Інформаційно-психологічні операції росії
Як вони працюють і чи можна їм протидіяти
За час війни росія не тільки обстрілює Україну ракетами, а й веде потужну інформаційну війну: штампує фейки та проводить інформаційно-психологічні спеціальні операції (ІПСО).

Розповідаємо про те, як українцям не втратити критичного мислення і відстояти інформаційний фронт.
Що таке ІПСО та як росія використовує їх у війні проти України
ІПСО — не новий винахід: такі операції почали застосовувати під час Першої світової війни на тлі тодішніх протистоянь.

На відміну від пропаганди ІПСО мають дещо інші цілі — розгойдування психіки, вплив на настрої і емоції, дискредитацію союзників тощо. Такими діями противник намагається підірвати бойовий дух візаві та посіяти панічні настрої у суспільстві.

Денис Самигін, експерт Центру стратегічних комунікацій та інформаційної безпеки України, називає російські ІПСО послідовними діями, спрямованими на конкретну цільову аудиторію.

Їхня підступність полягає у тому, що людині подають кілька аргументів, які вона самостійно складає в певну картину світу. І в підсумку починає їм вірити, адже вона сама дійшла такого висновку.

Наприклад, один з наративів, з якого росія почала підготовку до великої війни, — теза про те, що «в Україні одні “фашисти” та “нацисти”».

Його розкручували як всередині росії, так і на Заході.

Для цього, за словами Самигіна, Кремль використав метод «гнилого оселедця», описаний у радянських методичках для спецслужб.
Інформаційно-психологічні операції росії
Як вони працюють і чи можна їм протидіяти
Тарас Дзюба
Працює він так: підбирають завідомо брехливе та навіть абсурдне звинувачення і «сіють» в інформаційному просторі. Певний час такі вкиди підтримують все новими і новими «фактами та деталями», зазвичай брудними і скандальними, які з часом формують у суспільстві негативні оцінки щодо тієї чи іншої події, людини чи країни.
Російські ІПСО у західній пресі
І навіть якщо недостовірна інформація спростовується, людина все одно продовжує в неї вірити.

Саме завдяки цьому методу і його системному впливу росія роками формувала у власних громадян ненависть до українців.
Де-факто гібридну війну та впровадження ІПСО рф розпочала ще на початку 90-х років минулого століття.

Адже, як зазначає експерт з психологічної війни Пол Лайнбарджер, війна завжди починається задовго до початку бойових дій та триває деякий час після їх припинення.

Тоді у Криму Кремль організував серію мітингів із закликами до референдуму.

Гасла «А я в Россию, домой, хочу!», «Референдум! Референдум! Референдум! Свобода Крыму!» впродовж кількох років ледь не щотижня лунали у кримських містах.
Полковник, кандидат технічних наук, доцент та головний спеціаліст Управління стратегічних комунікацій Апарату Головнокомандувача ЗСУ
Після початку повномасштабної війни у лютому 2022 року російські ІПСО активно спрямували і на західні країни.

Наприклад, у редакційній статті американського видання The New York Times «Війна в Україні ускладнюється, а Америка не готова», яка вийшла у травні 2022 року, стверджується, що Україні для досягнення миру у війні з рф «доведеться поступитися територією».

А воєнна перемога над рф, яка призведе до відновлення кордонів станом на 1991 рік, «не є реалістичною».
«Референдум у Криму готували ще у 1994 році. Тоді його мали провести на підставі волевиявлення місцевих мешканців. І це супроводжувалось інформаційно-психологічними операціями. Їхньої метою було переконати кримчан, що з росією Криму буде краще, а Україна — взагалі помилка», — говорить Тарас Дзюба, полковник, кандидат технічних наук, доцент та головний спеціаліст Управління стратегічних комунікацій Апарату Головнокомандувача ЗСУ.

І додає: «Після невдалої спроби відділити Крим росія почала проводити системну державну пропаганду, аби показати, що Україна — меншовартісна держави».
Цей образ, зокрема, створювали через сферу культури: фільми, музику, літературу, де українців зображували як зрадників і людей, які не дотягували до «великого російського народу».

Загострення інформаційної війни стало більш помітним під час Помаранчевої революції (2004–2005 рр) та Революції Гідності (2013–2014 рр). Російська пропаганда усіма силами створювала з українців образ ворога. Тоді вперше порушуються теми про те, що українці — «бандерівці, які зрадили слов'янство та православ'я».

