Режим карантину та надзвичайної ситуації в Україні наніс помітний удар по економіці. Підприємства вимушені призупинити роботу, бізнес несе збитки і невідомо, чи переживе цю кризу.
Ми зібрали думки представників різних бізнесів — мережі готелів, дитячих закладів, кінотеатрів і ресторанів. Як вони виживають під час карантину, чи працює їх персонал та яких наслідків очікують ― в нашому матеріалі.
«Для нас це просто жорсткіші умови, щоб ще раз довести, що все це має значення»
Ксенія Чигаркіна, co-founder мережі Monotel Capsule Hotels
Офіційні документи з вимогою зупинити нашу діяльність нам не надходили. Ми продовжуємо працювати. Але, звісно, в колективі є люди, які пішли в оплачувану відпустку. Перш за все, це ті, кому важко добиратись до Києва. Адже на нашому підприємстві працюють люди, які приїжджають на роботу, навіть із Київської області і зараз їм майже неможливо це зробити.
Ми працюємо, як дружня родина, тому більшість наших працівників так чи інакше зараз все ж таки беруть участь у нашій діяльності. Ми стартап, і у нас немає директорів, немає людей, які борються за посади. Працівники нашого підприємства універсальні і можуть виконувати різну роботу. Бути адміністратором, прибиральником чи бухгалтером ― ми готові стати на будь-який процес. Це питання зараз не має ієрархічної логіки, кожен робить те, що може.
Ніхто не відчуває себе звільненим, всі розуміють, що це тимчасові заходи. Ми стараємось зробити так, щоб все це проходило у френдлі-атмосфері. І ми заберемо всіх назад, бо кожен член нашої команди нам важливий.
Наша робота на туристичній території ― Бессарабська площа, вулиця Богдана Хмельницького. Це центр, і десь 50% наших клієнтів іноземці. Враховуючи, що український кордон зараз неможливо перетнути, наше завантаження змінилось десь на ці 50%. А з того часу, коли припинилось сполучення між українськими містами, нам не залишається нічого іншого, як тільки проявляти людяність і допомагати, чим можемо. Ми надаємо притулок тим, хто опинився у великому місті, в іншій країні і не може потрапити додому. Іноземців, які не встигли чи не змогли вчасно виїхати з України, розміщуємо в себе безкоштовно. Але ми стежимо за їхнім станом здоров’я, і якщо маємо підозри на захворювання, вимушені їм відмовляти.
Задумка, з якою ми започаткували наш бізнес ― це гостинність, відкритий та безпечний простір. Тому зараз нам важливо підтримувати наші стандарти сервісу― ми впевнені, що вони не будуть страждати. Той рівень обслуговування, безпеки, чистоти та людяності, він не страждає, адже люди нам важливіші за процес.
Нещодавно троє таксистів-волонтерів підтримали нашу ініціативу щодо підселення тих, кому немає де жити, і погодились у разі потреби перевозити наш персонал і клієнтів.
Також нам вдалось знайти діалог з нашими орендодавцями. Всі розуміють, що відбувається у світі. Треба мати раціональний, свідомий розум і усвідомлювати, що не може зараз бути великих прибутків, великого потоку людей. Зараз не може бути нічого, крім прагнення підтримувати життєздатність людей. Тому відносини між людьми, між партнерами, між близькими перевіряються іншими цінностями.
Якщо говорити в рамках бізнесу, то це дуже крута перевірка на довгостроковість намірів. До нашої ініціативи зараз долучаються інші люди ― ті ж самі таксисти, які готові возити наших людей. Є інші компанії, які пропонують свої послуги безкоштовно, якщо це потрібно.
Чи витримає наше підприємство? Наразі ймовірну суму збитків важко порахувати, оскільки ми не знаємо, скільки триватиме карантин. Якщо буде введено надзвичайний стан, підприємство буде закрито і ми втратимо навіть ті мінімальні прибутки, які зараз маємо. Але ми за рік побудувати два готелі, ще два будується за франшизою. У нас настільки великий запит на цей формат, і він вже почав себе продавати. Чим більше людей проходить через нас, тим більше ми розуміємо, наскільки такий формат зараз затребуваний ринком. Ми віримо, що все буде добре. Для нас це просто жорсткіші умови, щоб ще раз довести, що все це має значення.
