Інколи ми випадково вдихаємо аромат чиїхось парфумів і на мить буквально завмираємо. Перед очима проносяться спогади, які хвилюють кров. Це ласкавий шепіт морських хвиль і свіжість бризу з минулорічної відпустки, під час якої коханий освідчився. А ось ця соковита малина з насиченою трояндою нагадують тінистий бабусин садок у селі, де росли найсолодші ягоди і цвіли надзвичайно яскраві квіти.
А ці терпкі та теплі ноти, де ж звучали вони? Так, це аромат цієї самої осені, коли вчорашня дівчинка остаточно подорослішала і вирішила радіти кожному дню життя, попри труднощі та негаразди. Чому ж звучання парфумованих композицій примушує наше серце битися сильніше і пробуджує приємні спогади? Завісу над цією таємницею піднімаємо у статті.
Ольфакторна пам’ять, або феномен Пруста
Тож чому певні аромати здатні розблокувати спогади та емоції, які здавалися давно забутими? Справа в ольфакторній пам’яті. Коли ми вдихаємо деякі запахи, наші рецептори надзвичайно швидко передають інформацію у відділ мозку, який відповідає за емоції та пам’ять про запахи. Також це явище називають феноменом Пруста, оскільки видатний письменник звертався до ольфакторної пам’яті в романі "У пошуках втраченого часу".
Сучасні науковці, які вивчають особливості функціонування мозку, схильні до думки, що сильні емоції та почуття можуть бути викликані лише тими запахами, з якими в нас пов’язані спогади. Це зумовлено тим, що всі ми обробляємо аромати за допомогою лімбічної (нюхової) системи головного мозку. До речі, її ще називають «емоційним мозком», оскільки саме там відбувається оброблення спогадів.
У пошуках потаємного сенсу: сучасна нішева парфумерія
Аромати-образи, сповнені потаємного сенсу, вперше з’явилися в 1970-х роках. Вони відрізнялися художнім началом і «богемним» настроєм. Їх присвячували окремим квітам і фруктам, наприклад, пригадаймо культові парфуми Bluebell Penhaligon’s 1978 року.
Наразі тренд створювати композицію, яка навіває спогади та викликає емоційний відгук, дедалі краще увиразнюється. Парфумерія зараз — щось набагато більше, ніж просто особистий аромат. Хтось сказав, що парфуми — це історія, втілена в запахах і кожен може наділити її власним сенсом. Сучасні бренди нішевих ароматів, наприклад, Byredo поділяють цю тезу й випускають композиції, які є мінірозповідями про щасливі моменти життя.
Звісно, така парфумерія не може бути орієнтованою на широку аудиторію. Вона претендує на те, щоб дарувати насолоду та приємні емоції, а не бути трендовим елементом образу чи підкреслювати статус людини. В ароматі, який викликає емоції та розповідає про особистість, надзвичайно важливими є три компоненти:
- ідея;
- образ чи концепція, у якій аромат знаходить уособлення;
- майстерність і креативність творця.
Теми, на які фантазують та якими надихаються визначні парфумери нішевих брендів, — найрізноманітніші. Це можуть бути історичні постаті та події минулого, легенди про властивості дорогоцінних каменів, мандрівки до екзотичних країн. Саме такий підхід, врешті-решт, і робить композицію такою особливою.
Як вибрати аромат, який поверне нас у щасливі події минулого? Все індивідуально і потрібно спробувати не одну композицію. Додамо, що тестувати їх варто не лише на блотері, а й на шкірі. Не пробуйте за раз більш як 5 парфумів, адже аромати змішуються і враження буде спотвореним. Завжди прислухайтеся до власних емоцій та асоціацій і ви обов’язково знайдете ту саму, неповторну композицію.