Після Помаранчевої революції росія почала підсилювати проросійські настрої у Криму.

Там з'явились політичні партії, організації та об'єднання, які активно просували «русский мир». Таким чином Кремль нарощував прихильників свого ідеологічного проєкту і готувався до майбутньої анексії півострова.
Таким чином росія переслідувала кілька цілей.

По-перше, намагалася відвернути Україну від партнерства з Заходом. І вкорінити в Європі стереотип, що співпраця з Україною — це ненадійно.

По-друге, спробувала змусити український уряд підкорятися агресивній зовнішній політиці Кремля.

І по-третє, ця інформаційно-психологічна кампанія мала створити у російському суспільстві картинку залежної від росії України, яка не виживе без їх газу.
Паралельно з темою Криму росія просувала дискредитаційні кампанії проти України щодо газу.

В них кремлівська пропаганда впродовж близько двох десятиліть називала нашу країну ненадійним транзитером і звинувачувала у крадіжці блакитного палива через газорозподільні системи, які прокачують газ до Європи.
Як завдяки ІПСО росіяни підтримали війну проти України
І це спрацювало. Адже в головах росіян безповоротно закріпилися тези, що Україна — це штучно створена держава без власної культури та ідентичності. В результаті переважна більшість російського суспільства не те що не засудила розв'язану Кремлем війну проти України, а й всіляко її підтримала.
Ще одна масштабна інформаційна кампанія стосувалась поставок зброї для України.

У липні 2022 року, після того як США підписали пакет військової допомоги для України (до нього тоді увійшли РСЗВ HIMARS), росія розгортає потужну дезінформаційну кампанію й запускає наратив про те, що «зброя, якою Захід накачує Україну, потрапляє на чорний ринок». Автори цієї ІПСО переслідували одразу кілька цілей: зірвати постачання західної зброї, яка відігравала велику роль у звільненні окупованих територій України і змінити ситуацію на фронті на свою користь.

У серпні у британському виданні Financial Times з'явилась стаття на підігравання роспропаганді. Її заголовок звучав так: «НАТО і ЄС б'ють на сполох через контрабанду зброї Україною».

У ній з посиланням на «західних чиновників» йшлося, що країни НАТО та ЄС нібито наполягають на кращому відстежуванні зброї, яка надходить в Україну, бо «злочинні групи контрабандою вивозять її з країни на чорний ринок Європи».

Після шквалу критики і спростування Україною дезінформації видання виправило заголовок: «НАТО і ЄС б'ють на сполох через ризик контрабанди зброї Україною».
До речі, подібний наратив навесні 2022 року просував Емманюель Макрон, президент Франції. Не ставши посередником мирних переговорів між рф та Україною, він запропонував президенту України Володимиру Зеленському «зберегти обличчя путіну» і поступитись суверенітетом України. На думку французького лідера, такий крок спонукав би росію до припинення війни.
У липні 2022 року The New York Times видає ще одну статтю — «Відчайдушно потребуючи новобранців, Росія починає приховану мобілізацію».

І, що цікаво, у статті фігурують коментарі Ігоря Гіркіна, воєнного злочинця, причетного до збиття малайзійського «Боїнга» MH17 неподалік Донецька влітку 2014 року.

Проте у тексті його представляють як військового експерта, не вказуючи при цьому на його роль у російсько-українській війні.

Це може означати дві речі: необізнаність журналістів у темі російсько-української війни, або ж елемент пропаганди, створений для західної аудиторії.
Як розпізнати російські ІПСО
«Основна тема — залякування України і світу відновленням повномасштабного наступу, такого, як був 24 лютого 2022 року. Можливості для відновлення наступу, особливо на Сході України, у росіян справді є. Проте його може і не статися, адже ціна помилки військ рф може бути занадто високою. Тому тему наступу росіяни схильні використовувати як елемент інформаційної війни для посилення тривожності і створення паніки серед українців».
Аби розпізнати, що вами маніпулюють, варто пам'ятати: російські боти й спецслужбовці з ІПСО зазвичай не спілкуються російською мовою, а маскуються під «українців» і перекладають свої меседжі через Google Translate. Виходить у них це не завжди добре.

Наприклад, ракетний комплекс «Точка У» вони називають «Крапка у».

