Статьи 20.05.2020

Чи можуть в Україні скасувати місцеві вибори?

Чи можуть в Україні скасувати місцеві вибори
Чи можуть в Україні скасувати місцеві вибори? Фото: Reuters

Як ймовірна друга хвиля COVID-19 може вплинути на проведення місцевих виборів в Україні у жовтні цього року? Чи можуть бути зірвані місцеві вибори в Україні та, зокрема, вибори нового складу Київради та мера Києва? Чи їх проведуть попри все? 

Друга хвиля епідемії в Україні ― чи вдасться уникнути

Суворий карантин значно пригальмував поширення COVID-19 в Україні. Пригальмував настільки, що уряд з 11 травня поступово зменшує карантинні обмеження по всій країні. Черговий етап послаблення очікується вже з 22 травня.

Однак, розслаблятися не варто. Так, за повідомленням DerSpiegel, НАТО вже готується до чергової хвилі пандемії COVID-19 та розробляє оперативний план для боротьби з її наслідками. Підготуватися до другого спалаху коронавірусу радить і директор Європейського бюро Всесвітньої організації охорони здоров'я Ганс Клюге. Він вважає, що восени та взимку на європейців може чекати подвійна епідемія ― COVID-19 і сезонного грипу або кору.

У разі другого спалаху, ймовірно, доведеться знову запроваджувати карантинні обмеження. Але наразі невідомо, як вони корелюватимуться з запланованими на 25 жовтня місцевими виборами в Україні. Адже, наприклад, у Польщі через весняний спалах епідемії було зірвано президентські вибори, які мали відбутися 10 травня. Епідемія вплинула і на голосування щодо поправок до Конституції РФ, яке мало відбутися 22 квітня ― через спалах COVID-19 його перенесли на невизначений термін.

Чи може коронавірус скасувати місцеві вибори в Україні? Ймовірно, але точно не в умовах карантину, який ми маємо зараз. Адже наразі в Україні діє режим надзвичайної ситуації, який запроваджує певні обмеження для боротьби з епідемією, однак, скасувати чи перенести вибори через нього неможливо. Обмежити виборче право громадян, згідно з Конституцією України, може тільки воєнний або надзвичайний стан, пояснив в інтерв’ю LB.ua Голова ЦВК Олег Діденко. За приклад він навів ситуацію, що склалася на Харківщині, де у 179-му виборчому окрузі під час наближення до завершення виборчого процесу розпочався карантин.

«Тоді також лунали заяви про необхідність перенесення виборів. Деякі члени комісії боялися виходити на роботу, можливо, знизилась явка на виборах. Але юридичних підстав зупиняти виборчий процес у ЦВК не було», — розповів Олег Діденко.

У разі воєнного чи надзвичайного стану вибори відбуватися не можуть, тому вони відтерміновуються до закінчення такого стану.

«Так, п’ятирічний термін повноважень органів місцевого самоврядування буде порушений. Але це не означає, що якщо вибори не відбулися в термін, то наступного разу їх можна проводити лише через п’ять років. Вибори мають бути періодичні. Як тільки з’являється можливість, їх треба проводити», — пояснив Діденко.

Запровадження надзвичайного стану відбувається за чіткою процедурою. Спершу відповідне рішення має ухвалити РНБО. Саме згідно цього рішення видається указ президента, який протягом трьох днів має бути розглянутий Верховною Радою.

Фото: pixabay.com

Що ще, крім коронавірусу, може стати на заваді

На тлі епідемії не слід забувати про інші серйозні перепони на шляху до проведення місцевих виборів в Україні. Адже наразі ми маємо деякі законодавчі колізії, які унеможливлюють проведення виборів у визначений законом термін. Наприклад, Юрій Сиротюк, Голова фракції ВО «Свобода» у Київрадікаже, що існує колізія з виборами, призначеними в ОТГ, які сьогодні взагалі є неконституційним утворенням, адже у Конституції України наразі прописані тільки районні ради.

