екскурсія
Фото: Інтересний Київ

За даними Державного агентства розвитку туризму, через війну податкові надходження до держбюджету від тургалузі в 2022 році скоротилися на 31%. Найбільший спад був зафіксований у Києві (-58%) та на Одещині (-46%).

Та попри те, що повномасштабне вторгнення триває, туристична галузь країни не стоїть на стопі. Найбільш популярний напрям подорожей – захід країни. Зокрема, взимку українці бронювали новорічні та гірськолижні тури в Буковель та Драгобрат, а також оглядові прогулянки містами.

Які екскурсійні маршрути та локації нині популярні в столиці та хто саме їх відвідує, “Наш Київ” дізнався у місцевих агенцій.

Попит на екскурсії

Екскурсії в Києві нині користуються популярністю, стверджують більшість представників місцевих агенцій.

Олександр Вознюк“23 квітня минулого року ми провели перші екскурсії від початку повномасштабного вторгнення. Це були благодійні заходи. Ми збирали кошти на потреби волонтерського фонду. На 3 екскурсії загалом прийшло 120 людей. Удвічі більше, ніж ми могли уявити. Тоді ми і зрозуміли, що таке дозвілля необхідне містянам.

Попит на екскурсії нині виріс з декількох причин. По-перше, люди стали більше цікавитися історією. Оскільки багато хто зрозумів, що наша реальність в тому числі пов’язана з незнанням історії, певною зневагою до неї, тепер хоче дізнаватися більше про своє місто та культуру.

По-друге, у Києві зараз чимало приїжджих. Ці люди також воліють дізнатися більше про місто. По-третє, зараз нижча конкуренція з боку інших видів дозвілля. Особливо це відчувалося, коли ми відновили свою роботу минулої весни, як тільки російські війська відступили з Київської області. По-четверте, у час війни не всі види розваг люди вважають для себе прийнятними. Натомість екскурсія – це інтелектуальне дозвілля, коли ви збагачуєте свій внутрішній світ”, – говорить Олександр Вознюк, засновник та креативний директор агенції “Капітан Київ”.

Гідеса Оксана Пурик проводить прогулянки двориками та задвірками столиці. Перші екскурсії від початку повномасштабного вторгнення реалізовувала вже у квітні минулого року. Відтоді роботу мала протягом усього сезону.

Оксана Пурик“До мене приходять в основному кияни. Мої екскурсії цікаві тим, хто вже знає історію міста, бачив усю його красу і хоче ознайомитися з іншою гранню Києва.

Аудиторія також залежить від агенції, з якою я співпрацюю. Якщо це умовно “Клуб корінного киянина”, то приходить більше людей поважного віку. Там і ціни трохи нижчі. Якщо це “Капітан Київ”, то це переважно молодь. Відповідно і ціни вищі.

Буває, що відвідують мої екскурсії й приїжджі. Зрозуміло, що для них я трохи по-іншому проводжу ці прогулянки. До прикладу, киянам я можу поставити якісь провокативні питання на кшталт: “А чи знаєте ви, де у нас розміщується бюст Івана Франка?”, а от гостям міста просто розповідаю”.

Популярні маршрути та локації

Гості столиці обирають здебільшого оглядові екскурсії визначними пам’ятками, а от корінні жителі надають перевагу більш унікальним продуктам, каже директорка екскурсійного бюро “Інтересний Київ” Юлія Ліщук.

Юлія Ліщук“Люди, які щойно потрапили до Києва або приїхали сюди протягом останнього року, здебільшого обирають прогулянки центром міста. Це наші екскурсії “Секретний Київ”, “Дворики Києва”, маршрути через Золоті ворота, Софійську площу, Андріївський узвіз тощо. Що стосується киян, то вони відслідковують в нас якісь новинки. До прикладу, у нас з’явилися екскурсії до будинку Родзянко, музею порцеляни, кіностудії імені Довженка”.

Водночас Олександр Вознюк зазначає, що успішним екскурсійний продукт робить наявність чіткого змістового ядра, що стає своєрідним магнітом для відвідувачів.