Ознакою ІПСО можуть бути і помилки у топоніміці. Так, наприклад, в одному із російських Telegram-каналів переплутали Бердичів і Бердянськ. І за логікою росіян вийшло, що їхній корабель «Орск» затонув на Житомирщині, де моря немає.

Ну і найабсурдніший приклад: на початку листопада 2022 року росіяни запустили в мережі ІПСО-«флешмоб» на тему блекауту з хештегом #LightOnZelenskyyOff. У ньому російські боти від імені українців закликали максимально використовувати електроенергію, аби збільшити навантаження на постраждалу від обстрілів енергосистему задля її повного виходу з ладу.

Але тут їх знову спіткала невдача з перекладом. Google Translate переклав один із російських вкидів «нет мочи терпеть эти муки без света. Украинцы хотят мира, а не войны» як «немає сечі терпіти ці борошна без світла. Українці хочуть світу, а не війни».

Також варто дуже обережно ставитись до повідомлень, написаних капслоком з надміром знаків оклику, образливих слів та закликів «Терміново, потрібно знати всім!», «Максимальний репост!» — адже це теж стандартні елементи ІПСО.

Крім того, варто обережно ставитись до повідомлень, які максимально роздмухують паніку, на кшталт «Моїй сестрі сказав колега, в якого товариш у СБУ, що завтра Київ обстріляють з усієї зброї, яка тільки є в арсеналі ворога».

Читаючи подібні вкиди в соцмережах, важливо відразу критично їх оцінювати і в жодному разі не вступати в діалог з автором допису, а тим паче робити репости сумнівної інформації. Адже саме на це і розрахунок.
Полковник, кандидат технічних наук, доцент та головний спеціаліст Управління стратегічних комунікацій Апарату Головнокомандувача ЗСУ
Тарас Дзюба
ІПСО у соцмережах
За час повномасштабної війни одним із найпопулярніших джерел інформації стали соцмережі та месенджери. Без ІПСО там теж не обходиться.

Дезінформацію там поширюють вигадані російськими спецслужбами українці-фейки, або ж боти. Їхній вплив більш витончений. Адже саме у соцмережах вони можуть за короткий час відпрацювати свої цілі, почати листуватись і відчути настрої українців.

За словами Дениса Самигіна, коли росія не має успіху на полі бою, спецслужби рф вдаються до методів деморалізації громадян. Створюють ІПСО, які негативно висвітлюють українську армію та проведення мобілізації в Україні.

Ворожі спецагенти закидають інформаційний простір повідомленнями, що військове керівництво на фронті начебто некомпетентне і зраджує Україну. Влада у Києві — корумпована, розкрадає гроші і зброю. Наші бійці — жертви, які зазнають величезних втрат, тому сенсу йти до лав ЗСУ немає.

Однією з ІПСО, які зараз просуває ворог і яка має вплив на населення, Самигін називає створення мережі каналів під назвою «Де вручають повістки».
Ними керують спецагенти, і їхня глобальна мета — змінити поведінку українців і зірвати мобілізацію.

Тарас Дзюба, відповідаючи на питання, які ІПСО росія використовує проти України останні кілька місяців, говорить:
Мета ІПСО на цьому етапі війни одна — нагнітати страх. У підсумку нашим вигоранням може скористатися ворог і провести чергові інформаційні провокації. А у втомленої людини менше сил для спротиву. Вона легше піддається впливу.

Також втомлене суспільство знижуватиме мотивацію військових на фронті, адже цивільні не зможуть належним чином забезпечувати тил та підтримувати армію.
Як навчитися відрізняти ворожі ІПСО та протистояти їм, щоб не потрапити на гачок кремлівської промивки мізків
Як розпізнати маніпулятивну інформацію:
Відсутність джерела інформації.
Текст має провокативний характер, містить багато знаків оклику, може бути написаний капслоком (великими літерами), містить лайливі слова та фрази на кшталт «Терміново потрібно знати всім!», заклики до масового поширення.
Повідомлення дуже швидко і масово поширюється у соцмережах та месенджерах.
Слабка аргументація, сарказм, іронія — це ознаки маніпулятивної інформації.
Повідомлення може бути перенасичене думками «експертів», може інтригувати, викликати здивування, страх чи занепокоєння.
Як працює російське ІПСО в Україні