Логістика — одне з головних джерел шкідливих викидів у світі. Транспорт генерує майже чверть шкідливих речовин, і третина з цього обсягу припадає саме на перевезення. Держави, поштово-логістичні оператори та компанії вже шукають способи зменшити вплив логістики на довкілля. Розповідаємо, як їм це вдається.
Зелена логістика
Один зі способів зробити доставку більш екологічною — оновити транспорт. На цей напрям окремий акцент робить міжнародний оператор DHL. Вже зараз на далеких маршрутах компанія використовує вантажівки, що працюють на зрідженому природному газі. А в Берліні — тестує електричні автомобілі для доставки в межах міста.
Бензинові авто DHL модернізує таким чином, щоб ті споживали менше палива — наприклад, використовує більш аеродинамічні задні двері вантажівок. Нарешті, усі підрядники оператора оцінюються з точки зору впливу на довкілля.
Інша галузь — використання «довговічного» пакування. Цим, наприклад, займається компанія Returnity. Вона розробляє для своїх бізнес-клієнтів бокси, які покупці можуть використовувати не один раз — а не викидати, як зазвичай, після отримання посилки. Через це, кажуть у команді, лише в США щорічно використовують картону, на який витрачається 100 млн дерев.
Returnity виробляє невеликі сумки, бокси, а також чохли для одягу, яким потім можна знайти застосування у повсякденному житті. Компанію відмічали DHL та National Geographic, а серед її клієнтів — New Balance, Rent the Runway та Happy Returns.
У іншого міжнародного оператора, UPS, стратегія дещо інша. Компанія робить ставку на моніторинг та аналіз викидів, що генерує кожна посилка. А потім пропонує кожному клієнту доплатити певну суму, щоб компенсувати шкоду — від 20 до 75 центів. Далі UPS направляє ці кошти у некомерційний фонд Garcia River Fund, що захищає ліси в Каліфорнії.
Екодоставка в Україні
В Україні вже теж є подібні ініціативи. Наприклад, у 2016 році компанія Meest почала співробітництво з Європейським банком реконструкції та розвитку (ЄБРР), щоб зробити власну діяльність більш екологічною.
Разом з консалтинговою компанією EcoArt, що спеціалізується на збереженні довкілля, поштово-логістичний оператор провів аудит операційної діяльності на предмет впливу на навколишнє середовище. В результаті цієї роботи було сформовано калькулятор обліку парникових газів, які генерує компанія.
Команда разом з партнерами виявила — доставка однієї посилки, включно з транспортуванням, пакуванням та сортуванням, «виробляє» обсяг викидів, що еквівалентні 2 кг СО2. Втім, щоб компенсувати цю шкоду достатньо спрямовувати на посадку дерев або інші проєкти поглинання парникових газів лише одну гривню.
У відповідь Meest запустила послугу «4Д: Доставка Дружня До Довкілля» — кожний бізнес-партнер при відправленні посилки може обрати відповідний пункт та доплатити одну гривню до суми доставки. Таким чином компанія не нашкодить довкіллю, а також запевнить клієнтів у власній відповідальності — кожна така посилка маркується відповідним логотипом.
Усі кошти, зібрані за послугу, накопичуються на спеціальному рахунку, який інспектується за участю ЄБРР. Зібрану суму скеровують на природоохоронні проєкти — зокрема, на відновлення та захист лісів в Україні та Канаді.
4Д доставка — не єдина екоініціатива Meest. Компанія також оновила парк автомобілів адресної доставки, щоб ті відповідали параметрами екологічності EURO5. У планах — послідовно замінювати бензинові машини електричними. Крім того, команда запровадила GPS-моніторинг руху транспорту та розумні системи, щоб оптимізувати маршрути кур’єрів. Таким чином вони завжди обирають оптимальний шлях, і використовують менше палива, а відповідно — генерують менше викидів.
У Meest також діє регламент, відповідно до якого компанія перевіряє кожного підрядника, щоб ті дотримувались екологічних і соціальних вимог. А для клієнтів — «гаряча» лінія для обліку скарг і зауважень щодо цих питань.
На збереження довкілля також позитивно впливає кількість та щільність пунктів для відправлення та отримання посилок. Зараз Meest активно розвиває мережу поштоматів та партнерських відділень — їх налічується близько 1500 та 3000 пунктів відповідно. Поштомати та відділення знаходяться у найпопулярніших місцях — продуктових магазинах, аптеках, будівельних мережах, книгарнях, магазинах мобільної та побутової техніки, кредитних відділеннях й на заправках. Крім того, більшість з них працюють цілодобово.
Такі пункти зручні з двох причин: по-перше, процес відправлення та отримання посилки тут займає не більше ніж хвилину — всі процеси автоматизовані за допомогою мобільного додатку та чатботів у месенджерах Viber й Telegram. По-друге — під час пандемії людина може обмінюватися речами без зайвих контактів з іншими людьми. Ба більше, ці точки дозволяють оптимізувати доставку «останньої милі» — від складу до клієнта. Таким чином компанія використовує менше автомобілів, а відповідно, генерує менше шкідливих викидів.