Дивитися фільм-розповідь з прогулянкою вулицями Тріра та українських міст.
В Україні триває децентралізація, і в результаті ми маємо отримати багато самостійних регіональних одиниць, інтегрованих в державу Україна. Але нам потрібно усвідомити: без сильного регіонального центру не буде сильного регіону. І мова не лише про найбільші міста-мільйонники, а й про обласні і районні центри з населенням в 50-100 тис. жителів. Ці міста належить зробити привабливими для життя, аби люди не мігрували масово до столиці, не маючи можливості працевлаштуватися, реалізуватися творчо і духовно, отримати сучасний сервіс чи навіть просто культурно провести дозвілля.
Проблеми сучасного українського міста слід вирішувати в першу чергу шляхом раціонального планування, забудови та благоустрою. Як це має виглядати на практиці – розглянемо на прикладі німецького міста Трір, центру регіону із загальним населенням понад 500 тисяч чолові і площею три тисячі квадратних кілометрів. Тут усвідомили – аби район навколо розвивався, потрібен сильний центр. Якщо центр сильний – то і території навколо будуть прибуткові. Колишній віце-мер Тріра Норберт Нойхайз брав безпосередню участь у напрацюванні нинішньої моделі функціонування міста.
- Не треба вигадувати нічого складного. У центрі регіону є місто Трір, а навколо нього – інші маленькі міста, які залежать від його продуктивності. Трір повинен виконувати для цілого регіону певні функції у сфері управління, культури, спорту тощо. Аби бути привабливим і у будні, і у вихідні, і влітку, і взимку, центр міста має виконувати 4 основні функції: продаж товарів, проведення дозвілля, забезпечення робочими місцями і житлом.
Ми прагнемо, щоб місто було живим, і щоб в центрі вирувало життя. Тому дуже важливо правильно розмістити пункти продажу товарів. При цьому важливо забезпечити високу пропозицію на продукцію різного типу – щоб люди могли купити багато речей, які необхідні не лише для повсякденного життя, але й 1 чи 2 рази на рік. Інакше б довелося їхати за покупками в якесь більше місто.
Якщо великі торгівельні центри розмістити з різних сторін міста, де буде багато паркувальних місць та низькі ціни, це призведе до того, що люди будуть їхати не в центр, а на околицю. Власне, це типова практика для України, тому в центрі виникають проблеми. Яскравий приклад, як робити не можна – це Житомир, де близько 10 великих ТРЦ розташовано «на висілках». Як результат – центр міста майже завжди порожній, щоб не сказати більше – депресивний.
- Нам потрібні цікаві магніти, які будуть залучати людей в центр. В 1970- роках ми побудували Кауфхоф унд Карштадт, універмаг, який став першим магнітом. Зараз всіх приваблюють моли – великі торговельні центри, – і ми не повинні допустити того, аби ці моли стали незалежними привабливими острівцями, на яких люди стануть проводити тривалий час. Тож нам вдалося вбудувати такий великий торговельний центр у центрі. При цьому всі інші магазини на цій вулиці отримують прибуток від того, що цей мол розташований поруч. Так, він створює конкуренцію – але в той же час допомагає привернути покупців. Маленькі магазини не будуть доведені до кризового стану – натомість же почнуть спеціалізуватися на одному товарі. А ми в свою чергу дали можливість інвестору розпочати будівництво тут, у центрі, посеред пішохідної вулиці. Усі у виграші.
Великі торговельні центри пропонують 20-30% асортименту, який у великих обсягах користується попитом, який можна запропонувати за низькою ціною. Вони привертають покупців низькими цінами. Інші 70% спеціальних товарів для них не настільки цікаві, попит на них низький. І якщо два або три ТРЦ, розташованих на околицях, переважать попит, тоді в центрі ніхто не зможе запропонувати ці товари. Якщо ж їх розмістити у центрі – то більшість покупців їхатиме сюди, а маленькі магазини зможуть запропонувати їх ці інші 70% товарів. Відтак ціле місто буде сповнене життям.
