З 6 червня на п’ятьох паркувальних майданчиках столиці стартував проект громадського моніторингу паркувальної сфери "Чесна парковка". Його головною метою став збір інформації про надходження від паркування в Києві, а також популяризація серед водіїв безготівкових способів оплати. 

Моніторинг "у полі" проводять декілька молодих людей, мотивованих метою проекту та його місією  змінити існуючу неефективну та корупційну систему паркування. Саме вони стали громадськими моніторами, тими привітними та усміхненими хлопцями та дівчатами в зелених футболках, яких водії бачать на паркувальних майданчиках в центрі столиці. Нижче ми наводимо кілька яскравих історій, які сталися з моніторами під час роботи на майданчиках.

Паркувальний майданчик на вул. Льва Толстого

За даними перших трьох тижнів, цей майданчик з початку роботи монітора збільшив надходження від оплати паркування в 3,1 рази.

Віта Жигаліна

Про закони математики

На парковці на вулиці Льва Толстого за офіційно визначеною схемою організації дорожнього руху зазначено 12 паркувальних місць. Тільки уявіть моє здивування, коли, прийшовши в перший день проекту, я побачила на майданчику 40 припаркованих автомобілів! Сорок! 

Вони стояли "ялиночкою", перегороджуючи проїжджу смугу. Стояли у дворі, на тротуарі, мало не один на одному. А через три тижні проекту вже з новим паркувальником ми поставили машини так, як це має бути: на 12 паркувальних місцях стояло рівно 12 автомобілів. 

І, незважаючи на зменшення кількості припаркованих авто, надходження з цього майданчику збільшились втричі! Як таке може бути? Пояснення два: або в школі мені викладали математику шарлатани, або в цій сфері гігантська корупційна складова.

Про водіїв та причини несплати

Кажуть, наші водії не готові платити за паркування. Це неправда. Я опитала достатньо людей, щоб зрозуміти настрої водіїв. Кожен третій розповідав мені про свій досвід паркування в європейських містах, після чого задавав риторичне питання про те, що ж нам заважає зробити так само. 

Інші казали, що вони готові платити за паркування, але впевнені, що їхні гроші розкрадуть – якщо не паркувальник, то той, хто стоїть "над ним". Дехто взагалі не розуміє, за що платить, розглядаючи плату за паркування як чайові паркувальнику за обслуговування. Звичайно, є злісні порушники, водії з різноманітними "корочками", на елітних номерах, яких переконати в необхідності оплати може тільки штраф.

Водії не знають, за що вони платять і куди потім підуть ці гроші. Їх не інформують про права. Наприклад, про право на безкоштовне паркування в перші 10 хвилин або про способи оплати. Дехто із водіїв розповідав, як раніше платив старому паркувальнику 600 грн на місяць замість того, щоб придбати талон за 630 грн і паркуватись на будь-якому паркувальному майданчику в місті.

Додайте до цього ще стерту розмітку, несправні паркомати і заховані в кущах знаки. А головне – відсутність покарання. Саме тому ця сфера потребує невідкладного та повного реформування.

Паркувальний майданчик на вул. Володимирській, 50 

За даними перших трьох тижнів моніторингу, цей майданчик з початку проекту "Чесна парковка" збільшив надходження від оплати паркування в 3,8 рази.

Назарій Омелянович

Про гостинність

Був цікавий випадок, коли я запропонував водію відповісти на кілька питань, а він у відповідь щось пробуркотів. Спочатку я подумав, що він відмовився, але натомість він запросив мене у салон свого авто, в якому працював кондиціонер. Виявилось, водій просто не хотів полишати в авто свою доньку та тримати мене на спеці.

Відповівши на всі мої питання, водій взяв інформаційну довідку та уважно її прочитав. Я був вже на вулиці, коли водій знову вийшов, взяв чек про оплату паркування, прочитав його і прикріпив чек на лобове скло, подякувавши мені за допомогу. Отже інформаційна довідка переконала водія у необхідності отримання чеку.

Про незвичний подарунок від зіркового водія

Одним із водіїв, який паркувався на майданчику, виявився "заочно" знайомий мені відомий підприємець та письменник. Поставивши кілька питань в рамках опитування водіїв, я розповів про наш проект "Чесна парковка", його мету та роль монітора. Звісно, не міг не скористатись нагодою й розповів свої враження від його книжки, яку із задоволенням прочитав. А коли надав наш флаєр із порадами для водіїв, то неочікувано у відповідь отримав… його нову книгу в подарунок. Отакої.

Вікторія Оніщенко

Водії потребують прозорості

Частина респондентів головним аргументом щодо несплати за паркування вважають саме непрозорість використання коштів, які надходять за користування паркувальними місцями. Водіям не тільки цікаво, але й важливо знати, як використовуються гроші, які вони заплатили. 

Опитані відзначають, що готові сплачувати навіть за неякісно організовані парковки (з їхніх слів, за те, що є зараз) за умови, якщо існуватиме аудит використаних коштів. Респондент, рід діяльності якого змушує паркуватися саме в центральній частині міста на платних паркувальних майданчиках, не сплачує за паркування. Його позиція зумовлена тим, що керівництво компанії, в якій він працює, не компенсує кошти, які він витрачає за користування парковкою. 

Повертаючись назад до свого авто, водій підійшов до мене і сказав: "Знаєте, я весь час роздумував після опитування. Я готовий платити навіть за 15 хвилин паркування, але як мені знати, що ці кошти не вкрали. Не обов'язково ремонтувати дороги за ці кошти, для мене аргументом буде, якщо вони десь за ці гроші куплять і посадять дерева або дітей в школі книжками забезпечать".

Паркувальний майданчик на вул. Басейній, 23-52/11

За даними перших трьох тижнів моніторингу, цей майданчик з початку проекту "Чесна парковка" збільшив надходження від оплати паркування в 0,8 разів, або на 20%.

Дотримуйтесь правил по відношенню до мене, а я не зобов'язаний це робити

Відзначу, що таксисти на парковці на Басейній обурюються відсутністю спеціальних місць для таксі, бо "нам же треба десь чекати клієнтів". Але при цьому вони не сплачують за паркування і користуються парковкою годинами.

Був цікавий випадок, коли виявилось, що надзвичайно освічений респондент, який опитування перетворив на цікаву розмову щодо організації парковок в різних країнах світу, не сплачує за парковку в Україні. 

На моє зауваження, що проблема не стільки в якості організації паркувальних місць, скільки в банальному "Совку" в голові, співрозмовник просто показав посвідчення представника силових структур. Але найцікавіше те, що цей же самий водій, який не сплачує за паркування, висловив впевненість, що в Україні потрібен жорсткий контроль та покарання водіїв, які не сплачують за парковку або паркуються не належним чином.

Розслідування проведене в рамках проекту "Більше фактів для діалогу", котрий реалізує Інститут висвітлення війни і миру за підтримки Міністерства закордонних справ Нідерландів.