Статьи 14.08.2019

Хто і чим керує в Києві ― пояснюємо, що не так з «законом про столицю»

Команда Зеленського заявила про ініціативу змінити «закон про столицю».

Киев
Що не так з «законом про столицю». Фото: Александр Гончаров/«Апостроф»

Після парламентських виборів представники «Слуги народу» заявили, що прагнуть внести зміни в «закон про столицю». Але озвучені пропозиції доволі розмиті, а готового законопроекту поки що ніхто не презентував.

Колізії в діючому «законі про столицю» дійсно є, що й не дивно, адже повноваження різних гілок влади та форма їх призначення неодноразово змінювались. Розказуємо, які органи влади є в Києві, що в них хоче змінити команда Зеленського та чи варто це робити.

Чим керує голова КМДА і мер столиці?

Самоврядування Києва регулює закон «Про столицю України – місто-герой Київ», який Верховна Рада прийняла в 1999 році. Цей документ визначає повноваження місцевої влади, а також процедуру формування бюджету.

Голова КМДА, згідно статті 101 цього документу, має основні виконавчі повноваження в столиці. Також йому підзвітні комунальні підприємства та профільні департаменти при КМДА.

З моменту прийняття закону у 1999-му до 2010 року головою КМДА призначався київський міський голова ― мер, якого обирали кияни. При кожній райдержадміністрації існували місцеві районні ради, депутатів до яких теж обирали на місцевих виборах.

Будівля КМДА та Київради. Фото: freedigitalphotos.net

Але у 2010 році з ініціативи Януковича Верховна Рада внесла зміни до «Закону про столицю»: посади голови КМДА і міського голови розділили, забравши у мера більшість повноважень і передавши їх голові КМДА. З цього моменту голову КМДА призначає президент, а міського голову, як і раніше, обирають кияни.

Відповідно до змін в закон 2010 року, мер Києва очолює Київраду, а голова КМДА ― керує всіма комунальними підприємствами, а також департаментами, які відповідають за місто. Більш того, саме голова КМДА розпоряджається бюджетними коштами, у той час коли мер може лише користуватись тими коштами, які йому виділив голова КМДА. І саме з головою КМДА мер зобов’язаний узгоджувати більшість своїх рішень. Самостійно мер і депутати можуть лише освоювати кошти, виділені на їхню діяльність, і голосувати на сесіях, на що їх витратити.

Зміни до закону у 2010 також скасовали районні ради, залишивши тільки райдержадміністрації.

Печерська РДА. Фото: depositphotos.com

Чим відрізняються районні ради та районні адміністрації

До 2010 року депутати районних рад самостійно обирали голову, якого президент призначав головою райдержадміністрації. Простіше кажучи, голова райради був одночасно й головою райдержадміністрації.

Але після ліквідації райдрад, голів райдержадміністрацій став призначати особисто президент. Голові адміністрації підзвітні комунальні підприємства. Він розпоряджається лише тими коштами і направляє їх на ті потреби, які визначає КМДА. При адміністраціях також є профільні спеціалісти з будівництва, благоустрою, освіти, культури, тощо.

При існуванні районних рад бюджет району формувався з двох джерел ― заробітку самого району та виділених коштів КМДА. Частина отриманих в районі коштів, зокрема від оренди комунальної власності, лишалась в районі, а решта передавалась в бюджет столиці. Саме райради фінансували профільні служби, що займались ремонтом і благоустроєм на рівні району. 

Оболонська РДА. Фото: iloveobolon.kiev.ua

З 2010 року всі повноваження про розподіл фінансів передано в Київраду та КМДА, а районна адміністрація може лише розпоряджатись тими коштами, що їй виділяють згори. Тобто, район віддає всі зароблені гроші нагору і користується лише тими коштами, що йому виділяють.

До 2010 року до компетенції райрад належали питання щодо:

  • освіти,
  • медицини,
  • культури,
  • молодіжних програм,
  • містобудування і архітектури в частині надання пропозицій до Генплану,
  • проведення громадських обговорень містобудівної документації,
  • погодження Комплексної схеми розміщення тимчасових споруд,
  • сфера ЖКГ,
  • ремонт і експлуатація житлового фонду,
  • озеленення та благоустрій територій,
  • організація місць відпочинку,
  • ремонт та утримання під'їздів та проїздів,
  • організація торгівлі на ринках тощо.

Зараз всі ці компетенції передані КМДА й Київради. А місцеві адміністрації лише виконують прийняті згори рішення.

будівля КМДА та Київради. Фото: istockphoto.com

Фактично, зміна закону у 2010 році перебудувала вертикаль влади: якщо раніше всі рішення приймались знизу вгору, то після 2010-го навпаки ― згори донизу.

