони можуть надіслати роботодавцю. Таким чином він матиме змогу оцінити, чи має людина якийсь хист, чи можна його розвивати і як швидко", – радить hr-експертка та кар’єрна консультантка Домініка Іванова-Бекар.

На які сфери варто звернути увагу при зміні професії сьогодні?

Кар’єрні консультанти виділяють три сфери, де зараз є попит на нові кадри. Це IT, інтернет-маркетинг та контакт-центри.

"По-перше, IT, починаючи від тестувальника і до розробників всіх видів. По-друге, інтернет-маркетинг. Просування товарів і послуг в інтернеті – це якраз та ніша, куди можна переходити. Вхід в професію невисокий, але потрібно багато практики. Можна практикуватися з власним акаунтом, акаунтами родичів, знайомих для того, щоб показати роботодавцю, що ви вмієте працювати з цими інструментами. Є велика потреба в продавцях – не людях, які стоять за прилавком, а людях, які мають гарні комунікаційні навички. Англійська в цьому випадку – ще один плюс. Третє – є досить велика потреба в спеціалістах в контакт-центри та call-центри, оскільки є проблеми зі зв’язком, а люди прагнуть отримувати інформацію, служби підтримки ростуть і в державних органах влади, і в приватних компаніях. Якщо людині, як мінімум, потрібно підзаробити, вона може туди переходити. Якраз на декілька місяців буде мати кошти, щоб підтримувати життя", – резюмує hr-експертка та кар’єрна консультантка Домініка Іванова-Бекар.

Спецпроєкт "Нова Україна"

Цей матеріал є частиною спецпроєкту "Нова Україна", в якому команда "Наш Київ" підіймає важливі теми для українського суспільства: нова робота, новий дім, нова культура, новий бізнес, нові технології, нові історії, нові українці та нова реальність. Ми допомагаємо читачам розв'язувати нагальні проблеми, ставати ще сильнішими та робити сильнішою Україну.