7 переваг та 9 недоліків Плану уряду Гройсмана


Фото: censor.net.ua

Переваги

1. Уряд чи не вперше перед прийняттям Плану дій оприлюднив проект документу з метою отримання пропозицій та зауважень від громадськості та експертного середовища. Цим уряд продемонстрував відкритість, а також дав можливість критикам та опонентам уряду надати (в тому числі і публічно) реальні пропозиції щодо вдосконалення дій уряду; За словами Гройсмана, було отримано 12 сторінок правок від активістів;

2. На відміну від попередніх аналогічних документів План уряду Гройсмана більше нагадує програму дій, оскільки окрім звичайного переліку заходів кожний розділ визначає проблему та містить мету, аналіз попередніх дій, таблицю з ключовими кроками з обґрунтуванням, термінами та відповідальними, а також бачення подальших дій на середньострокову перспективу;

3. В цілому План дій відповідає курсу попереднього уряду Яценюка та містить кроки, спрямовані на подальше впровадження започаткованих реформ;

4. В планах майже кожного міністерства містяться заходи щодо інтеграції інформаційних систем або створення електронних реєстрів, що свідчить про наміри розвивати електронне врядування;

5. В розділі соціальної політики містяться заходи щодо монетизації пільг, щоправда, як приклад наведений лише “проїзд” (без подробиць, про який саме проїзд ідеться);

6. План містить заходи, спрямовані на виконання рекомендацій МВФ, що свідчить про налаштованість уряду на подальшу співпрацію з фондом;

7. Уряд планує приділяти більше уваги коммунікаціям із населенням щодо впровадження реформ.

Недоліки

1. Незважаючи на обіцянку Гройсмана підготувати помісячний чіткий план, оприлюднений План містить доволі розмиті строки виконання тих чи інших заходів, наприклад «ІІ-ІІІ квартал 2016 року», або формулювання «до прийняття (якогось) документу». Відсутній єдиний підхід до написання плану, а цільові показники за деякими напрямками сформульовані загальними фразами, так що їх виконання неможливо буде перевірити;

2. Дещо неузгодженою виглядає структура самого документа в частині розбивки на блоки, що може свідчити про поспіх при його підготовці . Зокрема, незрозумілим є включення до розділу «Модернізація інфраструктури» заходів із формування ринку газу, електроенергії, питань енергоефективності, вугільної промисловості, природоохоронної сфери, а також «Боротьби з корупцією та забезпечення прозорості діяльності Мінприроди»;

3. Багато заходів мають декларативний характер, як-от розробка стратегії або іншого документу. Такого роду заходи не гарантують вирішення існуючих проблем або реформування тієї чи іншої сфери;

4. Низка заходів передбачає розробку та супровід законопроектів. По-перше, через велику кількість таких заходів фактично буде оцінюватись не робота уряду, а робота парламенту. По-друге, такі заходи, як супровід законопроекту є прямим обов’язком працівників уряду (міністерств) і не мали би бути окремо передбачені у Плані дій;

5. Деякі блоки Плану є некомплексними і передбачають лише декілька заходів, зокрема у сфері розвитку патрульної поліції передбачене лише «Завершення навчання та доукомплектування особовим складом управлінь патрульної поліції». В свою чергу у плані дій попереднього уряду було заплановано реформувати поліцію загалом, цей розділ містив детальні пропозиції щодо структури органів МВС, функцій, запровадження нової системи оцінки діяльності поліції, створення підрозділів спеціального призначення КОРД (“Корпус оперативно-раптової дії”); реформування служби дільничних офіцерів поліції; створення служби прийому інформації та реагування на події “102” та ніші заходи. Крім того, в Плані роботи уряду Яценюка була передбачена судова реформа, якої немає в плані нинішнього уряду;

6. Податкова реформа виділена окремим параграфом, але містить переважно заходи щодо покращення адміністрування податків, у тому числі реформу ДФС. Змін до спрощеної системи оподаткування та інших фундаментальних кроків в цьому напрямі на 2016 рік не заплановано;

7. Уряд змінив свої наміри щодо скасування мораторію на купівлю-продаж земель с/г призначення та планує обмежити земельну реформу лише законодавчим забезпеченням довгострокової оренди с/г земель;

8. В плані задекларований рішучий перехід до сучасної системи фінансування охорони здоров’я, але насправді заплановано лише два кроки, що стосуються супроводження законопроекту, що вже пройшов перше читання у Верховній Раді, та затвердження Концепції, що була розроблена попереднім урядом;

9. Зважаючи на поточний рівень індексу iMoRe, необхідним був більш амбітний та структурований план діяльності уряду з метою прискорити занадто повільний процес здійснення реформ.

Джерело: VoxUkraine