Жизнь 22.08.2019

Компанія Glovo озвучила свою позицію щодо протестів кур’єрів

«Наш Київ» отримав відповідь від компанії Glovo на інформаційний запит.

протест курьеров Glovo
Компанія Glovo озвучила свою позицію щодо протестів кур’єрів. Фото: Інформатор

В липні в Glovo змінили бонусну систему оплати для київських кур’єрів. Це викликало хвилю протестів серед столичних «гловерів», а нещодавно вони навіть створили профспілку для захисту своїх прав.

Основу заробітку «гловерів» складають бонуси за кількість замовлень ― чим їх більше, тим вище сума бонусів. Наприклад, раніше за 10 замовлень на тиждень кур’єр Glovo отримував 300 грн бонусів, за 20 замовлень на тиждень ― 900 гривень і так далі.

Але коли систему нарахування бонусів в компанії змінили, суми бонусів змінились: якщо раніше за 30 замовлень кур’єр отримував 1450 грн, відтепер майже таку саму ― 1480 грн ― йому платять за 40 замовлень. Це означає, що тепер кур’єрам потрібно виконувати значно більше замовлень, щоб отримувати ту ж зарплатню.

У вівторок, 20 серпня, на сайті «Наш Київ» вийшла стаття «Чому протестують кур’єри Glovo». У ній ми описали передісторію подій та розкрили позицію протестуючих. Ще до публікації статті ми намагались отримати коментар від Glovo щодо протестів кур’єрів: звернулись до компанії за номерами, вказаними на сайті Glovo, але нас перенаправили на «інший сайт» компанії. На «іншому сайті» Glovo контактів взагалі не було, тому ми зв’язалися з компанією через сторінку в Facebook. Там нам порадили надіслати інформаційний запит, відповідь на який ми публікуємо.

Фото: Glovo

Що відповіли в Glovo

В компанії підкреслили, що Glovo – це тристороння платформа, яка поєднує користувачів додатку, партнерів та кур'єрів. Кур'єри ― не співробітники Glovo, а контрагенти, які підключаються до платформи.

― Тобто Glovo ― медіатор між тими, кому потрібна доставка, та тими, хто може її здійснити. За подібною моделлю працює ряд міжнародних компаній, таких як AirBnB, Bolt, Uber.

У відповіді зазначено, що Glovo ― це міжнародна платформа, якою управляє головний офіс у Барселоні. А першочергова функція локальних офісів (наприклад, українського ― прим.ред.) ― «у розбудові мережі партнерів і підтримці користувачів платформи», в той час, як робота з кур’єрами не завжди входить в обов'язки локального офісу.

В компанії не назвали точної кількості «гловерів» в Києві, але уточнили, що «число підключених до платформи кур'єрів є доволі динамічним, адже все залежить від ситуації у місті в конкретний момент». Кур’єрів, які хоча б раз робили доставку по столиці, в Glovo «близько 15 тисяч, а якщо розглянути лише минулий тиждень ― десь 4-5 тисяч».

Фото: Glovo

На запитання, як оформлені «гловери», в компанії відповіли, що українські кур’єри не співпрацюють з українською компанією, а підключаються напряму до платформи, якою управляє іспанська Glovo.

― Кур’єри укладають електронний договір, який досить чітко встановлює умови взаємодії з платформою, дає рекомендації щодо діяльності кур’єрів і рівня їх сервісу та безпеки, ― кажуть в компанії.

Також в цьому електронному договорі йдеться, що кур’єр отримує винагороду за виконані замовлення як приватна особа. «Гловери» на свій розсуд обирають дні тижня, години та територію виконання замовлень. Дохід нараховується їм щотижня.

― Якщо кур’єри вирішують, що ті чи інші умови неприйнятні для них, вони можуть відключитися від платформи у будь-який момент. Зі свого боку, Glovo також може автоматично відключати від платформи кур'єрів, наприклад, у разі виявлення низького рейтингу в додатку, грубого порушення договору з Glovo чи поведінки кур’єра, що не відповідає очікуваному рівню сервісу.

Фото: Glovo

Щодо доходу кур’єрів, в Glovo кажуть, що він може формуватися з трьох складових: базового доходу, погодинного та бонусів. При цьому, в різних містах України діють різні системи оплати. Наприклад, у Києві це базовий дохід і бонуси.

За кожне виконане замовлення кур’єр отримує базовий дохід ― приблизно 45-50 грн за одне замовлення, враховуючи його кілометраж. Кур’єр самостійно визначає, скільки часу він готовий приділити доставці, а отже і свій дохід.

Бонуси ― це додаткова щотижнева винагорода, запроваджена для мотивації кур'єрів робити більше доставок. Зараз мінімальна кількість виконаних замовлень для отримання бонусу ― 20 на тиждень, максимальна ― 100 на тиждень.