«Склалася така ситуація, що з близько 500 районів понад 100 перебувають у охопленні територіальними громадами. Тобто територіальна громада вже фактично є районом. Тому якщо вибори відбудуться в умовах не закінченої територіально-адміністративної реформи, ми будемо мати дуже цікаву ситуацію, коли восени доведеться проводити вибори до районних рад, яких вже не існує і які нічого не визначають, і до ОТГ, які стовідсотково накладаються на територію району. Це викличе певні труднощі, тому з технічної точки зору буде важко провести вибори вчасно та коректно», — пояснює Сиротюк.

«Слуги Народу» також не приховують наявності такої законодавчої проблеми, однак сподіваються подолати усі колізії наприкінці весни-на початку літа.

«У нас не фіналізований новий адміністративно-територіальний устрій. Тобто затвердження перспективних планів областей у нас вже на фінальній стадії і, сподіваюся, 20-го уряд затвердить все. Але з точки зору нового районування має бути ухвалений Закон “Про утворення і ліквідацію районів”, який впровадить нове районування. Ми розраховуємо, що він буде зареєстрований на 29 травня ― в принципі, пізніше вже не можна, в червні він тільки буде проголосований. Крім того, треба відверто дивитися, що чинна редакція виборчого кодексу не відповідає не те що запиту суспільства, а просто можливості нормально провести місцеві вибори. Тому, звісно, будуть ще зміни до виборчого кодексу», — коментує Віталій Безгін, народний депутат України від «Слуги Народу».

Фото: slovodel.com

Чи є політична воля до скасування місцевих виборів

Голова партії «Слуга Народу» Олександр Корнієнко вважає, що вибори відбудуться у зазначені терміни, й ніхто їх скасовувати не буде. Він навіть опублікував у соцмережах відеозвернення, в якому чутки про ймовірне перенесення виборів назвав «брехнею та інсинуаціями».

«Місцеві вибори будуть за графіком. 25 жовтня 2020 року усі українці зможуть відправитись на виборчі дільниці і зробити свій вибір. Щодо карантину, ми віримо, що до того моменту ця проблема буде менше нас стосуватися, нашої країни, а ЦВК розробить такі механізми роботи на виборчих дільницях, які забезпечать безпеку і наших виборців, і членів комісій, і всіх, хто долучений до виборчого процесу», — заявив він.

Нардеп від «Слуги Народу» Віталій Безгін вважає, що вірогідність перенесення виборів таки існує, але все ж таки сподівається на оптимістичний сценарій.

«Звісно, якщо у нас буде шалений спалах, то все можливо. Але давайте сподіватися, що ми без нього обійдемось. Єдине законодавче обґрунтування того, що вибори можуть перенести — це надзвичайний стан. Сподіваюся, що якщо дійсно виявиться, що вірус сезонний, в нас це пройде так само, як навесні, і в нас не буде такого страшного піку, як в Італії чи Іспанії. І тому не буде передумов для того, щоб переносити вибори. Принаймні зараз позиція у всіх однозначна: вибори мають відбутися 25 жовтня», — коментує Безгін.

Також не відкидає можливості перенесення виборів через спалах пандемії й Юрій Сиротюк.

«Спалах пандемії може призвести до відтермінування виборів у будь-якій країні. Адже скупчення людей на виборчих дільницях може бути приводом до загострення ситуації», — прокоментував він.

Голова Київської партійної організації ВО «Батьківщина» Віталій Нестор вважає, що якщо захворюваність на коронавірус не почне підвищуватись, чітких підстав для перенесення виборів не буде. Однак, вибори, на думку Нестора, можуть бути зірвані не через коронавірус, а через його наслідки для економіки та проголосовані нещодавно зміни до бюджету. Питання «Чи зможе Україна собі дозволити ці вибори?» наразі залишається відкритим, вважає Нестор.

«Сьогодні виникає питання: наскільки організаційно готова наша влада і органи управління державою до проведення таких виборів? Бюджет скоротили, і на сьогодні є питання, де брати фінансування. Тому я думаю, що це питання не на часі (стосовно перенесення виборів ― ред.), але є багато другорядних питань, які можуть стати формальною підставою для їх перенесення. Це, зокрема, відсутність фінансування», — коментує Нестор.

