Кількість українських випускників, які отримують золоті та срібні медалі, зростає, водночас моніторинги якості освіти демонструють погіршення знань учнів — такі результати дослідження освітнього порталу Education.ua.
Медалі за знання чи для статистики?
Дані закупівлі медалей, проаналізовані освітнім омбудсменом через систему Prozorro, демонструють значний приріст у кількості нагород. За шість років — з 2019 до 2024 — кількість медалістів зросла на 141,36 %, тоді як кількість випускників збільшилася лише на 24,67 %.
У 2019 році медалі отримали близько 10,1 тисячі осіб, а вже у 2024 році — 24,3 тисячі. Золоті медалісти: у 2019 році вони становили лише 3,1 % від усіх випускників, а аже у 2024 році цей показник зріс до 8,2 %.Динаміка з медалістами наштовхує на питання: чи дійсно рівень знань настільки виріс, що майже кожен десятий випускник гідний медалі?
“Усі дослідження показують падіння результатів навчання, а кількість медалістів зростає. Український освітній парадокс”, — зазначив голова комітету Верховної Ради з питань освіти, науки та інновацій Сергій Бабак.
Реальний рівень знань за дослідженням PISA та результатами НМТ
Дослідження PISA-2022, яке оцінює освітню підготовку підлітків, виявило, що більшість українських учнів досягли базового рівня знань, лише другого з шести можливих. Зокрема, 58 % учнів досягли цього рівня з математичної грамотності, 59 % — з читацької, а 66 % — з природничої.
Такі дані вказують на серйозні освітні втрати, особливо через відсутність в учнів навичок критичного мислення, аналізу та логічного обґрунтування.
Окремі невтішні результати також демонструє національний мультипредметний тест: якщо у 2023 році випускники не подолали поріг з 9 793 предметних тестів, то вже випускники 2024 на НМТ не впорались із 31 056 предметами.
Випускники 2024 року склали НМТ у 3 рази гірше, ніж випускники 2023 року. (На гірші показники НМТ також вплинули більша кількість обов’язкових предметів, і підвищення прохідних балів).
Зросла кількість випускників, які складали НМТ у рік закінчення школи та не змогли подолати поріг. У 2023 році НМТ з української мови не склав 181 учень, то у 2024 році таких випускників — 895. У 2024 році поріг з математики не подолали 26 309 вчорашніх школярів — це на 196 % більше, ніж у 2023 році, коли 8 891 учень не склав тестування. У Києві у 2023 році 5 учнів не склали НМТ з української мови, а у 2024 році — 41 учень. З математики у 2023 році поріг не подолали 629 випускники, у 2024 році — 1928.
Моніторинги свідчать, що діти втрачають знання, тож зростання кількості медалістів виглядає особливо дивно. Втім, причина може критися у підходах до оцінювання.
Як зазначив Сергій Бабак, списки медалістів формують ще до кінця навчального року, що може спонукати школи “дотягувати” учнів до потрібних оцінок. З огляду на те, що на виготовлення медалей витрачають чимало бюджетних коштів, комітет з питань освіти Верховної Ради вже висунув пропозицію відмовитись від фінансування цих нагород з держбюджету.