“Популярністю користується конкретна, чітко окреслена тема. Це, до прикладу, містика. Вона завжди мала попит в тому чи іншому вигляді. Також популярними є певні локації, які самі по собі цікаві. Це, зокрема, ті, на які важко потрапити самостійно. Наприклад, улітку популярною була екскурсія “Таємниці Зеленого театру”. Нині має попит екскурсія “Легенди Замку Барона”, а також до Академії образотворчих мистецтв (НАОМА).

Несподіванкою для нас стала популярність екскурсій у Софію Київську. Тут варто підкреслити, що це не оглядові маршрути. До прикладу, “Таємні знаки Софії Київської” – це екскурсія про стародавні графіті, написи, яким подекуди по тисячі років, а “Софія Войовнича” – це екскурсія про те, як собор говорить про війну мовою мистецтва, мовою історії”.

Під час війни екскурсійним агенціям довелося змінити окремі маршрути своїх прогулянок, а подекуди й зовсім відмовитися від деяких локацій.

“Ми скорегували деякі маршрути наших екскурсій через те, що частина пам’ятників захована у риштування, а деякі об’єкти стріт-арту демонтовані. До прикладу, “їжачок в тумані”. Утім це некритично.

Інша річ, що багато локацій нам зараз недоступні через перекриття урядового кварталу. Це, зокрема, і Маєток Лібермана на Банковій, і музей “Шоколадний будиночок”. До того ж під час війни частина музеїв зняла свої експозиції або зачинилася”, – зазначає Ліщук.Шоколадний будиночок

А от в агенції “Капітан Київ” під час війни вирішили відмовитися від екскурсії у форматі квесту.

“За сценарієм екскурсії-квесту необхідно шукати ігрові гроші, що розкидані по маршруту. Її наразі неможливо проводити – вона проходила в урядовому кварталі, який наразі перекритий. Та і розкидані гроші нині можуть не дуже схвально зустріти містяни”, – пояснює Вознюк.

В екскурсійних агенціях кажуть: повітряні тривоги здебільшого не стають на заваді продовженню прогулянок.

“Коли вмикається сирена під час екскурсії, гід каже: “Оголошена повітряна тривога. Для вашої безпеки поруч є ось такі укриття”, – у нас усі екскурсоводи знають карту сховищ. З практики ще жодного разу за весь цей рік група не сказала, що екскурсію слід зупинити й піти в метро. Зазвичай, самі гості ініціюють продовження прогулянки. Якщо хтось не хоче надалі брати участь в екскурсії, то ці люди потім звертаються до нашого офісу і ми з ними обговорюємо, які є варіанти вирішення цієї ситуації: або повертаємо кошти, або запрошуємо в інший день”, – говорить Ліщук.

Волонтерські екскурсії

Не залишаються осторонь екскурсійні агенції та гіди благодійності. Одні передають кошти на потреби ЗСУ, інші квитки на свої прогулянки для внутрішньо переміщених осіб.

Безкоштовні екскурсії для переселенців, зокрема, вирішила проводити й Оксана Пурик. Гідеса звернулася до одного з волонтерських фондів за допомогою в організації таких заходів. Ідею Оксани підтримало вже більше десятка екскурсоводів. Ініціативу назвали “Мій дім – Україна”.

“Волонтерство для мене не в новинку. Раніше я взаємодіяла з дитбудинками. З початком повномасштабної війни одразу приєднатися до волонтерів не дозволили сімейні обставини, тому, крім донатів, нічим допомагати не могла. Тільки-но випала можливість волонтерити, почала міркувати, а що саме я б могла робити. Тоді й спало на думку проводити безкоштовні екскурсії.

Через деякий час таки знайшла фонд, який зголосився взяти на себе організаційні моменти. Я своєю чергою зобов’язалася мінімум раз на тиждень проводити екскурсію. Кинула клич колегам. Серед них знайшлося також чимало небайдужих”.У планах долучити до такої ініціативи театри та музеї. Оксана переконана: волонтерські екскурсії – це гарний спосіб познайомити переселенців з містом, у якому вони нині живуть, а також підтримати їх у ці складні часи.