Фото: zaxid.net

Проведення чи перенесення виборів ― яке з двох зол обрати

Юрій Сиротюк вважає, що ці вибори вкрай необхідні Зеленському, щоб змінити розклади сил на місцях. А саме урівноважити позицію мера і позицію президента.

«Сьогодні Слуга Народу нагадує велике решето, яке рік тому було переповнене водою, а зараз у ньому води десь на чверть. І Зеленський зіштовхнувся з ситуацією, коли нібито опанувавши всю владу в країні, здобувши рекордну підтримку на виборах за всю історію незалежності, сформувавши монобільшість і маючи абсолютно свій уряд, він побачив, що є місцеві ради, які йому непідконтрольні. Його центральна влада зависла у повітрі, адже сьогодні вплив, можливість, довіра та ресурси міського голови обласного центру на порядок вище, ніж голови обласної адміністрації, на якого опирається президент. Зеленський фактично сам налаштував проти себе місцеве самоврядування, тому що, не розуміючи його природи, з самого початку по-хамськи ставився до виборних місцевих органів влади. Зеленському дуже потрібно змінити конфігурацію сил у місцевих радах, підірвати позиції там нинішніх регіональних еліт і, навіть, якщо збережуться їхні мери, завести у місцеві ради великі фракції. Хоча я думаю, що це буде фракція того самого мера і тих самих регіональних еліт», — пояснює Юрій Сиротюк.

Фактично президент зараз затиснутий між молотом і ковадлом, де з одного боку є усі загрози пандемії, а з іншого ― відсутність позицій і впливів на місцях. Надто коли опозиційність місцевого самоврядування постійно зростає. Тому і у разі скасування, і у разі проведення виборів під час пандемії влада потрапляє у складну ситуацію.

Політичний експерт Петро Охотін пояснює, що у разі проведення виборів під час нового спалаху епідемії комусь доведеться відповідати за ймовірні тяжкі наслідки такого рішення.

«Відповідальність за жертви вірусу стане м’ячиком для пінг-понгу між міською владою та центральною. Виграє той, хто зможе пояснити свою позицію, маючи як раціональні аргументи, так і яскраву емоційну обгортку. Правління Володимира Зеленського усе більше нагадує мультфільм геніального, але шизофренічного режисера. І ми там персонажі. Іміджеві втрати для режисера такої анімації — річ віртуальна. Тому я вболіваю за тих політиків, які намагаються повернути політику в дійсність», — прокоментував він.

Водночас, не слід вважати, що перенесення виборів через черговий спалах пандемії має неодмінно сприйматися як узурпація влади: «Перенесення виборів через COVID-19 не буде узурпацією влади, адже влада юридично залишиться у політиків, обраних у 2015 році. А ось законодавче зменшення кількості тих статей, які наповнюють місцеві бюджети, та кримінальні справи щодо сильних місцевих політиків є ознаками узурпації».

Віталій Нестор також не вважає, що перенесення виборів через спалах епідемії можна буде розцінювати як намагання узурпувати владу. Адже це буде юридичним кроком для того, щоб забезпечити безпеку народу України. А от у проведенні виборів попри все, навіть попри зростання захворюваності він вбачає серйозні ризики. Надто, якщо зростання захворюваності буде спровоковане участю великої кількості українців у виборчому процесі.

Але те, що політики не програють від перенесення виборів — зовсім не означає, що нічого не втрачає і народ. Адже зрив виборчого циклу ― це удар по демократії та конституційній системі України.

«Від перенесення дати виборів програє, передусім, конституційна система України. Основний закон — це правила, за якими живе країна. Будь-які зміни цих правил, навіть зумовлені вірусами, загострюють захист інтересів у груп населення та тих, хто бореться за владу. Порушення конституційних циклів зміни влади підважує довіру до держави», — пояснює Петро Охотін.

Читайте також: «Де вони? Хто очолював Київ за часи незалежності»

33%
67%
0%
0%
Такий email не зареєстровано у системі
Введите свой электронный адрес, на который мы отправим вам новый пароль.
Поле не должно быть пустым и содержать кириллицу
Спасибо!

Ваше сообщение принято.

Сожалеем :(

Во время обработки что-то пошло не так.

Bы можете отправить сообщение на электронный адрес betatest@nashkiev.com