«У нас зараз збитки на всі гроші, які ми вклали»
Тетяна Сорокіна, директор мережі дитячих закладів «Тотоша»
Накази про тимчасове закриття наших закладів прийшли від Управління та Департаменту освіти КМДА 11 березня. Одразу після цього частина нашого персоналу продовжила працювати дистанційно, їм збережено повну зарплату. Але частина співробітників взяла відпустки за власний рахунок.
Ми повністю залежні від надходжень за послуги, тому найбільшою проблемою для нас зараз є витрати без прибутків ― зарплати, комунальні, податки та інші обов’язкові платежі. А персонал має орендовані квартири, бо кияни чи жителі інших великих міст не бажають працювати вихователями в садочку. Адже робота складна, і такі зарплати можна знайти в більш спокійному та не пов’язаному з відповідальністю за життя дітей місці.
Знайти персонал у нашій сфері вкрай важко. Тому ми підтримуємо наших працівників, яких вже навчили і які вже у нас працюють. Адже батьки люблять вихователів, і якщо вони підуть, клієнти будуть незадоволені. А в нашому бізнесі клієнтів знайти важко. Тому нам складно, але ми виплачуємо зарплати у період простою, аби втримати персонал.
Також проблемою є оренда ― наші орендарі не йдуть на перемовини. Залишити приміщення ми теж не можемо, оскільки батьки — місцеві мешканці, на нове місце за нами не поїдуть. Більш того, це великі збитки, бо ремонти в приміщеннях ми робили за свій кошт. Майже завжди ми відкриваємося у нових житлових районах. А як відомо, приміщення в новобудовах здаються після забудовників, і там потрібні не офісні ремонти, а особливі умови для дітей. Їх можна зробити тільки з якісними й безпечними будівельними матеріалами.
Так, зараз ми маємо незначні ремонтні канікули, які на 10-20% покривають наші витрати на ремонт. Але це не сильно рятує, адже ремонт у новому приміщенні коштує від 120 доларів за кв. метр. Орендодавці це розуміють, але на поступки не йдуть. Тому ми стали їх заручниками. І це є шаленою проблемою.
Такий стан наше підприємство витримає, якщо карантин буде тимчасовим ― три тижні, як казали на початку. Якщо його буде подовжено, не витримають ні заклади, ні педагоги, ні батьки. У багатьох з нас немає подушки безпеки, бо все вкладається в розвиток бізнесу, навчання, вдосконалення та інше.
У нас зараз збитки на всі гроші, які ми вклали, тому економимо на всьому. При оптимістичному прогнозі оговтатись зможемо десь у жовтні, не раніше. Ми дуже залежні від пори року, а влітку діти їдуть у відпустки з батьками чи до дідусів з бабусями. Літом у нас просто не буде клієнтів.
«Попереду важкі часи»
Ресторатор Ігор Сухомлин, власник понад 18 закладів у Києві, Чернігові, Черкасах, Житомирі та Львові
Усі заклади ми закрили в один день. Слідкували за рішеннями влади та підтримували її заклик про припинення роботи та самоізоляцію, адже це важливо для стримування поширення вірусу.
Зараз деякі наші заклади працюють на доставку, але асортимент страв мінімальний. Наприклад, у Fish & Pussycat з усього меню ми робимо тільки роли та доставляємо їх з вином.
Майже весь наш персонал зараз у відпустках. З орендодавцями та підрядниками обговорюємо можливість призупинення платежів, тому що збитки стосуються всього ланцюжка роботи ресторанів.
Поки ніхто з нас не знає точної дати закінчення карантину та не може оцінити реальних наслідків для країни. Безглуздо поки рахувати суми. Точно переживуть вимушений простій не всі заклади громадського харчування. Попереду важкі часи, але завтра точно буде новий день та нові виклики.
«Виручка, яку ми недоотримаємо, складе більше 100 млн гривень»
Дмитро Деркач, співвласник мережі кінотеатрів «Планета Кіно»
Сьогодні багатьом бізнесам довелося закритися. Ми закрилися ще минулого тижня (з 12 березня ― ред.) і вже встигли трохи змиритися з цим. Ситуація складна. Дуже багато чого не відомо і поки немає розуміння, що буде далі.
Але заспокойтеся. Всі рішення про закриття вже прийняті. Ви вже не можете на це вплинути. Вибачте за невеликий песимізм, але все буде погано (у різних ступенях). Але від нас мало що залежить. Тому треба заспокоїтися і діяти максимально раціонально і тверезо. Не приймайте поспішних і емоційних рішень.
