Ролики з прогнозами майбутнього від астрологів, тарологів, екстрасенсів та інших їхніх колег збирають сотні тисяч переглядів в українському сегменті YouTube. Останній рік б’ють рекорди аналогічні запити і в пошуковиках. Не гребують українці й на пряму звертатися до представників окультних послуг.
“Наш Київ” запитав у астролога та екстрасенса, які їхні послуги нині користуються найбільшою популярністю, а також поговорив з психологом про те, у чому небезпека надмірного захоплення “магічним”.
Популярні запити до представників окультних послуг
Екстрасенс Дмитро Дульський говорить, що від початку повномасштабної війни попит на його послуги виріс в декілька разів. Ба більше цікавість до окультизму нині вища, ніж в часи пандемії коронавірусу – попереднього піка популярності прогнозів на майбутнє.
“Я працюю здебільшого зі своїми постійними клієнтами, нових майже не беру. Люди зараз перебувають в досить сильному стресі. Багато запитів на кшталт: “Допоможіть з’ясувати, жива людина чи ні”. Я такі послуги не надаю, адже дуже не хотілося б озвучувати дружині чи батькам щось невтішне, якщо це побачу. Багато людей наразі страждають на панічні атаки. З такими запитами теж дуже часто звертаються до екстрасенсів.
Люди нині дивляться різноманітні прогнози, напевно, через те, що мають надію в якомусь з них почути про закінчення війни”.
Останнім часом зросла кількість запитів до екстрасенса від чоловіків. Стосуються вони здебільшого особистого життя.
“Чоловіки нині не можуть покинути територію України. А от багато їхніх дружин, наречених поїхали за кордон. Відстань доволі часто стає причиною ревнощів і навіть розлучень. Доходить до того, що чоловіки звертаються за тим, аби приворожити свою дівчину чи жінку або ж замовляють “повернення” когось. Раніше такі запити траплялися вкрай рідко”.
Трохи з іншими запитами українці звертаються до астрологів. За словами Катерини Вєднєєвої, найпопулярніший зараз короткостроковий прогноз на майбутнє.
“Якщо раніше було багато запитів на прогноз на 3-5 років, то нині людей цікавить здебільшого найближчий рік чи навіть пів року. Серед моїх клієнтів багато тих, хто виїхав кудись за кордон чи переїхав в межах України, тому найпопулярніше питання до мене: “Коли я повернуся додому?”. Багато питань ставлять щодо майбутнього дітей. Наприклад, чи вони будуть навчатися закордоном, чи ні.
Водночас останнім часом зникли питання щодо особистого життя. Сумісність з партнером, коли я вийду заміж, коли в мене будуть діти – це вже не популярні запити. Усі питають стосовно стабільності, місця проживання, можливого виїзду за кордон”.
Чоловіки до астролога звертаються здебільшого щодо фінансового питання: як розвивати бізнес, куди інвестувати, чи варто виходити на міжнародний ринок.
Причини популярності окультних послуг
Інтерес до всіляких прогнозів від астрологів, екстрасенсів, ворожок зростає у часи нестабільності. Невпевненість у завтрашньому дні змушує нас різними способами повернути собі контроль над ситуацією або бодай створити ілюзію цього.
“Невідомість – це один з найбільших страхів людини. Брак інформації викликає тривогу. Природа людини така, що вона прагне якомога швидше отримати пігулку, яка миттєво розв’яже всі її проблеми, тобто ми шукаємо відповіді на питання. Коли людина отримує якусь дозу інформації, нехай навіть неправдивої, у неї з’являється відчуття контролю”, – пояснює психолог Катерина Зінасс.
Інша причина, з якої чимало людей звертаються до представників окультних послуг, – це бажання зняти з себе відповідальність за своє життя.
“Частині людей дуже важко самостійно ухвалювати якісь рішення, легше прийти до когось на сеанс та отримати план дій. Таким чином вони отримують певну установку від представника окультних послуг, під яку згодом і підлаштовують все своє життя”, – продовжує Зінасс.
Екстрасенси, тарологи, астрологи, ворожки та інші їхні колеги – це, зазвичай, впевнені у собі люди, які вміють переконливо говорити, дуже спостережливі, гарно зчитують поведінку своїх клієнтів та володіють певним психологічним інструментарієм, який часом небезпечний для тих, хто звертається за подібними послугами, говорить психолог.
“Відбувається навіювання. Що це означає? Людині подають певну інформацію, яку вона сприймає як належне, навіть якщо ці факти її ніяк не стосуються. Людина на цьому зациклюється і далі провокує життєві обставини довкола себе таким чином, аби пророцтва здійснилося.
Якщо протягом деякого часу з людиною говорити про червоний колір, неодноразово повторити “червоний”, то після такого спілкування вона буде зустрічати дуже багато червоного кольору навкруги: предмети червоного кольору, людей в червоному кольорі тощо. І все через те, що її увага буде концентруватися саме на цьому і з усього виділяти саме цей відтінок. Так працює з усім. Сходила людина до екстрасенса, він з нею поговорив, зробив акцент на чомусь – і вона, вийшовши від такого спеціаліста, тільки цю закономірність і помічає”.
Наприклад, напророкували людині конфлікт, вона всюди його і шукає: більше звертає увагу на поведінку оточення, прискіпується до найменших дрібниць, часом додумує те, чого насправді не було.
Нерідко часті візити до різних спеціалістів зі сфери окультних послуг викликають залежність – людина перестає самостійно ухвалювати будь-які рішення, а значить втрачає контроль над своїм життям.
Небезпека ще й у тому, що люди часто довіряють таким спеціалістам вирішувати питання здоров’я та життя. Наприклад, чи варто проводити операцію, чи ні, чи слід евакуюватися, чи ні. Та у таких випадках “зірки”, “карти” чи “духи” погані радники.
“Секрет” успішного прогнозу
Усілякі гороскопи та передбачення здебільшого будуються із максимально загальних фраз, у яких може впізнати себе кожна людина. Психологи такий феномен називають ефектом Форера (ефектом Барнума).
“У 1948 році психолог Бертман Форер провів експеримент. Він запропонував своїм студентам пройти тест. По його завершенню кожен отримав опис характеру відповідно до своїх відповідей. Після цього Форер попросив оцінити своїх підопічних за 5-бальною шкалою, наскільки розданий текст збігається з дійсністю. Середня оцінка становила 4,26 бала. Насправді ж всі отримали абсолютно однаковий опис. Та от більшість студентів вказали, що це саме про них”, – розповідає Зінасс.
Цей експеримент неодноразово повторювали й інші дослідники, однак результат лишався незмінним – люди схильні вірити в інформацію, яку їм надають. Для цього необхідно дотримуватися трьох умов. Перша – людина має бути переконана, що опис чи певне передбачення стосується виключно її. Друга – людина переконана в авторитетності того, хто їй цю інформацію подає. Третя – у сказаному має переважати позитив.
“Ви досить самокритичні. Безпека – одна з ваших головних цілей в житті. Іноді у вас виникають сумніви щодо правильності ваших рішень” – у такому описі себе впізнає більшість.
Власне ефект Форера й обумовлює популярність гороскопів, астрології, хіромантії та інших псевдонаук.
Якщо ж певні передбачення зовсім не стосується людини, вона вмикає фантазію – інтерпретує певні слова ворожки чи астролога під свої життєві обставини.