Медалістів в Україні стає більше, але якість знань падає — дослідження
Фото ілюстративне

Кількість українських випускників, які отримують золоті та срібні медалі, зростає, водночас моніторинги якості освіти демонструють погіршення знань учнів — такі результати дослідження освітнього порталу Education.ua.

Медалі за знання чи для статистики?

Дані закупівлі медалей, проаналізовані освітнім омбудсменом через систему Prozorro, демонструють значний приріст у кількості нагород. За шість років — з 2019 до 2024 — кількість медалістів зросла на 141,36 %, тоді як кількість випускників збільшилася лише на 24,67 %. 

У 2019 році медалі отримали близько 10,1 тисячі осіб, а вже у 2024 році — 24,3 тисячі. Золоті медалісти: у 2019 році вони становили лише 3,1 % від усіх випускників, а аже у 2024 році цей показник зріс до 8,2 %.Кількість випускників, які отримують золоті та срібні медалі, зростає, водночас моніторинги якості освіти демонструють погіршення знань учнівДинаміка з медалістами наштовхує на питання: чи дійсно рівень знань настільки виріс, що майже кожен десятий випускник гідний медалі? 

“Усі дослідження показують падіння результатів навчання, а кількість медалістів зростає. Український освітній парадокс”, — зазначив голова комітету Верховної Ради з питань освіти, науки та інновацій Сергій Бабак.

Реальний рівень знань за дослідженням PISA та результатами НМТ

Дослідження PISA-2022, яке оцінює освітню підготовку підлітків, виявило, що більшість українських учнів досягли базового рівня знань, лише другого з шести можливих. Зокрема, 58 % учнів досягли цього рівня з математичної грамотності, 59 % — з читацької, а 66 % — з природничої.

Такі дані вказують на серйозні освітні втрати, особливо через відсутність в учнів навичок критичного мислення, аналізу та логічного обґрунтування. 

Окремі невтішні результати також демонструє національний мультипредметний тест: якщо у 2023 році випускники не подолали поріг з 9 793 предметних тестів, то вже випускники 2024 на НМТ не впорались із 31 056 предметами

Випускники 2024 року склали НМТ у 3 рази гірше, ніж випускники 2023 року. (На гірші показники НМТ також вплинули більша кількість обов’язкових предметів, і підвищення прохідних балів).

Зросла кількість випускників, які складали НМТ у рік закінчення школи та не змогли подолати поріг. У 2023 році НМТ з української мови не склав 181 учень, то у 2024 році таких випускників — 895. У 2024 році поріг з математики не подолали 26 309 вчорашніх школярів — це на 196 % більше, ніж у 2023 році, коли 8 891 учень не склав тестування. У Києві у 2023 році 5 учнів не склали НМТ з української мови, а у 2024 році — 41 учень. З математики у 2023 році поріг не подолали 629 випускники, у 2024 році — 1928.Кількість випускників, які отримують золоті та срібні медалі, зростає, водночас моніторинги якості освіти демонструють погіршення знань учнів

Моніторинги свідчать, що діти втрачають знання, тож зростання кількості медалістів виглядає особливо дивно. Втім, причина може критися у підходах до оцінювання. 

Як зазначив Сергій Бабак, списки медалістів формують ще до кінця навчального року, що може спонукати школи “дотягувати” учнів до потрібних оцінок. З огляду на те, що на виготовлення медалей витрачають чимало бюджетних коштів, комітет з питань освіти Верховної Ради вже висунув пропозицію відмовитись від фінансування цих нагород з держбюджету.

З 2027-го в Україні діти навчатимуться у школах 12 років: подробиці