NFT? NFT! Чому всі в біса про це говорять, та до чого тут Україна?
Колаж: Дарія Давиденко

Чули про NFT? Якщо так, вітаємо у тусовці. Якщо ні, ви точно почуєте про нього днями. Про цю загадкову абревіатуру в Інтернеті несеться так багато, що може скластися враження, наче у світі більше нічого не відбувається. Або (для занадто підозрілих), — що пахне новою змовою.

На сайті аукціонного дому Christie’s за рекордні $69,3 млн продали картину цифрового художника Beeple під назвою «Перші 5000 днів». Це колаж із 5 тисяч дрібних малюнків, які художник створював протягом останніх 13 років. Цифрове зображення пішло з віртуального молотка якраз у вигляді NFT.

Або інший приклад. Наприкінці травня українська реперка alyona alyona через NFT-аукціон продала свій трек Galas. Його придбали за 2775 етеріума (близько 7 тисяч доларів). Покупець ще й отримав довічний квиток на концерти реперки та обкладинку цього NFT-лоту.

То що ж таке NFT?

Якщо казати зовсім просто, то це — засвідчення унікального права на якийсь цифровий об’єкт. Або сертифікат на нього, кому як зручно. Якщо казати складніше, то NFT (або non fundgible-token) є аналогією до криптовалют, адже принцип зав’язаний на блокчейні. Тільки 1 біткоїн рівноцінний другому біткоїну, а кожен NFT є неповторним та унікальним. Хоча спроби «підробити» це чудо були.

Наприклад, ви купуєте перший твіт автора цієї соцмережі Джека Дорсі за... майже 3 млн дол. Не смійтеся, така операція дійсно сталася. Тож ви його купили й стали одноосібним власником, що засвідчує NFT-токен. Тепер цей твіт має своєрідний паспорт. І саме цим відрізняється від інших твітів в мережі.

За таким принципом продають наклейки, гіфки, ігри, колажі, пісні та інші приклади віртуального мистецтва. Але під виглядом NFT можна продати все що завгодно — навіть віртуальні ділянки землі.

Наприклад, ми купили відео з Nyan Cat — тим крейзікотом з веселкою, який рвав усіх користувачів мережі дев’ять років тому. Проте інші люди досі можуть дивитися це відео та навіть його завантажувати. То у чому прикол? Навіщо тоді купувати те, що інші також можуть побачити?

По-перше, заради грошей. Твіт Дорсі на початку торгів коштував 1 долар. В кінці — доріс майже до трьох мільйонів. Тільки-но уявіть, якою буде його ціна за декілька років. А власник — один, і він зможе на цьому добряче «вийти в плюс».

По-друге, заради фана та престижу. Хіба не круто знати, що ти — єдиний і неповторний власник якогось відомого і трендового об’єкта в мережі?

Тож NFT можна назвати аналогом колекціонування, тільки віртуальних лотів. А ви казали, важко.

А коли це все почалося?

Ні, не зараз. Хоча так може здатися через галас у мережах. У 2017 році з віртуального молотка платформи Rare Pepe Directory продали портрет Гомера Сімпсона, який мав вигляд героя мемів жабеня Пепе. Спочатку «лот» віддали за 500 доларів, через рік — вже за 38 тисяч.

Згодом пішли торги піксельних портретів CryptoPunks та котів CryptoKitties. Зараз серед NFT-лотів є картки з відео матчів баскетбольної ліги NBA або гри Alien Words. Ціна — від 240 до 880 тисяч доларів.

Так, розваги зовсім не дитячі.

Ви казали, Україна...

А тут найцікавіше. Українці розробили платформу Proof-of-Love, яка водночас є місцем створення NFT та соцмережею. Кожен охочий може зареєструватися на сайті та виставити предмет, який прагне продати. Це може бути фото, гіфка, відео або дизайнерський колаж. Кожну «нфт-ішку» (називаймо її ласкаво) можна оцінити, поставивши їй «proof» (або схвалення). Необов’язково купувати. Можна заходити та виставляти щось своє, аби підіймати самооцінку.

Анна Кареніна, співзасновниця платформи Proof-of-Love

 

Ми почали використовувати принцип NFT ще до того, як його стали так називати. Наш проєкт розпочався 2,5 роки тому. Фактично Proof-of-Love є першої у світі соцмережею, що побудована на основі NFT-технологій. Ми не створювали платформу на класичній бізнес-моделі збору даних та продажів реклами, як це відбувається у всіх популярних соцмережах. Proof-of-Love побудована на принципі „схвалення“, адже ваш продукт можна не тільки оцінити, а й купити, якщо він комусь сподобається. Це соцмережа нового покоління, орієнтована на покоління Z.

Токени мають реальну ціну та креативну, яка відображає бажану цінність продукту. Креативна ціна може бути у декілька разів вищою за реальну. Приємно не тільки постити свою творчість, але й отримувати за неї гроші. А з ними й соціальний капітал — славу.

У нашій системі гроші та товар практично зрівнялися. Це новий вид соціальних відносин, який вже є реальністю.

Що та чим може бути NFT?