- Крім того, необхідно, аби у центрі були створені робочі місця. Тому важливо аби саме тут розташовувалися адміністративні будівлі, лікарні, суди, адвокати, маркетингові компанії та інші інстанції. Загалом у місті Трір налічується близько 60 тисяч робочих місць, половина з них знаходиться в центрі – в лікарнях, інстанціях, великих магазинах. Тобто це сфера різноманітних послуг, і ці установи розташовані недалеко одна від одної, і ними можна швидко скористатися. Якщо центр перевищує свій дохід – то автоматично відбувається зростання економіки.
Якщо людина прямує в центр у справах – вона хоче швидко вирішити багато питань. Відповідно шукає швидкі шляхи їх вирішення. Наприклад, якщо я звернувся до адвоката – і одночасно хочу щось купити. Мені одночасно захочеться піти в ресторан або пройтися по туристичній зоні. Тобто всі ці завдання я хочу вирішити в одному місці, а не їхати кудись далеко на машині. Інша справа – будівельні та меблеві супермаркети, де продаються великогабаритні товари, що не так часто потрібні людям. Так звані міські товари мають же продаватися в центрі і на них має бути попит.
Навколо центру мають розташовуватися житлові квартали. У цих районах нам потрібні супермаркети для товарів повсякденного споживання. Водночас в них не повинно бути товарів, які продаються винятково в центрі. У Трірі ми склали цілий список товарів, які повинні мати великий попит і продаватися тільки в центрі. Ще одна примітка: в кожному районі ми намагаємося розміщувати по два супермаркети поруч, для створення конкуренції і зниження цін.
Свій вільний час ми хочемо провести цікаво, і якщо люди їдуть у місто, то звісно хочуть себе побавити. Відповідно потрібно забезпечити дозвілля. Це і зони відпочинку, і парки, де можна прогулятися, - але одночасно і різноманітні установи, які так само важливо інтегрувати у центральний район.
- Аби центр міста був жвавим, ми маємо створити відповідну пропозицію на культурному рівні. Наприклад, кінотеатр. Коли виникло питання, де ми його побудуємо, було очевидно – у центрі міста. Аби люди після перегляду фільму могли б сходити ще й в ресторан. Зараз кінотеатр розташовано у дуже зручному місці, ззовні здається що це маленька будівля, але насправді це великий кінотеатр на 8 залів. Нам вдалося вбудувати кінотеатр в центр міста, поряд з ним знаходиться велика парковка, можна швидко вийти до пішохідної зони та міського транспорту.
Історичні пам’ятки доби Римської імперії обумовили формування історичної зони з магазинами. Вона досить довга, але повинна приваблювати і туристів, і місцевих жителів. Для них має бути цікавим перебувати там і проводити час.
- Тому ми зробили тут пішохідну зону. Для її привабливості потрібно було зробити чимало речей. По-перше, для тих, хто приїжджає з околиць на машині, потрібно було зробити парковки недалеко від пішохідної зони, і ми зробили кілька паркінгів. Другий пункт – міський транспорт, люди, які живуть по всьому місту, повинні зручно доїжджати до центру.
При створенні пішохідної зони важливо пам’ятати, що просто перекрити вулиці для автомобілів недостатньо. Потрібно забезпечити їх магнітами – інакше можуть виникнути порожні зони. В кінці пішохідної зони має знаходитися якийсь розважальний пункт – інакше вулиця буде порожня. Важливо подбати і про людей, які живуть поруч, у них має бути можливість дістатися дому автомобілем. Тому в Трірі побудували паралельні до пішохідних вулиці, якими можна потрапити до магазинів зі зворотнього боку. Не всюди це можливо – але на виручку можуть прийти різноманітні переходи.
Торгівля, обслуговування, транспорт і продуктивність – за допомогою цих складових буде ефективно розвиватися центр міста. А завдяки цьому – підтримуватися розвиток цілого регіону навколо нього.
Джерело: Платформа розвитку міст