Фото: Glovo

На питання, чому бонусну систему змінили, в Glovo відповіли, що їхня система оплати корелюється з умовами на ринку праці.

― Компанія Glovo стежить за ситуацією на ринку та піклується про те, щоб дохід кур’єрів відповідав реаліям країн, де присутній сервіс, зокрема і України. Згідно з нашою статистикою, якщо кур'єр обирає зону з високою частотою замовлень (а це різні локації залежно від часу доби та дня тижня), доставляє їх 5 днів на тиждень, витрачаючи по 8 годин щоденно, він у середньому здійснює близько 60 замовлень. У такому випадку його дохід становитиме 4200 грн/тиждень або 16 800 грн/місяць без урахування чайових. Для порівняння, за останніми даними ресурсу Work.ua, середня заробітна плата у сфері обслуговування становить 10 тисяч грн, а у сфері освіти ― 10-12 тисяч грн по Україні, ― розповідають в Glovo.

В компанії підкреслили, що розмір бонусів може змінюватися, і кур'єрів про це попереджають при підключенні до платформи та на щотижневих інформаційних сесіях.

В Glovo також зазначили, що вважають деякі формулювання в статті «Чому протестують кур’єри Glovo» на сайті «Наш Київ» некоректними. Наприклад, в реченні «Хлопець працював в компанії недовго ― лише з березня по липень цього року, але навіть за цей короткий час встиг розчаруватись в форматі роботи компанії» представники компанії знайшли «фактологічну помилку».

― Кур'єри є не співробітниками Glovo, а контрагентами, які підключаються до нашої платформи. Цю інформацію також зафіксовано в їх договорі з платформою, ― підкреслюють в Glovo.

Фото: Glovo

Ще одне «некоректне формулювання» представники компанії побачили у реченні «Спочатку Богдану доводилось працювати близько 60 годин на тиждень майже без вихідних».

― Підключений до платформи кур'єр може самостійно обирати формат співпраці, а саме планувати дні та години своєї зайнятості чи спосіб, у який вони виконують замовлення (пішки, на велосипеді/мопеді/авто), ― кажуть в Glovo.

Ми опублікували зауваження до нашого матеріалу, але на сайті Glovo компанія вживає фрази «графік роботи», «працюйте» та «гнучкий заробіток». Тому редакція «Нашого Києва» лишає за собою право використовувати цю термінологію. 

Фото: скріншот з сайту glovoapp.com

Що каже експерт з трудового права

На думку Георгія Сандула, експерта з трудового права та юриста ГО «Трудові ініціативи», твердження, що кур'єри не є співробітниками компанії, базується на факті, що з ними не було укладено трудового договору. Але характер відносин між кур'єрами та компанією містить ряд ознак саме трудових відносин, вважає юрист: кур'єри підпорядковуються правилам, які встановлені компанією, мають спеціальний одяг та спорядження для виконання покладених обов'язків.

― Приховується справжня суть правовідносин, що за своєю природою є трудовими. Твердження компанії, що кур’єри не є їх співробітниками, виглядає дивно. Адже на сайті Glovo вказано, що кур'єри «самостійно обирають графік роботи». Також на сайті є заклик до кур'єрів «Знайомтеся з найцікавішими місцями вашого міста у процесі роботи», ― зазначає Сандул.

Фото: Glovo

Щодо категорії «доходу», юрист зазначає, що на офіційному сайті Glovo також є заклик «Отримуйте гідний заробіток».

― Заробіток в загальновизнаному розумінні ― це якраз винагорода за виконану роботу, що знову ж таки вказує на те, що характер відносин між кур'єрами та компанією є саме трудовим.

Сандул додає, що згідно п. 5 ч. 1 ст. 3 Закону України «Про електронну комерцію», «електронний договір ― це домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав і обов’язків та оформлена в електронній формі».

― Втім, до ситуації з Glovo дане визначення не підходить, адже компанія заперечує існування трудових відносин між нею та кур'єрами. Більше того, згода на такий «договір» у формі кліку в мобільному додатку не може вважатися підписанням електронного договору, адже в ньому немає електронного підпису, за яким можна ідентифікувати контрагентів, ― підкреслює Сандул.

Читайте також: «Чому в Києві протестують кур’єри Glovo»

8%
76%
4%
12%
Такий email не зареєстровано у системі
Введите свой электронный адрес, на который мы отправим вам новый пароль.
Поле не должно быть пустым и содержать кириллицу
Спасибо!

Ваше сообщение принято.

Сожалеем :(

Во время обработки что-то пошло не так.

Bы можете отправить сообщение на электронный адрес betatest@nashkiev.com