Чому малий бізнес — один з найважливіших елементів міста

Кав’ярні, книгарні, пекарні, перукарні: малий бізнес драйвить економіку, створює знакові місця та формує культуру.

У рамках соціальної ініціативи #МоєЖиттяТут від "Ковальська", що підтримує малий бізнес столиці, "Наш Київ" розповідає, чому ці маленькі, але рідні підприємства так важливі для сучасного міста. 

Місто по-різному впливає на людину — дратує, позбавляє мотивації, або, навпаки, підтримує, розвиває та надає можливості. Один з елементів, що забезпечує саме позитивний вплив — це малий бізнес, який наповнює найважливіші частини міського простору: вулиці та площі. 

Це працює на рівні психології: "пусті" локації з монотонними фасадами або великими парканами погіршують мешканцям настрій своєю однотипністю та млявістю — настільки, що це може призводити до стресу. Натомість динамічні провулки та бульвари з невеликими підприємствами емоційно залучають людину та немов "включають" її у життя. 

Малий бізнес часто сприймають як даність, втім, він є опорою, а часто і серцем, міста. І роль його не тільки в тому, щоб урізноманітнювати міський пейзаж. Він підтримує та розвиває економіку — навіть попри повномасштабну війну малі підприємці сплатили майже 20% від загальних надходжень єдиного податку — формує культуру, забезпечує соціалізацію та безпеку і навіть допомагає відроджувати цілі райони. 

Точка взаємодії

Вулиці — не тільки транспортні вузли міста, а також важливі місця для зустрічей та соціалізації. Щоб це відбувалося природно та комфортно, публічний простір має бути доступним, вправно вписаним у контекст району, а ще — мати відповідне наповнення. За останнє часто "відповідає" малий бізнес. І робить це, як доводять дослідження, краще, ніж великі корпорації: маленькі підприємства додають вулицям візуальну динаміку, а також забезпечують зв’язок мешканців: немов дають привід для зустрічей. 

У Києві, наприклад, є провулок Євгена Гуцала — невеличка публічна локація, втім, наповнена ресторанчиками і кав’ярнями. Одна з таких, Frank Coffee стала справжнім символом Печерська. Місце одним із перших запропонувало альтернативну каву у цій частині столиці, і тепер є точкою зустрічі абсолютно різних людей — від офісних співробітників до креативної молоді, від столичних знаменитостей до місцевих студентів. 

Подібним "магнітом" для місцевих, але в районі Золотих Воріт, поступово стає й пекарня Leila Bakery, що пропонує сніданки та випічку. Frank Coffee та Leila Bakery — а також галерея The Naked Room, арткнигарня "Місто", дайнер NUNU та ювелірний бренд Lutiki — учасники соціальної кампанії #Моєжиттятут від "Ковальська". Завдяки постерам, сітілайтам, роликам на радіо та YouTube ініціатива розповідає та підтримує столичні бренди — невеликі, втім важливі бізнеси, що формують культуру та дух міста. 

Нові сенси та контекст

Кращі міста від просто гарних відрізняють лендмарки — визначні об’єкти, що створюють імідж та сприйняття. Вони структурують міський простір, виступають психологічними "якорями" та точками для орієнтації, а також приваблюють людей — як місцевих, так і туристів. 

Як правило, лендмарками у місті є відомі культурні та історичні об’єкти: Біг Бен у Лондоні, Ейфелева вежа у Парижі, Храм Святого Сімейства у Барселоні. Проте часто цю функцію виконує і малий бізнес — і робить це вдало. Як, наприклад, Jay Fai — кіоск з вуличною їжею у Бангкоку, Таїланд, що лише другим у світі серед стріт-локацій отримав зірку Мішлен і став візитівкою міста; або берлінський клуб Berghain, який збирає людей з усього світу. 

У Києві значним культурним лендмарком вже можна вважати галерею The Naked Room. Мистецький простір, що відкрився у звичайній квартирі, лише за кілька років став важливою точкою об’єднання — і не тільки для місцевих митців, але й людей з усієї України. А ювелірний бренд Lutiki, хоч і представлений переважно онлайн, також привносить нові сенси у сприйняття моди та самовираження Києва й країни — через прикраси, що походять від звичайних об’єктів, втім стають справжніми символами. 

Можливості та безпека

Нарешті, саме малий бізнес надає зручності та сервіси, що притаманні кожному великому місту. Він часто заповнює — і зазвичай значно покращує — ті ніші, що не можуть "закрити" місцеві адміністрації, а також великі компанії. Наприклад, доведено, що наявність книгарень у місті впливає на рівень читання містян — якщо локація зачиняється, люди не переходять на електронні версії книг, а просто перестають читати. 

Коли місто не здатне задовольнити потреби мешканців власними силами, на перший план виходять невеликі підприємства. Наприклад, у Києві арткнигарня "Місто" створила важливу культурну локацію в районі "Арсенальної". Тут не тільки продають книги, але й проводять воркшопи та літературні зустрічі — відповідно, надають місцевим можливості для розвитку. 

Це ж стосується й потреби мешканців у захисті. Існують аргументи, які підтверджуються дослідженнями, що найкращим гарантом безпеки у місті є освітлення. Його забезпечує інфраструктура, комунальні підприємства, а також — малий бізнес. Перевага його в тому, що кав’ярні, ресторани, бари та салони часто працюють аж до пізнього вечора, відповідно, освітлюють вулиці саме в темну пору доби. 

Київський дайнер NUNU, наприклад, працює у декількох частинах столиці, зокрема, й у великих спальних районах. Його затишні локації у поєднанні з новим поглядом на традиційні страви створюють дружні та комфортні простори для місцевих жителів. 

Кампанія #Моєжиттятут також активна онлайн — на однойменній платформі молоді столичні підприємці можуть розповісти про себе та власну справу та отримати спеціальні пропозиції від бренду. Згодом перелік таких можливостей буде лише зростати.