В Києві вже було кілька спроб відновити районні ради. Зокрема, у липні 2015 року Київрада проголосувала за їх відновлення, але це рішення скасував окружний адміністративний суд Києва, визнавши рішення ЦВК про формування територіальних виборчих комісій незаконним.

В травні 2019 року Київрада знову намагалася відновити районні ради, але цього разу не вистачило голосів.

Деснянська РДА. Фото: bigfoto.com

Що в законі планує змінити команда Зеленського

Вже наступного дня після парламентських виборів в липні цього року представники партії «Слуга народу» заявили, що прагнуть ініціювати зміни до закону про Київ.

― Повинна бути зменшена Київрада, повинні бути відновлені районні ради в місті Києві, і їм повинна бути передана більша частина міського бюджету, щоб люди в районах через своїх депутатів могли встановлювати пріоритети для витрачання грошей на потреби жителів району, ― прокоментував Богдан Яременко, переможець виборів на 215 окрузі в Києві від «Слуги народу».

За його словами, партія також ініціюватиме впровадження місцевих референдумів, що стосуватимуться питання забудови районів.

Наразі більшої конкретики серед «Слуги народу» ніхто не озвучив, також ніхто не представив законопроект, який має внести зміни в діюче законодавство. 

Адміністрація Президента України. Фото: publicdomainpictures.net

Що кажуть експерти?

Політичний консультант Петро Охотін вважає, що районні адміністрації проявили свою неефективність, і Києву треба повертатись до практики районних рад.

― Одним із ризикованих моментів є теза про те, що районна адміністрація гарно все виконує. Ні. Ми неодноразово бачили, що районні адміністрації є частиною вертикалі президентської влади. На місцях це означало можливості для корупційних дій на користь влади. Наприклад, згадайте інформацію зі ЗМІ про використання програми «Турбота» та соцпрацівників для побудови виборчої сітки одного з кандидатів», ― говорить експерт.

Як відомо, після скандалу з програмою «Турбота», поліція відкрила кілька кримінальних проваджень по статті 160 КК України ― «Підкуп виборця, учасника референдуму». А міського голову Василькова, що на Київщині, Володимира Сабадаша, якого підозрюють у підкупі виборців, суд відсторонив від посади.

Охотін додає, що відновлення райрад не є панацеєю, але це створить політичну конкуренцію різних сил і стане соціальним ліфтом для активних громадян без ресурсу.

― Ініціатива «Слуги народу» зменшити кількість депутатів Київради і відновити райради виглядає цікавою. Така собі спроба розмити «контрольний пакет акцій», який зараз через своїх депутатів Київради тримають забудовники, монополісти та інші групи впливу, ― вважає Охотін.

Солом'янська РДА. Фото: freedigitalphotos.net

Водночас, громадський діяч Сергій Бригадир не вбачає потреби в скороченні кількості депутатів Київради.

― Я не бачу нічого раціонального в зменшенні кількості депутутів Київради ― це обмежить можливість киян достукатись до свого депутата з якимось нагальним питанням, ― заявив він.

У той же час, Сергій Бригадир вважає відновлення районних рад в столиці правильним кроком для відновлення місцевого самоврядування.

― Місто гігантське, не всі проблеми округу депутат Київради може побачити. Коли на окрузі у депутата 150-200 багатоповерхівок, то все побачити просто неможливо. Функція районних рад має бути: ЖКГ, благоустрій, місцеві питання. Районні ради мають подавати на затвердження Київраді голів районних рад, щоб були важелі тиску і впливу на місцях. Ну і питання фінансування ― 60% податків, зібраних в районі, мають залишатись в районі, щоб не було таких ігрищ з «селфі-мостами» та велотреками, в той час як райони задихаються в розбитих міждворових проїздах та з інфраструкурою, що виходить з ладу, з трубами що кожного сезону рвуться на зелених зонах, ― підкреслив Бригадир.

Народний депутат, колишній депутат Київради Ігор Мосійчук неоднозначно відгукується про ініціативи команди Зеленського і вбачає в цьому спробу узурпації влади в столиці.

― Я однозначно і беззастережно підтримую ініціативу повернення існування райрад в місті Києві. Це сприятиме структурованості і поглибленню місцевого самоврядування в столиці. Водночас, скорочення кількості депутатів Київради на цю хвилину в багатомільйонному місті нівелює саму роль ради і призведе до узурпації влади в столиці одним чи двома фінансовими кланами, ― заявив Мосійчук.

Читайте також: «Можливе звільнення Кличка з посади голови КМДА ― пояснюємо, що до чого»

0%
100%
0%
0%
Такий email не зареєстровано у системі
Введите свой электронный адрес, на который мы отправим вам новый пароль.
Поле не должно быть пустым и содержать кириллицу
Спасибо!

Ваше сообщение принято.

Сожалеем :(

Во время обработки что-то пошло не так.

Bы можете отправить сообщение на электронный адрес betatest@nashkiev.com