Чули про NFT? Якщо так, вітаємо у тусовці. Якщо ні, ви точно почуєте про нього днями. Про цю загадкову абревіатуру в Інтернеті несеться так багато, що може скластися враження, наче у світі більше нічого не відбувається. Або (для занадто підозрілих), — що пахне новою змовою.
На сайті аукціонного дому Christie’s за рекордні $69,3 млн продали картину цифрового художника Beeple під назвою «Перші 5000 днів». Це колаж із 5 тисяч дрібних малюнків, які художник створював протягом останніх 13 років. Цифрове зображення пішло з віртуального молотка якраз у вигляді NFT.
Або інший приклад. Наприкінці травня українська реперка alyona alyona через NFT-аукціон продала свій трек Galas. Його придбали за 2775 етеріума (близько 7 тисяч доларів). Покупець ще й отримав довічний квиток на концерти реперки та обкладинку цього NFT-лоту.
То що ж таке NFT?
Якщо казати зовсім просто, то це — засвідчення унікального права на якийсь цифровий об’єкт. Або сертифікат на нього, кому як зручно. Якщо казати складніше, то NFT (або non fundgible-token) є аналогією до криптовалют, адже принцип зав’язаний на блокчейні. Тільки 1 біткоїн рівноцінний другому біткоїну, а кожен NFT є неповторним та унікальним. Хоча спроби «підробити» це чудо були.
Наприклад, ви купуєте перший твіт автора цієї соцмережі Джека Дорсі за... майже 3 млн дол. Не смійтеся, така операція дійсно сталася. Тож ви його купили й стали одноосібним власником, що засвідчує NFT-токен. Тепер цей твіт має своєрідний паспорт. І саме цим відрізняється від інших твітів в мережі.
just setting up my twttr
— jack (@jack) March 21, 2006
За таким принципом продають наклейки, гіфки, ігри, колажі, пісні та інші приклади віртуального мистецтва. Але під виглядом NFT можна продати все що завгодно — навіть віртуальні ділянки землі.
Наприклад, ми купили відео з Nyan Cat — тим крейзікотом з веселкою, який рвав усіх користувачів мережі дев’ять років тому. Проте інші люди досі можуть дивитися це відео та навіть його завантажувати. То у чому прикол? Навіщо тоді купувати те, що інші також можуть побачити?
По-перше, заради грошей. Твіт Дорсі на початку торгів коштував 1 долар. В кінці — доріс майже до трьох мільйонів. Тільки-но уявіть, якою буде його ціна за декілька років. А власник — один, і він зможе на цьому добряче «вийти в плюс».
По-друге, заради фана та престижу. Хіба не круто знати, що ти — єдиний і неповторний власник якогось відомого і трендового об’єкта в мережі?
Тож NFT можна назвати аналогом колекціонування, тільки віртуальних лотів. А ви казали, важко.
А коли це все почалося?
Ні, не зараз. Хоча так може здатися через галас у мережах. У 2017 році з віртуального молотка платформи Rare Pepe Directory продали портрет Гомера Сімпсона, який мав вигляд героя мемів жабеня Пепе. Спочатку «лот» віддали за 500 доларів, через рік — вже за 38 тисяч.
Згодом пішли торги піксельних портретів CryptoPunks та котів CryptoKitties. Зараз серед NFT-лотів є картки з відео матчів баскетбольної ліги NBA або гри Alien Words. Ціна — від 240 до 880 тисяч доларів.
Так, розваги зовсім не дитячі.
Ви казали, Україна...
А тут найцікавіше. Українці розробили платформу Proof-of-Love, яка водночас є місцем створення NFT та соцмережею. Кожен охочий може зареєструватися на сайті та виставити предмет, який прагне продати. Це може бути фото, гіфка, відео або дизайнерський колаж. Кожну «нфт-ішку» (називаймо її ласкаво) можна оцінити, поставивши їй «proof» (або схвалення). Необов’язково купувати. Можна заходити та виставляти щось своє, аби підіймати самооцінку.
Ми почали використовувати принцип NFT ще до того, як його стали так називати. Наш проєкт розпочався 2,5 роки тому. Фактично Proof-of-Love є першої у світі соцмережею, що побудована на основі NFT-технологій. Ми не створювали платформу на класичній бізнес-моделі збору даних та продажів реклами, як це відбувається у всіх популярних соцмережах. Proof-of-Love побудована на принципі „схвалення“, адже ваш продукт можна не тільки оцінити, а й купити, якщо він комусь сподобається. Це соцмережа нового покоління, орієнтована на покоління Z.
Токени мають реальну ціну та креативну, яка відображає бажану цінність продукту. Креативна ціна може бути у декілька разів вищою за реальну. Приємно не тільки постити свою творчість, але й отримувати за неї гроші. А з ними й соціальний капітал — славу.
У нашій системі гроші та товар практично зрівнялися. Це новий вид соціальних відносин, який вже є реальністю.
Що та чим може бути NFT?
Все що завгодно, окрім їжі (жарт). У NFT можна перетворювати практично будь-який цифровий продукт.