Ніяких надходжень грошей в нас вже немає. На рахунках залишилася певна сума, якої нам не вистачить до кінця березня. Впевнений, що у всіх, хто сьогодні змушений закритись, ситуація аналогічна. Треба вибирати, за що ми можемо платити, а від чого треба відмовитись або переносити на майбутні періоди. Треба перейти в режим максимальної економії.
Ми вирішили, що переведемо підприємство на простій і будемо виплачувати співробітникам 2/3 їх зарплати до кінця березня. Запропонуйте проаналізувати це питання вашим кадровикам, адже багато інших способів будуть незаконними. У нас близько 700 співробітників по всій Україні. Я завжди сприймаю співробітників як партнерів по бізнесу, ми разом будуємо й розвиваємо компанію і разом повинні переживати труднощі.
Ми відповідаємо за наших співробітників, тому не можемо їх залишити без грошей, наприклад, відправити у відпустку за свій рахунок або скоротити. Їм треба платити за житло, купувати гречку, маски і туалетний папір. Тому важливо забезпечити умови, щоб вони могли себе ізолювати на карантин і повернутися на роботу здоровими.
Ми залишаємо інші обов'язкові платежі, без яких компанія не зможе існувати, наприклад, оренда серверів. Всі інші платежі намагаємося згорнути, домовляємося про відстрочки. Дуже важливо зараз спробувати визначити ті витрати, які є критично важливими, а все інше ― постаратися зменшити або перенести на інші періоди. Наприклад, одна з багатьох простих дій ― ми скоротили потужність серверів до мінімуму.
Найбільша і проблематична стаття витрат для нас ― орендні платежі. На щастя, майже з усіма орендодавцями та постачальниками вдалося домовитися. Багато поставилися з розумінням. Я дуже вдячний всім, хто пішов назустріч. Ми це дуже цінуємо.
Якщо ми відкриємося в квітні, нас чекає інша проблема ― буде дуже мало фільмів. Більшість голлівудських та європейських студій через закриття кінотеатрів в Китаї, США та Європі переносять прем'єри фільмів з весни на осінь. Я поки боюся думати про це, але є ризик, що нам просто ні з чим буде працювати навесні. Що робити в цій ситуації, поки не зрозуміло. Може українські продюсери підтримають і поставлять більше релізів українських фільмів на весну ― це можливість не конкурувати з іншими фільмами. У цей період нам дуже важлива підтримка наших лояльних клієнтів, щоб вони прийшли до нас в кіно. І для цього дуже важливо зберегти лояльність і довіру клієнтів, не приймати рішень, які нашкодять бренду та репутації. Рекомендую вже зараз всім активно готуватися до того, як ви будете відновлювати вашу роботу.
Також важливо зосередитися на безпеці та здоров'ї наших клієнтів. Це, у свою чергу, призведе до підвищення лояльності до бренду. Всі ті, хто зараз намагаються нажитися на паніці, втратять довіру своїх клієнтів в тривалій перспективі.
Найголовніше, до чого я закликаю всіх, ― постарайтеся подбати про ваших співробітників та клієнтів. В Україні мало випадків вірусу не тому, що їх немає, а тому, що не було тестів. До того ж, експрес-тести не завжди показують правильний результат. Я впевнений, що у нас ситуація схожа з Іспанією, просто у нас немає даних. Але від нас нічого не приховують ― просто немає тестів. У зв'язку з цим, краще, що ми всі можемо зробити ― сидіти вдома та попросити всіх співробітників і клієнтів максимально ізолюватися. Це кращий спосіб якомога швидше і простіше пережити ситуацію. У багатьох людей вірус проявляє себе слабо, перші дні може не бути ніяких симптомів, але при цьому ви будете передавати вірус багатьом оточуючим. Якщо виконувати прості запобіжні заходи, ізолювати себе та інших, у нас буде більше шансів повернутися до нормального режиму якомога швидше. Зосередьтеся на цьому, щоб швидше відновити свою ж нормальну роботу.
Ще рекомендую бути максимально відкритими, чесними з усіма співробітниками, партнерами, постачальниками. Спілкуйтеся з ними відкрито, діліться всім, що знаєте, і говоріть те, що не знаєте. Часта, регулярна і відкрита комунікація зараз дуже важлива. Якою б відкритою не була атмосфера в офісі, співробітники завжди бояться ставити деякі питання, це переходить в плітки, починають придумувати історії, з'являється ще більша паніка. Ми через це вже проходили кілька разів. Тому дуже важливо чесно і відкрито про все інформувати всіх співробітників і партнерів.