 

Казбек Бектурсунов, CEO Fashion Coin та співзасновник платформи

Все що завгодно, окрім їжі (жарт). У NFT можна перетворювати практично будь-який цифровий продукт.

  • Гіфки, фото, анімації та відео
  • Звуки чи пісні
  • Унікальні криптоімена у вигляді емоджі

Якщо користувач захоче мати нік у формі одного з трьох тисяч емоджі, його можна викупити. Ці покупки мають потенціал перерости у вторинний ринок.

  • Благодійність

Гасла, соціальні відео чи картинки можна придбати у вигляді токена, таким чином підтримавши благодійну акцію. Гроші, отримані з токенів, підуть на кошти фонду чи організації, яка проводить акцію.

Наприклад, можна випустити «нфт-ішки» під Марші рівності. Таким чином демонструвалась би підтримка ЛГБТ-спільноти. Також ми мали досвід випуску токенів під Молодіжний тиждень моди. Він проходив під лозунгами зупинити побиття з дітей. Відео з закликом «Я не б’ю дітей» перетворили у токен. Кожен, хто його купив, підтримав рух. Кошти пішли на рахунок відповідального фонду.

  • Сертифікати та неофіційні документи

Якщо раніше за участь у якихось заходах видавали грамоти, то зараз їх можна перетворити у цифрову картинку, яку легко демонструвати з телефону.

Подібне ми випробували на тому ж Молодіжному тижні моди, коли учасники отримали токени про те, що вони були присутніми на показах.

  • Гроші

Монети та купюри можна випускати у формі «нфт-ішок», створюючи процес цифрового колекціонування. На Proof-Of-Love ми взагалі маємо золото у вигляді токенів, яке завжди можна продати.

  • Реальне голосування

Будь-які купівлі чи процеси, за які потрібно віддавати голос, можна перевести у форму токенів. Люди б купували токени, що відповідають їхньому вибору, а організації змогли б отримувати реальні результати голосування. Фактично процес не відрізняється від голосування людей на розважальних шоу.

Уявіть «Євробачення», де голосування — прозоре. Або конкурси краси, як щойно запущений конкурс Miss Crypto. Особливо цінно це буде для молодих артистів, які таким чином зможуть заробляти.

  • Завдаток

Ми створили криптобанк, який видає кредити під завдаток у вигляді NFT. У ньому можна буде отримати грант на виробництво NFT.

  • Покупка об’єктів та краудфандинг

Уявіть, що готель «Дніпро» можна продати у вигляді NFT. Тоді кожен покупець, який придбав частку від цієї NFT, отримує й частину готелю. А з нею — прибуток, що відповідає цій частині.

  • Земельні ділянки

Існує проєкт Decentraland. Це найбільший проєкт віртуальної реальності на блокчейні. У ньому випустили 90 тисяч унікальних земельних ділянок у формі NFT, які можна купити. Можна провести аналог до гри GTA, коли користувач ходить землею, яка комусь належить. У цьому проєкті стоїть наш віртуальний банк, де ми навіть проводили презентації.

  • Дохід для дизайнерів

На показах можна купувати токени, що відповідають різним дизайнерам. Таким чином вони могли б отримувати прибутки з показів. На жаль, зараз покази мод перетворилися на балаган та причину пофоткатися. Хоча раніше їх проводили з метою продати та купити речі.

  • Збереження

NFT може стати способом заощаджувати кошти. Наразі зберігання активів у доларах чи гривні є небезпечним. До прикладу, мій приятель півтора року тому купив чотири криптопанка за 50 доларів. Зараз їхня середня ціна — 50 тисяч доларів. Один криптопанк взагалі продали за 7 мільйонів.

 

Океан Ельзи вперше випустили NFT 1 червня група представила пісню "Країна дітей" feat. alyona alyona...

Posted by Океан Ельзи / Okean Elzy on Monday, May 31, 2021

А що далі?

Хоча інформаційний хайп на NFT шалений, реальна аудиторія продавців та покупців — лише 100 тисяч людей. Казбек Бектурсунов пояснює це тим, що про NFT більше говорять у контексті понтів. Деякі відомі люди, які «купують» токени, насправді проводять процедуру неправильно. До прикладу, Ілон Маск оголосив про створення власної NFT, проте навіть її не випустив. Лише завантажив відео у Твіттері. Це — не NFT.

Бектурсунов додає, що покупців та продавців мало, адже старі технологічні рішення на блокчейні ефіру занадто дорогі та повільні для масового сприйняття. Наприклад, українська соцмережа йде від зворотного і хоче зробити принцип NFT популярнішим. Мета Proof-of-love — за короткий термін отримати не менше 1 млн користувачів.

Попри те, що реальних користувачів NFT мало, вже є шум та навіть шахраї. Існують компанії, які на правах консалтингу полюють на людей, щоб ті випускали разом з ними токени. Тільки їх мало просто випустити. «Нфт-ішки» важливо пустити в обіг, щоб люди могли ними користуватися.

Повний перелік використання NFT невідомий. Бектурсунов прогнозує, що для прийняття принципу у суспільстві потрібно ще декілька років. Досвід з соцмережами та криптовалютами доводить, що попит буде. Питання, хто буде у цьому процесі першопрохідцем.