- Гіфки, фото, анімації та відео
- Звуки чи пісні
- Унікальні криптоімена у вигляді емоджі
Якщо користувач захоче мати нік у формі одного з трьох тисяч емоджі, його можна викупити. Ці покупки мають потенціал перерости у вторинний ринок.
- Благодійність
Гасла, соціальні відео чи картинки можна придбати у вигляді токена, таким чином підтримавши благодійну акцію. Гроші, отримані з токенів, підуть на кошти фонду чи організації, яка проводить акцію.
Наприклад, можна випустити «нфт-ішки» під Марші рівності. Таким чином демонструвалась би підтримка ЛГБТ-спільноти. Також ми мали досвід випуску токенів під Молодіжний тиждень моди. Він проходив під лозунгами зупинити побиття з дітей. Відео з закликом «Я не б’ю дітей» перетворили у токен. Кожен, хто його купив, підтримав рух. Кошти пішли на рахунок відповідального фонду.
- Сертифікати та неофіційні документи
Якщо раніше за участь у якихось заходах видавали грамоти, то зараз їх можна перетворити у цифрову картинку, яку легко демонструвати з телефону.
Подібне ми випробували на тому ж Молодіжному тижні моди, коли учасники отримали токени про те, що вони були присутніми на показах.
- Гроші
Монети та купюри можна випускати у формі «нфт-ішок», створюючи процес цифрового колекціонування. На Proof-Of-Love ми взагалі маємо золото у вигляді токенів, яке завжди можна продати.
- Реальне голосування
Будь-які купівлі чи процеси, за які потрібно віддавати голос, можна перевести у форму токенів. Люди б купували токени, що відповідають їхньому вибору, а організації змогли б отримувати реальні результати голосування. Фактично процес не відрізняється від голосування людей на розважальних шоу.
Уявіть «Євробачення», де голосування — прозоре. Або конкурси краси, як щойно запущений конкурс Miss Crypto. Особливо цінно це буде для молодих артистів, які таким чином зможуть заробляти.
- Завдаток
Ми створили криптобанк, який видає кредити під завдаток у вигляді NFT. У ньому можна буде отримати грант на виробництво NFT.
- Покупка об’єктів та краудфандинг
Уявіть, що готель «Дніпро» можна продати у вигляді NFT. Тоді кожен покупець, який придбав частку від цієї NFT, отримує й частину готелю. А з нею — прибуток, що відповідає цій частині.
- Земельні ділянки
Існує проєкт Decentraland. Це найбільший проєкт віртуальної реальності на блокчейні. У ньому випустили 90 тисяч унікальних земельних ділянок у формі NFT, які можна купити. Можна провести аналог до гри GTA, коли користувач ходить землею, яка комусь належить. У цьому проєкті стоїть наш віртуальний банк, де ми навіть проводили презентації.
- Дохід для дизайнерів
На показах можна купувати токени, що відповідають різним дизайнерам. Таким чином вони могли б отримувати прибутки з показів. На жаль, зараз покази мод перетворилися на балаган та причину пофоткатися. Хоча раніше їх проводили з метою продати та купити речі.
- Збереження
NFT може стати способом заощаджувати кошти. Наразі зберігання активів у доларах чи гривні є небезпечним. До прикладу, мій приятель півтора року тому купив чотири криптопанка за 50 доларів. Зараз їхня середня ціна — 50 тисяч доларів. Один криптопанк взагалі продали за 7 мільйонів.
Океан Ельзи вперше випустили NFT 1 червня група представила пісню "Країна дітей" feat. alyona alyona...
Posted by Океан Ельзи / Okean Elzy on Monday, May 31, 2021
А що далі?
Хоча інформаційний хайп на NFT шалений, реальна аудиторія продавців та покупців — лише 100 тисяч людей. Казбек Бектурсунов пояснює це тим, що про NFT більше говорять у контексті понтів. Деякі відомі люди, які «купують» токени, насправді проводять процедуру неправильно. До прикладу, Ілон Маск оголосив про створення власної NFT, проте навіть її не випустив. Лише завантажив відео у Твіттері. Це — не NFT.
Бектурсунов додає, що покупців та продавців мало, адже старі технологічні рішення на блокчейні ефіру занадто дорогі та повільні для масового сприйняття. Наприклад, українська соцмережа йде від зворотного і хоче зробити принцип NFT популярнішим. Мета Proof-of-love — за короткий термін отримати не менше 1 млн користувачів.
Попри те, що реальних користувачів NFT мало, вже є шум та навіть шахраї. Існують компанії, які на правах консалтингу полюють на людей, щоб ті випускали разом з ними токени. Тільки їх мало просто випустити. «Нфт-ішки» важливо пустити в обіг, щоб люди могли ними користуватися.
Повний перелік використання NFT невідомий. Бектурсунов прогнозує, що для прийняття принципу у суспільстві потрібно ще декілька років. Досвід з соцмережами та криптовалютами доводить, що попит буде. Питання, хто буде у цьому процесі першопрохідцем.