Наші збитки будуть в розмірі десятків мільйонів, але зараз складно їх повністю спрогнозувати, їх розмір буде залежати від багатьох факторів, які зараз ще не до кінця зрозумілі. Якщо говорити про виручку, яку ми недоотримаємо через закриття кінотеатрів і перенесення прем'єр багатьох фільмів, то вона складе більше 100 млн гривень.
Я сподіваюсь, що ми переживемо та відкриємо всі кінотеатри після карантину.
Відновлення буде залежати від фільмів, які будуть доступні в прокаті. Якщо будуть хороші прем‘єри, відновимося за кілька місяців після відкриття.
«Гряде серйозна економічна криза, що буде стосуватися не тільки ресторанного бізнесу»
Дмитро Борисов, ресторатор, засновник Сім’ї ресторанів Дмитра Борисова, компанії, в якій вже понад 48 закладів в Україні та за її межами
Виконуючи рекомендації МОЗ та приписи міської влади, ми закрили всі ресторани Сім'ї. Не може бути ніяких сумнівів і компромісів, коли мова йде про безпеку людей.
У повноцінному режимі працює доставка ролів, салатів та боулів у Philadelphia. А в ресторані на Шота Руставелі, 10 можна забрати замовлення з собою. Крім того, по Печерську працює доставка гарячих страв від ресторану «Барсук». На Русанівці і Оболоні діє доставка від Mushlya Café. Доставка буде безкоштовною.
Для співробітників, задіяних в організації доставки, ми розробили суворі правила, що стосуються безпеки та гігієни. Частину команди нам довелось відправити у відпустку, звичайно, виплативши зарплату за всі відпрацьовані зміни.
Ми будемо робити усе можливе, аби максимально зберегти команду. Запропонували виходити для організації доставки страв, а для менеджменту забезпечили частково оплачувану відпустку. На жаль, не можемо зберегти зарплати для всіх співробітників компанії на час карантину. Ресторани працюють по фінансовій моделі, що не дають можливості створювати величезні резервні фонди. Ми завжди чесно і в термін виплачуємо зарплати, але зараз просто не буде того операційного доходу, який би дозволив це зробити.
Настають важкі часи. Поки що ми не можемо оцінити збитків, але, швидше за все, вони будуть значущими. В даний момент доля всієї індустрії залежить від того, наскільки злагоджено і чесно ми будемо працювати, як будемо реагувати на виклики.
Ми попросили з розумінням поставитися до ситуації всіх орендодавців. І це стосується не тільки наших партнерів. Це стосується всіх. На сплату оренди зазвичай йде 10-15% виручки ресторану. Закритий ресторан не може виконувати зобов'язання за цими платежами. Дуже важливо, щоб на той час, поки заклади будуть знаходиться «в анабіозі», орендодавці увійшли в становище і не почали за спиною віддавати приміщення іншим компаніям. У той же час, ми сподіваємося, що на ринку не буде компаній, етика яких дозволить їм такі приміщення приймати. Ми всі в одному човні. Інакше за принципом доміно «посиплеться» вся індустрія.
Ми, наприклад, на час карантину звільнили наших франчайзерів від сплати роялті та зараз намагаємося найбільш екологічним чином «розрулити» ситуацію, що склалася.
Поки ми готуємося до кількох сценаріїв. Якщо карантин триватиме обіцяні три тижні, і за цей час буде вирішено питання, пов'язане з поширенням епідемії, тоді, оптимізувавши процеси, велика частина компаній може протягом пів року або року відновитися. Якщо карантин затягнеться на кілька місяців, а пандемія не зменшить обертів, — гряде серйозна економічна криза, що буде стосуватися не тільки ресторанного бізнесу.
Зараз ми намагаємося використовувати вимушену паузу, щоб оптимізувати систему бізнесу і зробити її більш стійкою до різноманітних сценаріїв розвитку події. Запускаємо ті проекти, про які давно мріяли. Наприклад, online-версію Borysov Academy.
Зараз потрібно пам'ятати про найголовніше, не піддаватися паніці, але тверезо оцінювати ризики. І, як ніколи, дбайливо ставитися один до одного.
Читайте також: «Які права мають працівники під час карантину — короткі відповіді на головні питання»